Jump to content

AMP meter


joelle

Recommended Posts

Hva er egentlig spørsmålet? 60 er max strøm og - betyr at strøm går ut av batteriet og + at strøm går inn (=lades).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  • 4 måneder senere...

Heisan , tenkte og sette inn et amp meter . Men lurer litt på hvor det er best og kobble det til ? Rett på vhf'n som har strøm hele tia eller er det litt dumt ? Vært fint med forslag her .

 

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ikke sette inn et amperemeter på VHF'en. Det eneste du kan måle her er hvor mye strøm vhf'en trekker hvis du kobler den i serie med den.

Amperemeter må stå i serie med alle de forbrukerne du ønsker å måle, vanligvis i serie med hovedstrømmen fra/til batteriet

Link to post

Heisan , tenkte og sette inn et amp meter . Men lurer litt på hvor det er best og kobble det til ? Rett på vhf'n som har strøm hele tia eller er det litt dumt ? Vært fint med forslag her .

 

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det kommer jo an på hvor du skal måle strømmen, men jeg ville vel satt det, AMP metret, på dynamoen....

 

Forøvrig, er du sikker på hvordan et AMP meter funker ??

Link to post

Forøvrig, er du sikker på hvordan et AMP meter funker ??

Spiller det noen rolle da? Det følger med montasjeanvisning med meteret, så det går sikkert greit om du følger anvisningen. Pass på å få et komplett med shunt (elektrisk motstand som gjør at instrumentet viser/regulerer etter effektuttaket). De er dyre, men det må du ha for å få skikkelige avlesninger.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Et ampermeter bør kobles slik at det kan vise hvor mye strøm som går til/fra batteriene.

Dvs. at det bør ha en pol til batteriene og en pol til lading/strømforsyning til el. opplegget i båten.

Da vil du se om du får strøm inn eller ut på battreriene.

Dersom du har et amp. meter uten shunt må du se til at du har kabler med tykk nok diameter via ampermetret. Ampermeteret bør også være dimensjonert for den strømstyrke som dynamoen/forbruket kan gi/trekke..

 

Dersom det er slik Andreas skriver ---- voltmeter.

Kan dette kobles til nesten hvor som helst... men der du kobler til voltmeteret må du være sikker på at du har et kvadrat på kablingen som ikke gir tap ved belastning, helst rett på batteripolene....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Har mistanke at du egentlig tenker på et voltmeter.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen , neida mente amp-meter men ser jo ut som jeg tenkte på voltmeter , spurte kansje før jeg tenkte 2 ganger . :blush: Strøm er ikke altid like lett , men har jo fått svar her på hvordan det skal gjøres . Takker for svarene .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...