Jump to content

Gammel Tohatsu påhenger med "rart gnistproblem". ca 70-80modell

FjordHT

Recommended Posts

Har en gammel Tohatsu 5hk påhenger etter bestefar, denne har vært brukt i ferskvann så lenge jeg kan huske å har vært trofast frem til for noen år siden, da startet den bare når den ville å det var skjelden. Hvis den startet, var det ikke lurt å stoppe den for den hadde like lite vellvilje selv om den var varm.

Tok den ned fra hytta i fjor, ettersom det ikke hadde noe for seg å bytte plugg.

Byttet alt av gamle slanger som skulle være av betydning, gikk over forgasser selv om den var bra i utgangspunktet, gikk over det meste igrunn.

Hadde gnist når pluggen lå mot gods, men det rare er at det ikke er gnist når jeg setter pluggen i sylinderen?? :headbang::headbang:

Jeg fant ut at alle ting lå tilrette for at den skulle starte, men ville ikke, så med en slik prøvelame som man kjøper på biltema for å koble mellom plugg og plugghette klarte jeg å konstatere at det nesten aldri var gnist på pluggen når den sto i sylinderen. Når den fikk en liten gnist eller to startet motoren å da gikk den men bar preg av drålig gange og det viste seg også på lyset i lampa.

Fikk da en kar til å hjelpe meg litt, vi justerte da åpning på stift samt forsøkte å minske avstanden mellom svinghjul og magneter.

Fortsatt er det samme problem.

Byttet også kondensator, men uten hell.

Alle tips og triks ønskes.

Har som sagt gnist når pluggen er ute av sylinder, men gnisten er vell kanskje dårlig... Har også forsøkt med ekstra jord selv om jeg ikke kunne se det nødvendig. ingen forskjell.

Hadde vært fint om jeg kunne få liv i denne gamle sliteren, har vært en trofast hjelper på hytta :yesnod:

Er såpass gammelt at det ikke er koil osv på nettet...

1277759228_resized.jpg?width=540&height=405

1277759290_resized.jpg?width=540&height=405

Rent og pent.

Har desverre mye å lære om slike gamle saker :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...