Jump to content

Moment tåleevne for Bravo 2 X

Arwen

Recommended Posts

Takker for alle svarene.

Det er vel 20" propell som er maks på bravo 2?

Jeg drar alltid på jevnt eller sakte oppi fart.

Båten har en 23 graders V form og er meget baktung å få opp i plan.

Hvis jeg ikke bruker flapsene tar det ganske lang tid før den kommer over planingsterskelen.

En annen ting mens jeg er igang.

Er det mulig p tilte drevet mitt utover når jeg kommer opp mot 30 knop? Dette for å få båten til å gå enda raskere og få nesen mer opp.

komplikasjonene min sier:

- Det er ikke powertrim på drevet. Bravo 2X den eldre utgaven. Kun tilt...

- Kjører eksosen ut drevveien. Mye motstand her. ( Skrudde av eksosbelgen, da Per Wikheim mente at denne ikke skulle være på, eksosen måtte bare slippes rett ut

av huset..... Dette fungerer helt fint til nå ) Hva er da egentlig hensikten med eksosbelgen? Bevare drevet?

Har ikke gjort den enda. Er livredd for at drevet skal ryke på for sterk motstand.

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Heisann og takk for sist "andre innlegg"

powertrimmen fungerer ikke som den skal. Redd for å ta den ut. Drevet mitt går sykt kjapt ut

hva synes du forresten om det å ta bort eksosbelgen? redd for skjell og groe eg

Beglager alt rotet.. Er forvirra i dag :)

Redigert av Arwen (see edit history)

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Heisann, litt usikker på om jeg forstår deg riktig men jeg skal prøve å svare.

Eksosbelg: Hensikten med eksosbelgen er å lede eksosen ned under vann, du reduserer støyen en hel del med dette.

Bravo drev leveres både med lukket belg som er festet med slangeklemme i begge ender og en åpen type (mer som en muffe) som er festet inn mot transom men som ligger løst mot eksosflensen til selve drevet. Sistnevte skal i prinsippet kjøre eksosen gjennom drevet i lave hastigheter når drevet er trimmet inn og slippe deler av eksosen utenom drevet når du drar den opp i plan. Denne brukes på større motorer der drevet blir en flaskehals for eksosen. Det går også helt fint å kjøre uten belg eller legge eget eksosløp ut gjennom hekken. Mange som har dette på de største dieselmotorene. Blir selvsagt en del mer støy av dette.

Powertrimmen på disse drevene skal brukes under fart for å trimme båten optimalt og ja den kan du og skal du bruke også i hastigheter i 30+ knop. Hva legger du i at trimen går sykt fort? Responsen på powertrimmen på Mercruiser drev er ganske kjapp.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...