bib_ak Startet 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2010 Hei! Jeg har en 50HK 3 sylindret Yamaha utenbordsmotor fra 1990. Sliter veldig med den... Når motoren er helt kald (typisk 1 dag kald) går den pent på tomgang, både i fri og i gir. Jeg kan øke turtallet littegrann, og alt er fortsatt fint. Men når jeg vil gi på og få båten i plan nekter den å øke turtallet. Høres ut som den blir kvalt, eller får for lite bensin. Dersom jeg choker og "jokker" gassen opp og ned i turtall tar motoren plutselig "tak", og kommer seg "over kneika". Den går fint på høyt turtall (max), og jeg kan justere ned hastigheten litt før den begynner å fuske igjen. Da har gjerne motoren begynt å bli litt varm, og får andre symptomer (!). Nå vil den ikke gå på tomgang i det hele tatt! Må choke hele tiden for å holde den i live. Jeg klarer på samme måte som med kald motor å få den "over kneika", men nå er turtallet lavere... Mye lavere ved fullt pådrag enn med kald motor. Det har ingen påvirkning om jeg klemmer på bensinslange blæra, så det er neppe noe galt med bensinpumpa. Motoren går på alle sylindre ( ihvertfall på tomgang med kald motor - har testet å starte på en og en tennplugg av gangen). Alle 3 forgassere ble vasket rene i bensin i vinter, men kan ha slurvet litt, og hadde ikke trykkluft tilgjengelig. Forgasserne så veldig fine ut, flotørene også. Men den nederste forgasseren oppfører seg litt underlig - det har ingen påvirkning hvor mye jeg skrur på tomgangsdysa. Helt igjen eller helt åpen - ingen forandring på lyden i motoren. Vet ikke om det er relevant da, det er vel kun på tomgang denne dysa er i aksjon. Ellers synes jeg det er litt vanskelig å høre om motoren faktisk går på 3 sylindre, eller bare 2. Den går like pent på tomgang om jeg kobler av tennplugghetta på 1 av sylinderne. Men tør ikke gi på med bare 2 sylindre, det kan vel gå galt... Har testet kompresjon, ser bra ut på alle sylindre. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Har du sjekket om motoren suger falsk luft ? Symptomene du nevner ligner veldig på falsk luft. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 "Falsk luft" - må vel bety at motoren suger inn luft til tider i steden for bensin? I såfall kan jeg ikke merke at bensinblæra gir etter når jeg klemmer på den, eller at noe bensin/luft siver ut noe sted fram til forgasserne... Alle slangeklemmer er på, og sitter godt. Ikke noe morkne slanger heller... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 med falskluft menes vanligvis at motoren suger inn luft utenom forgasserne, evt mellom forgasser/luftfilter, noe som gir for mager blanding. Men uttrykket kan også brukes også dersom det er dårlige koblinger osv på bensinslanga som trekker luft. Jeg syns det at nederste sylinder ikke reagerer overhode på justering av blandingsskrue, tyder på at tomgangsdysa på den forgasseren er tett. Og tomgangstysene gir bensin i hele turtallsområdet. Tomgangsdysene på disse skal visst være temmelig små - og vanskelig å få rene dersom de går tett. En effektiv metode er å få renset forgasserne i ultralydbad. Hvordan ser pluggene ut, er det stor forskjell? (Og forsåvidt, er de byttet?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bib_ak Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Tennpluggene er nye. Jeg synes den nederste pluggen er litt mindre sotet enn de andre. Jeg var ikke klar over at tomgangsdysa ga bensin hele veien opp. Da er det nærliggende å tro at det er noe som er tett her ja... Ultralydbad? Må jeg kjøpe ett, eller går det ann å betale verksteder e.l for å låne ett? Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Demonterte forgasserne i dag. Mer grundig enn forrige gang. Det nederste flotørkammeret var langt mer møkkete og irret (grønnaktig), men ikke så voldsomt. Men jeg synes det bar preg av å ha vært tørt i det siste... Den lille pinnen som faller ned når flotøren synker virket litt treg. Renset så godt jeg kunne i bensin. Motoren går nå på 3 sylindre, bare mindre hikking! Etter en times kjøring på forskjellig turtall gikk motoren igjen på 2 sylindre. Stoppet motoren, og startet igjen. Virket OK etter det, men stoler liksom ikke helt på den... Blir en lengere test tur i morgen, vi får se hvordan det går... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.