Erik Startet 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2010 Tenker på f.eks forseilsopphallet på rulleforseilet. Dette er jo oppspendt hekle tiden. Samme med storseil uthalet. Når man kommer til hjemmehavn, slakker man da disse for å spare seil og fall, eller står de med konstant spenning hele tiden ? Kan nevne at fallet til mitt forseils opphal ble slitt av forleden, så jeg måptte opp i masta for å strekke nytt. Dette sannsynligvis fordi fallet har filt på samme sted i 6 år under konstant spenning. Men jeg er egentlig ikke mest redd for fallet heller, de kan skiftes enkelt. Men hva med selve seilet/duken. Strekker man den over tid tro, hvis spenningen er konstant ? Hva praktiserer dere ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Careka Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 JA, hvis du lar dem stå i strekk, så ødelegger du seilet. husk å ta ut strekken i duken på både innrullet genoa, kryssfokk, rulle storseil. så vil du ha et godt seil i mange år. Billige standardseil er ødelagt etter bare 1 sesong hvis de ikke slakkes av. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Erik Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Hvordan gjør du da? Merker fallet med en standard spenning, og spenner opp igjen til merket før du heiser/ruller ut seil, eller heiser du seil først, og trimmer visuelt på seilet etter det er oppe/ute? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.