Jump to content

Mercury 500 thunderbolt 1978(?) rep av undervannhus.


gangso

Recommended Posts

Drivakselen du mener?

 

Viss det er nokså likt som på min Mercury 402 '78 modell så må du av med undervannshuset,propell og propellaksling. Lås deretter fast drivaksel i ei skrustikke slik at du får løsna mutteren i enden som holder fast drevet,deretter kan aksel trekkes ut.

 

Anbefaler deg å kjøpe ei rep.håndbok,i mellomtida kan du jo gå inn på f.eks Ravns Garage og se på sprengskisse over deler til undervannshuset,da får du en ide av hvordan ting er satt sammen.

Link to post

hei.

 

eg har fått av propellen og "skruen,mutteren" bak propellen som holder innmaten i undervannhuse. men får ikkje ut innmaten, har prøvd med varme og ei stropp for og dra. er de noke spesiell teknikk for og få denne ut?

 

og så lure eg på modellen på denne motoren.

 

serienr: 2515668

 

sl380369.jpg

William Andrè

Link to post

Her burde Droll kommet på banen, men kanskje han er på ferie :flag_bp: Det du referer til er ett velkjent problem på disse motorene, har selv hatt ett par av disse klassiske 4 sylindrede motorene. Drivaksel ruster og vanninntrengning i gear, resultat, havari på gear. Dersom du har fått denne taggedde ringen som holder "innmaten" på plass, er egentlig bare å trekke resten ut, men dette sitter selvfølgelig i 30-40 år gammel skitt og irr, varme, rustløser, kanskje en slaghammer eller en form for ters gjør nok susen, ta deg tid og la rustløser få jobbe så kommer det til slutt. Er gearet havarert? Skift alle tettninger også når du er i gang, disse er vel skitgamle og sannsynligvis gåne. Skift også impeller og evt impellerhus, sliteplate, pumpesystem er litt "underdimensjonert" så det er viktig med maksimal utnyttelse av pumpen for å unngå varmgang. Lykke til, så kommer sikkert Droll på banen etterhvert med sin ekspertise :flag_bp:

Link to post

og så lure eg på modellen på denne motoren.

 

serienr: 2515668

 

Serienummeret tilsier at det er en 1969 modell.... (Merc500, 4-cyl, 2514919 > 2736806, 1969 USA ).

MEN det stemmer IKKE med tenningsystemet du har... så du har tydeligvis en "FrankenMerc"....

 

 

Ang girhuset...

Lagerbukken ( bearing carrier ) må i de fleste tilfeller presse/trekkes ut med hjelp av en eller annen type avdrager/ters...

 

En DIY løsning ...

rur.jpg

(ikke bry dere om faunaen... er utryddet nå... )

Brukte her et par tykke aluminiums biter imellom propell og girhus ( må IKKE være kontakt inn til lagerbukken ), brukte så propell mutteren til å dra lagerbukk OG propell aksling ut ( varme er absolutt en fordel her... ), må antagelig legge under litt mere "fyll materiale" underveis...

 

Poenget er å skape et press imellom kanten ( brukt så store plater som mulig for å fordele pressen over størst mulig område på kanten på girhuset... ) på girhuset og propell akslingen, propellakslingen vil dra med seg lagerbukken ut...

 

Behøver ikke å bruke en propell, alt som du kan legge imellom vil fungere ( må dog være metall )... bruk fantasien :yesnod:

 

OBS hvis lagerbukken sitter veeeldig godt er det en sjanse for at du kan ødelegge mutteren ..... stram til så hardt du tør, løsner det ikke hjelp til med varme på utsiden av girhuset...

 

P.S søk litt rundt på forumet her, skal litte en ganske detaljer trå som omhandler samme motor og samme operasjon ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Øøøøøhhh. Har du videre tilstandkontroll på denne motoren? Går den i det hele tatt? Spør siden jeg ser øvre forgasser mangler flotørhus :wink:

 

har ikkje fått testa om motoren går nei. :P

 

eg har flotørhuset. men mangler dysa. så må bestille denne + noen deler, derfor ville eg vite ca modell.

William Andrè

Link to post

eg har flotørhuset. men mangler dysa. så må bestille denne + noen deler, derfor ville eg vite ca modell.

 

Disse motorene ble laget ifra ca 1967/8 og frem til tidlig 90 tall.... svært mange deler går omhverandre..

 

 

Men... let litt på selve blokka, skal være slått inn et serienr der også (babord side ca midt på nære "toppen" )

 

Hvis du trenger deler til forgasserne kan det også hjelpe med modell nummeret på disse ( ka **, BA** , WMA** ? )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Enhver Mercury/Mariner/Mercruiser forhandler burde kunne bestille deler for deg, ALLE kan men er ikke sikker de gidder :nonod: ( vil heller selge deg en NY motor... ) ...

 

Ellers:

Eurofritid

 

Eller hvis du er villig til handle ifra USA ...OldMercs( Grub's ), eller Bam Marine ( Mercruiser parts )..

 

Er litt avhengig av hvilke deler du trenger, er det tungt blir frakta fort dyr, men på små deler, spesial deler +++ kan nesten ikke huske hvilke deler jeg har kjøpt her i Norge de siste årene ...

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...