Jump to content

Skifte bord på skøyte


rogdov

Recommended Posts

Jeg har muligens fått tak i en skøyte på 40+ fot hvor mellom 2 til 4 bord må skiftes i hekken. Disse ligger under vannlinjen og er to tommer tykke. Etter hva jeg har forstått skal disse skiftes ved å bruke forholdsvis kvistren furu som steames, jigges opp til formen de skal ha og monteres.

 

Nå har det seg slik at jeg har tilgang på 100% kvistren furu i alle mulige dimensjoner og har et par spørsmål i den forbindelse.

 

Vil det være mulig å bruke to bord lagt på utsiden av hverandre som er én tomme tykke? Disse vil jo mettes av olje evt. litt vann og vil vel ikke råtne noe raskere enn én massiv plank? (tenkte mest mellom bordene). Da slipper jeg jobben med å steame.

 

Jeg har også tilgang på kvistfri AB-impregnert furu. Kan det være noe å bruke. Impregneringsvæsken metter forsåvidt trevirket hvorav jeg tørker det i en trelasttørke (ned til 11-12%), tilpasser, monterer og metter det med olje.

 

Er nybegynner når det kommer til trebåter, så tar i mot alle svar, råd og tips.

Redigert av rogdov (see edit history)
Link to post

Ville ikke brukt to bord utenpå hverandre, for det kan føre til råte på sikt, og det blir problemer å plugge for spikeren. To tommer bord trenger to timer i steamrenna før de blir møre nok til å settes på plass. Trykkimpregnerte bord er vel cellesprengt i veden pga impregneringsvæsken de bruker, og de er bare impregnerte inn til der malmveden begynner. Bruk heller vanlig virke til dette. Båten råtner fortere på oversiden pga regnvann enn på undersiden i saltvann. Saltet impregnerer veden. Ville funnet ved som var ned mot 5-6% fuktighet. :yesnod: Velkommen til Båtplassen forresten :flag_bp:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hei igjen,

 

En steamer lager du aller lettest ved å finne et spyro-rør i tilstrekkelig diameter (spiralrør heter det kanskje??).

Jeg brukte det, og isolerte med glava og en presenning rundt.

-Alternativt kan du lage en enkel kasse av pløyde bord, og legge isopor innvendig.

 

Fyrkilde kan være så mangt, bare det gir en kontrollert varmetilførsel i tilstrekkelig lang tid (i ditt tilfelle 2 timer som Bartesam nevnte).

 

Tiden det tar å bytte bordene er veldig avhengig av erfaring/plassering av bord, så det blir vanskelig å si noe om.

Har du et bilde?

Link to post

Kommer også an på hva du finner på undersiden av bordene. Kan hende du må rive mere for å komme til de bordene. Det gjelder særlig hvis det er under slaget av båten ned mot kjølen hvor buene er andre veien. Er bordene rimelig rette i tverretningen, eller må de skåles for å følge spanterisset? hvis så, må du ta høyde for at materialtykkelsen kan øke opp mot tre tommer. Du må til slutt høvle det til på utsiden for at skroget skal bli glatt etterpå.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Kjerneved, ikke yteved!

(jeg har for øvrig noen furubord til overs fra et bordutskiftingsprosjekt i e skøyte. Bor du i nærheten, kan du jo sende en IM og avtale å se på dem)

 

Er ikke kjerneved vanvittig hard å bøye? Selv etter den er steamet?

Jobber hos en trelastprodusent, så fine bord bør ikke være noe problem å få tak i.

Har forøvrig ikke fått bekreftet skøyta ennå, venter svar i løpet av dagen, men treskøyte skal det uansett bli i nær fremtid. Håper at bekreftelsen i dag er positiv siden arbeidet gjort på båten virket gjennomtenkt og ordentlig utført.

Link to post

En annen ting. man bytte hele bordet?

 

Det er råta på innsiden i denne båten. De værste stedene består av et tomme dypt hull, 5 cm bredt og 15 cm langt.

Er det mulig å bruke en fein-sag, skjære ut området som er angrepet (pluss litt/inntil frisk ved) og bytte det ut med en tilpasset bit? I tilfellet, hvilket lim/festemateriale bør jeg bruke? (det er jo relativt fuktig der).

Redigert av rogdov (see edit history)
Link to post

En annen ting. man bytte hele bordet?

 

Det er råta på innsiden i denne båten. De værste stedene består av et tomme dypt hull, 5 cm bredt og 15 cm langt. .....

 

Hvis det er så lite som du refererer til her vil det være helt unødvendig å skifte hele bordet, men ofte er jo bordganger både ovenfor og nedenfor plaget med råte, for ikke å snakke om rekkestøtter og spant :smiley:

 

Jeg kjenner en flink og erfaren båtbygger som arbeider mye med reparasjonsarbeid på gamle fartøyer og han sier, halvt i spøk, men med en meget alvorlig mening: "Det brukes alt for lite epoxy i norsk fartøyvern!" Får du treskøyte får du garantert nok å henge fingrene i, så det er sikkert ingen dum ide å begrense seg til lusing og epoxy der hvor det er mest hensiktsmessig!

