Jump to content

Kystvakta, og kontroll av VHF`er

Vanisian

Recommended Posts

Slik eg har forstått det så har kystvakta avtale med Maritim radio om å kontrolere lystbåtflåten som har VHF ombord, om dei har dei nødvendige konsensjoner/sertifikater. Nokon som veit kva reaksjonen blir dersom dette mangler. Det kan væra ein som har kjøpt "ny båt" med VHF ombord og ikkje har fått dette ordnet. Man forutsetter att VHF`en berre er brukt til å lytte med.

No er eg i utgangspunktet av den oppfatning att VHF bør finnes i alle litt større fritidsbåter og då selvfølgelig med papira iorden.

Men kva hender dersom disse mangler. Nokon synspunkt?

Dette står det mer om på telenor maritim radio sine sider, jeg mener reaksjonen er ganske hyggelig i første omgang om jeg husker hva de skrev," hjelp" til utfylling av konsesjonssøknad og hjelp til påmelding på vhf kurs for de som trenger det.

Et VHF kurs tar kort tid og er ikke vanskelig for de aller fleste, konsesjonen koster noen hundrelapper i året.

Man forutsetter att VHF`en berre er brukt til å lytte med.

Hvis du kan lytte med VHF'en, er den pr. definisjon installert og tatt i bruk og derfor i strid med regelverket.

Den første reaksjonen er at du får en midlertidig konsesjon for 3 måneder, og krav om å ta sertifikat og søke konsesjon i løpet av de 3 månedene.

Regelverket sier noe om hvem som har lov til å bruke VHFen. Å ha den påslått tolker jeg som "bruk".

Å ha en "uregistrert" vhf liggende ubrukt er lov slik jeg forstår det, og reglene er helt klare på at dersom du er i nød, så kan du bruke den.

Hvis dette er feil, vil jeg gjerne vite det. Mitt begrensede telefonisertifikat er fra ca. 1975.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Har du kjøpt en båt med ferdig installert VHF, er det ingen som kan tvinge deg til å fjerne den eller til å ta sertifikat.

Du har strengt talt ikke lov å ta den i bruk, men er det nød, er det nok ikke slik at du nektes hjelp om du sender Mayday-melding.

Dette var svaret jeg fikk på Maritim radio når jeg hadde kjøpt båt med VHF. Jeg tok sertefikatet vinteren etter jeg hadde kjøpt båten og det var flere på samme kurset som hadde gjort det på samme måte.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

... at KV i år først og fremst skal kartlegge omfanget av ikke registrerte VHF'er...

Jeg ble stoppet på Søndag og kan bekrefte det Bitteliten skriver.

Ved Hvaler i Østfold ble vi praiet av Tollvesenets Targa. Tre personer kommer ombord. To fra Tollvesenet og en fra Kystvakten. Kystvakt representanten fortalte nettop det Bitteliten skriver; de er engasjert for å kartlegge og beskrivet omfanget av ikke registrerte stasjoner. Jeg la fram konsesjonsdokument og VHF sertifikat. Samt registreringspapirer på båten. De var happy med det.

Alle tre som kom ombord presenterte seg og var profesjonelle og sympatiske. Generelt en god opplevelse. (Kostet noen kroner i vinimport, men det kan vi leve med)

Har du kjøpt en båt med ferdig installert VHF, er det ingen som kan tvinge deg til å fjerne den eller til å ta sertifikat.

Du har strengt talt ikke lov å ta den i bruk, men er det nød, er det nok ikke slik at du nektes hjelp om du sender Mayday-melding.

Dette var svaret jeg fikk på Maritim radio når jeg hadde kjøpt båt med VHF. Jeg tok sertefikatet vinteren etter jeg hadde kjøpt båten og det var flere på samme kurset som hadde gjort det på samme måte.

RSL

Har du kjøpt båt med VHF, så har du vel konsesjon? Du kan få konsesjon ved å oppgi navn, sertifikattype og nummer til en du kjenner og som kan stå ansvarlig for en periode inntil du tar sertifikat.

Her var mange meninger.

Slik eg har oppfattet regelverket så kan radioutstyr selges av hvem som helst, til hvem som helst i Norge.

Man kan også lytte på Amk,Politi, Maritimt samband, Rødekors, osv.

Først når man trykker på PTT knappen, og sender på ein frekvens man ikkje har konsesjon/sertifikat for, då gjer ein noko ulovlig.

Redigert av Vanisian (see edit history)

Sakset fra Telenor Maritim FAQ:

"Jeg bruker aldri VHF-radioen og har den om bord kun for nødstilfelle. Trenger jeg da lisens?

Svaret er definitivt "JA". Det er ikke tillatt å ha en operativ VHF om bord i et fartøy uten at en har lisens for den. En VHF-radio er med andre ord et lisenspliktig sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr."

Nå er det jo ikke nødvendigvis sånn at slike FAQ svar er helt presise i forhold til hva loven sier. Man har jo alltid en tendens til å tolke loven til fordel for seg selv...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Det er vel ikke den fulle og hele sannhet? For alle de som ikke har tatt VHF-lappen, med den tilhørende taushetserklæring, er det da ingen begrensninger på å lytte til marin VHF.

Du er inne på noe deryesnod.gif. Så langt tenkte ikke jeg.

Konsesjonær/sertifikatholder plikter å sørge for at andre ikke hører/formidler info de hører på hans VHF. Men her er det jo ingen konsesjonær/sertifikatholder.

Så da er vi tilbake til: "Er det lov å slå på en radio du ikke har lov til å bruke?"

Hørte om en kar som ghadde kjøpt båt med VHF. Han hadde ikke konsesjon på denne.

Han kom ut i havsnød, sendte mayday og ble reddet.

I etterkant fikk han bot for manglende sertifikat og konsesjon.

Når du er i havsnød har du lov å bruke alle middler for å tilkalle oppmerksomhet.

Det er ikke dermed sagt at det er gratis

søk på google.......flere stellen i Amerika't og Southampton

Jeg vet ikke hvordan det er i Southhampton, men i Amerika (USA) er det lenge siden det ble slutt på konsesjons- og sertifikatplikt.. Så i USA kan hvem som helst kjøpe seg en VHF og ta denne i bruk - lovlig. Trenger ikke å underskrive noen taushetserklæring, det er kanskje årsaken til at det er greit å legge amerikansk VHF kommunikasjon ut på nett.

Har forresten leid seilbåt noen ganger på British Virgin Islands (er det engelsk lov som gjelder der montro ?), disse båtene hadde VHF installert og ble aldri spurt om jeg hadde noe sertifikat .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...