gangso Startet 28.Juni.2010 Del på Facebook Startet 28.Juni.2010 Hei. eg har en mercury 500 thunderbolt 1978(?) som eg skulle fått fiksa undervannhuse på. akslingen mellom motor og propell er dårlig og skal derfor bytte den.(har fått tak i ny/brukt) og eg lure på hvordan eg skal få byttet denne ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
RanaPlast15 Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Drivakselen du mener? Viss det er nokså likt som på min Mercury 402 '78 modell så må du av med undervannshuset,propell og propellaksling. Lås deretter fast drivaksel i ei skrustikke slik at du får løsna mutteren i enden som holder fast drevet,deretter kan aksel trekkes ut. Anbefaler deg å kjøpe ei rep.håndbok,i mellomtida kan du jo gå inn på f.eks Ravns Garage og se på sprengskisse over deler til undervannshuset,da får du en ide av hvordan ting er satt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 ahh. tusen takk. men hvordan skal eg få ut den bolten ? bruke vanlig skralle, fastnøkkel? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 hei. eg har fått av propellen og "skruen,mutteren" bak propellen som holder innmaten i undervannhuse. men får ikkje ut innmaten, har prøvd med varme og ei stropp for og dra. er de noke spesiell teknikk for og få denne ut? og så lure eg på modellen på denne motoren. serienr: 2515668 Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 ingen som veit ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Her burde Droll kommet på banen, men kanskje han er på ferie Det du referer til er ett velkjent problem på disse motorene, har selv hatt ett par av disse klassiske 4 sylindrede motorene. Drivaksel ruster og vanninntrengning i gear, resultat, havari på gear. Dersom du har fått denne taggedde ringen som holder "innmaten" på plass, er egentlig bare å trekke resten ut, men dette sitter selvfølgelig i 30-40 år gammel skitt og irr, varme, rustløser, kanskje en slaghammer eller en form for ters gjør nok susen, ta deg tid og la rustløser få jobbe så kommer det til slutt. Er gearet havarert? Skift alle tettninger også når du er i gang, disse er vel skitgamle og sannsynligvis gåne. Skift også impeller og evt impellerhus, sliteplate, pumpesystem er litt "underdimensjonert" så det er viktig med maksimal utnyttelse av pumpen for å unngå varmgang. Lykke til, så kommer sikkert Droll på banen etterhvert med sin ekspertise Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 og så lure eg på modellen på denne motoren. serienr: 2515668 Serienummeret tilsier at det er en 1969 modell.... (Merc500, 4-cyl, 2514919 > 2736806, 1969 USA ). MEN det stemmer IKKE med tenningsystemet du har... så du har tydeligvis en "FrankenMerc".... Ang girhuset... Lagerbukken ( bearing carrier ) må i de fleste tilfeller presse/trekkes ut med hjelp av en eller annen type avdrager/ters... En DIY løsning ... (ikke bry dere om faunaen... er utryddet nå... ) Brukte her et par tykke aluminiums biter imellom propell og girhus ( må IKKE være kontakt inn til lagerbukken ), brukte så propell mutteren til å dra lagerbukk OG propell aksling ut ( varme er absolutt en fordel her... ), må antagelig legge under litt mere "fyll materiale" underveis... Poenget er å skape et press imellom kanten ( brukt så store plater som mulig for å fordele pressen over størst mulig område på kanten på girhuset... ) på girhuset og propell akslingen, propellakslingen vil dra med seg lagerbukken ut... Behøver ikke å bruke en propell, alt som du kan legge imellom vil fungere ( må dog være metall )... bruk fantasien OBS hvis lagerbukken sitter veeeldig godt er det en sjanse for at du kan ødelegge mutteren ..... stram til så hardt du tør, løsner det ikke hjelp til med varme på utsiden av girhuset... P.S søk litt rundt på forumet her, skal litte en ganske detaljer trå som omhandler samme motor og samme operasjon ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gangso Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 oki. tusen takk ;) men hva er ein "FrankenMerc" Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Droll Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 men hva er ein "FrankenMerc" Sett Frankenstein ??... kort fortalt en FrankenMerc er satt sammen av deler ifra flere motorer... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gangso Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) skjønner. :P men vet du sån ca modell på "motoren" når du ser tenninga og sånt? skulle vist de når eg skal bestille deler. er ein del støv på motoren. driver lager til båten som motoren skal vere på. Redigert 2.Juli.2010 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Øøøøøhhh. Har du videre tilstandkontroll på denne motoren? Går den i det hele tatt? Spør siden jeg ser øvre forgasser mangler flotørhus Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Øøøøøhhh. Har du videre tilstandkontroll på denne motoren? Går den i det hele tatt? Spør siden jeg ser øvre forgasser mangler flotørhus har ikkje fått testa om motoren går nei. :P eg har flotørhuset. men mangler dysa. så må bestille denne + noen deler, derfor ville eg vite ca modell. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 ingen som veit ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Droll Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 eg har flotørhuset. men mangler dysa. så må bestille denne + noen deler, derfor ville eg vite ca modell. Disse motorene ble laget ifra ca 1967/8 og frem til tidlig 90 tall.... svært mange deler går omhverandre.. Men... let litt på selve blokka, skal være slått inn et serienr der også (babord side ca midt på nære "toppen" ) Hvis du trenger deler til forgasserne kan det også hjelpe med modell nummeret på disse ( ka **, BA** , WMA** ? ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gangso Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 einaste talle eg finner på blokka på babordside er 76540 og på forgasseren står der mercarb. made in usa står der på sida av forgasseren. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 er de bare ravns garage som selger deler til mercury 500 i norge? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Droll Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 (redigert) Enhver Mercury/Mariner/Mercruiser forhandler burde kunne bestille deler for deg, ALLE kan men er ikke sikker de gidder ( vil heller selge deg en NY motor... ) ... Ellers: Eurofritid Eller hvis du er villig til handle ifra USA ...OldMercs( Grub's ), eller Bam Marine ( Mercruiser parts ).. Er litt avhengig av hvilke deler du trenger, er det tungt blir frakta fort dyr, men på små deler, spesial deler +++ kan nesten ikke huske hvilke deler jeg har kjøpt her i Norge de siste årene ... Arne Kjetil Redigert 6.Juli.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gangso Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 trenger nr 11 og 12 på bilde under. men det viser seg å vere veldig vanskelig og oppdrive, har lett etter brukt og men lite og finne. resten av delene eg trenger har dei på ravns-garage. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.