 

Lykke til med prosjektet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Er ikke kjerneved vanvittig hard å bøye? Selv etter den er steamet?

Da vi bytta to og en halv bordgang, hadde vi lånt oss en steamkasse, men trengte den ikke; vi fikk bøyd borda på plass med de rette tvingene. De gamle borda ble brukt som maler. Det var kjernevedbord; det er jo et poeng at de skal holde litt også, ikke bare råtne opp...

Da vi kjøpte bord, fant vi bord på oppimot 40 cm bredde, ukanta. Da ble det igjen nok kjernevedbredde til bordgangene; yteveden ble fyringsved :smiley: .

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Bordet er vel totalt 15 cm bredt og råtehullet ikke mer enn 5 cm bredt og 15 cm langt. Skjæres det ut et stykke som er 13 cm bredt og 40 cm langt bør det dekke all råten på nevnte bord. Det samme må i tilfellet gjøres med bordene over og under. Det jeg vil gjøre er altså å tilpasse en bit som dekker dette hullet. Biten vil bli ca én tomme tykt hvorav originalplanken er to tommer tykk.

 

Bartesam nevner tørr ved og rå ved. Jeg kan få tak i "rå" ved som holder ca. 40%. Denne vil trutne noe, men ikke like voldsomt som tørr ved. Det du er redd for er kanskje sprekk i originalbordet som følge av for stor trutning/svelling av den nye biten?

 

Poseidon... leste litt om epoxy og det nevnes at trevirket må være helt tørt. Jeg håper å kunne reparere bordet mens båten ennå ligger på vannet. Hvilket lim er fleksibelt nok til å følge trevirket og lime godt på planken som er gjennomvåt?

 

Håper dette ble en grundigere forklaring av hva jeg mener :smiley:

Link to post

Stort sett all liming av trevirke skal være når treet er tørt. Ville nok fått den på slipp en helg for å skifte ut det som er dårlig. Viktig å ha alle remedier på plass som plank, skipsspiker, drevgarn, tjæreklin, dor og en real måker til å få inn spikeren. Det må forborres inn gjennom bordgang og et stykke inn i spant slik at du ikke sprekker dette. :yesnod: Hvis båten er naglet med trenagler, så må du dreie slike av emner i eik eller einer hvis det er å få tak i. I tillegg må du lage kiler til nagler slik at du sperrer naglen fra å skli ut av spantet etter at bordet er festet til skroget. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Tror nok den må på slipp og alt bør gjøres på den riktige måten, men først må avtalen i "havn" :smiley:

Håper den eksisterende eieren godtar tilbudet og båten kan overtas relativt kjapt.

 

Får jeg tilslag skal alt gjøres riktig og jeg kommer nok til å bli en flittig bruker av dette forumet.

 

Takk for alle tips og råd!

Link to post

Håper eieren godtar tilbudet ditt og at du får skøyta du ønsker deg. Når det gjelder liming i fuktig tre så husker jeg at vi brukte et lim som het Duracol når vi hadde skøyta vår på slipp. Det ekspanderte og herdet ved fuktighet.

 

Spør på et trebåtbyggeri hva slags lim de bruker til å luse skrog under vannlinja. Tviler på at det er vanlig å tørke søkkvåte skrog såpass mye at det kan brukes epoxy.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Aerodux med maursyre som herder mener jeg og er glad i litt fuktige materialer.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så skulle man spraye vann på fugen før liming.

 

Jeg har brukt dette limet når jeg limte/skrudde panelen på skottet i båten min.

 

Har en bekjent som brukte dette limet når han luset skroget i sin skøyte -dette i eik..

 

Aerodux får du hos "Trebåten" i Bunnefjorden.

 

:seeya:

Link to post

Da er avtalen i boks! Båten har skiftet eier og den glade nye eier skal hente henne i dag. Har en bange anelse om at jeg har handlet meg mye jobb, men hva gjør vel det når en har kaffe, noko attåt og tid.

 

Det er bare å melde seg frivillig til "bordskiftedugnad" nå hun skal på slipp. :smash:

Link to post

Gratulerer med ny båt - håper vi snart får se bilder av den!

 

Er selv lykkelig (?) eier av en råtten skøyte, bor i den, og kan ikke tenke meg å gå fra den igjen (flytte i land)

Ikke bli deprimert: problemene dukker først opp når du har begynt med arbeidet. Og kjøpsprisen er ingenting mot det som skal investeres etterpå!

 

Ligger på Promhavn-Slipp akkurat nå, ved siden av hugges det opp en skøyte fra 1910-1920-tallet. "Albertine" står på styrehuset, det eneste som kunne selges, forresten. Trist syn, men hva enn de river av plank som ser ganske bra ut - under den er det råte og mark. Håper det er ikke smittsomt...

 

Lykke til med prosjektet, og husk: 1 bit fikset = 1 stor glede mer (altså uendelig med glede fra nå av!)

Vennlig hilsen,

Karl / Sjøleik

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...