Jump to content

Eksostemperatur?

Patton

Recommended Posts

Jeg har en TAMD 41B i min eldre Scand Baltic. Det er montert inn en Carlo Gavazzi eksostemperaturføler/instrument. Instrumentet er kjekt, men etter en stunds marsj begynner det å oppføre seg rart. Siffrene begynner å vandre voldsomt, i tillegg blinker de og det legges inne punktum mellom hvert siffer. Målingene går fra 200/300 opp til 700 når dette inntreffer. Forøvrig så ligger det rundt 200 - 300 når jeg kjører i moderat fart/turtall.

Instrumentet er en god del år gammel (se bilde), jeg har heller ikke noen manual.

Er det noen som har kjenn skap til instrumentet og som evt kan si noe om hva jeg kan stille inn på knappene?

Og hva er forresten riktig/maks temperatur jeg bør ha på denen type motor?

Mvh

Patton

carlo_gavazzi.jpg

Her kommer et bilde av føleren, den er her tatt ut av hullet i mutteren. Jeg har forresten litt problemer med å få den til å sitte fast i holderen, tips?

Når det gjelder føleren så vet jeg ikke hva den heter. På føleren er det stemplet inn følgende tall/bokstaver: ND/299/P.

Så da er spørsmålet, er det jordingsfeil, må jeg skifte føler og hvordan fester jeg den best mulig?

Kabelen har en sølvfarget flettet tynn strømpe.

Mvh Patton

eksostempfoeler.jpg

Redigert av Patton (see edit history)

Hei igjen!

Veit av erfaring frå større motorer at jordfeil i føler gir periodevis "dansende" temperatur!

Det kan være at der er fukt inni rista sønd.

Du må nok aller mest trulig bytte følaren for å få bukt med ditt problem!

Sjekk kabelen, er der en kveil men kabel til overs? Om de er en NCN føler skal kabel IKKJE kappast då der er bestemt motstand i kabel + føler.

Viss det er en pt100 føler kan du varierande kabel lengd, men då er det ofte tillaga for kalibrering av systemet også! Trur du må søke vidare på/etter dokumentasjon om ditt anlegg!

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...