Jump to content

Kystvakta, og kontroll av VHF`er

Vanisian

Recommended Posts

Her er forskriften hvis det er noen som ikke har lest den:

FOR 1989-09-27 nr 951: Forskrift om konsesjon til å opprette og drive radioanlegg om bord i norske skip.

Tolk i vei!

For å si det slik. Dette er en gammel lov som ikke har blitt oppdatert. Teledirektoratet finnes ikke lenger. Det gjør heller ikke Statens Teleforvaltning. Post og Teletilsynet har ovetatt den rollen. ( Se utdrag fra Wikipedia.)

Jeg er litt på gjyngende grunn i forbindelse med avlytting, men jeg vet at det var forbudt med Politi mottager før. Til tross for dette så var det mange i østlandsområdet som kjøpte dette i Sverige der det var lov. Det er ikke mange år siden dette ble diskutert i media. Om jeg har forstod media riktig, og media ikke har vært helt på villspor, kom det en EU regel som gjorde at dette var fullt lovlig. Om Norge i ettertid har vridd seg unda EU reglene er jeg usikker på. Diskusjonen i media gikk på Politi. Det er selvfølgelig for det var mest aktuelt for hvermansen.

Er rimelig sikker på at denne EU regelen gjaldt radiomottaging ( Avlytting ) generelt. Hvordan det stiller seg med avlytting av krypterte samband vet jeg ikke, men Nødnettet ( Tetra ) er kryptert og ikke mulig å avlytte for hvermansen.

Å sende på frekvensene er noe helt annet. Det er ikke lov uten videre.

Jeg har en sterk førelse av at reglene for VHF egentllig er utdaterte. At det er etterlevninger fra Telenor sin monopoltid, den gangen Telenor skulle ha konsesjon og årlig avgift for Modellfly sendere, 27 Mhz radio osv.

Sitat Wikipedia:

Teledirektoratet var Televerkets sentrale administrasjon og var underlagt Samferdselsdepartementet.Direktoratet ble opprettet i 1856 som Telegrafdirektørembetet. Senere fikk det navnet Telegrafstyret som det bar frem til 1967 da det ble hetende Teledirektoratet. I 1987 ble Teledirektoratet som en følge av liberaliseringen av telekommunikasjonsområdet avløst av Statens teleforvaltning. I 1997 fikk denne etaten også ansvaret for tilsyn med postsektoren, og navnet ble endret til Post- og teletilsynet.

Teledirektoratet håndhevet de norske lovene på telekommunikasjonsområdet og gav utfyllende forskrifter. Det hadde avdelinger for administrasjon, forskning, personale, teknikk og økonomi.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Forskriften som Ana Nym viser til gjelder fremdeles.

Ekomloven sier dette:

§ 13-2. Overgangsbestemmelser Enkeltvedtak og forskrifter med hjemmel i teleloven eller eldre lover på området for elektronisk kommunikasjon og som er i kraft ved denne lovs ikrafttredelse skal fortsatt gjelde.

Reglene som styrer maritim mobil VHF er internasjonale og kommer fra ITU (International Telecommunication Union). Det er et internasjonalt krav om at brukere skal ha dokumentert kunnskap, og i Norge er dette forankret i Ekomloven og utdypet i forskriften som det er vist til. I tillegg har vi som mange andre land også kravet om konsesjon. Forskriften sier "rett til anlegg og drift". Instruks for norske maritime radiostasjoner bruker ordene "innstallere og ta i bruk". Det samme finner du i Pensumhefte for VHF/SRC.

Ut fra dette er det klart at et maritimt VHF-apparat som du kan lytte til (dvs. at strøm og antenne er tilkoblet) krever konsesjon.

Velkommen til Båtplassens Norgesmesterskap i øvelsen "Lete-etter-smutthull-fordi-reglene-umulig-kan-gjelde-meg-og-mitt!!??!!" :headbang:

Det kreves sertifikat og konsesjon på VHF for en god grunn: Dette er et internasjonalt kommunikasjonssystem som skal ivareta viktige funksjoner når skip er i nød. (GMDSS)Som fritidsbåtbruker er vi med og øker nytten av dette nettverket, samtidig som vi også drar fordel av det selv i en nødsituasjon. Å hekte seg på dette nettverket uten å ha nødvendige kunnskaper og med ikke-godkjente apparater kjøpt på internett for en bolle ris i utlandet, kan i verste fall blokkere for viktig nødtrafikk. Det kan være et stort ansvar å ta på seg..... :sweat:

Velkommen til Båtplassens Norgesmesterskap i øvelsen "Lete-etter-smutthull-fordi-reglene-umulig-kan-gjelde-meg-og-mitt!!??!!" :headbang

Dette her blir fordumt Aldebaran.

Det er vel ulike tolkinger på kordan loven skal håndheves, og blir håndhevt. Derfor spørsmålet.

Grunnen til att eg tok det opp, er att eg nettopp har solgt båt med maritim VHF montert, og derfor spurte om andres erfaring med kystvakta.

Personen som kjøpte båten har endå ikkje VHF sertifkat, og selvfølgelig ikkje nokon konsesjon.

Har sjølv eit telefonisertifikat frå 1962, og har hatt maritim VHF konsesjon frå 1984.

Grunnen til att eg tok det opp, er att eg nettopp har solgt båt med maritim VHF montert, og derfor spurte om andres erfaring med kystvakta.

Personen som kjøpte båten har endå ikkje VHF sertifkat, og selvfølgelig ikkje nokon konsesjon.

Har sjølv eit telefonisertifikat frå 1962, og har hatt maritim VHF konsesjon frå 1984.

Konsesjon går ikke på person. Det følger båten. Det er båten din som er registrert hos Telenor Maritim Radio og ITU, den internasjonale teleunionen i Geneve.

Jeg anbefaler alle med gamle VHF-sertifikat å konvertere til SRC/VHF. Kjøpe boka og repetere litt :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...