Buffalo Startet 29.Juni.2010 Del på Facebook Startet 29.Juni.2010 Kan bare anbefale å holde seg laaaaangt unna bølgene til store cruise båter i Drøbaksundet. Dessverre oppdaget jeg båten litt forseint til å snu, så da var det bare å holde lav fart, men det hjalp heller ikke. Vått ble det for meg og andre båter i nærheten. Hadde jeg hatt mindre båt ville den gått under, hjelp!!! Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Din egen feil. Du må aldri gå der "nyttetrafikken" ferdes. De er fritatt fra å vise hensyn ovenfor mindre fartøy. De er også fritatt fra å ta inn over seg at det er svært mange småbåter ute nå om sommeren. De definerer også selv hva som er trangt farvann, en beferdet lei eller et havneområde. You lose. Jeg har aldri sett "nytten" i et cruiseskip. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Jeg har aldri sett nytten av Operahuset, men det står der for det gitt.... :-) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Benji Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 . De er fritatt fra å vise hensyn ovenfor mindre fartøy. De er også fritatt fra å ta inn over seg at det er svært mange småbåter ute nå om sommeren. De definerer også selv hva som er trangt farvann, en beferdet lei eller et havneområde. Beklager å si det, men dette var en håpløs komentar Mulligan. Ingen av de tingene du skriver her holder stikk, prøv å les hva trådstarter skriver om hvor det er, og situasjonen er kansje straks en annen. Det er nå en gang så at reglene sier at vi med små båter skal holde hoss minst mulig i veien for nyttetrafikk, også blir det jo så veldig rått parti, eller? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
christensenleif@msn.com Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 hovedleden skal krysses mest mulig tvers over og ikke på diagonalen som mange gjør ferjene og cruiseskipene går mye fortere i Drøbaksundet enn det folk er klar over ellers skal man uforsvarlig nærme i småbåt før bølgene oppleves som ubehagelige? mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Cruiseskipet Aidacara på 193 meter loa er nå på vei ut fjorden mot Drøbak, er på høyde med Sunnås og holder en fart på kun 16,2 knop. Helt naturlig å holde en slik fart siden det er så fryktelig trangt i fjorden? Møtte nettop Stena Saga på vei inn fjorden og hun holder også kun 16,2 knop. Er vel ikke mere enn minimums styringsfart ser det ut til. Forøvrig er velegnet fart for de som står på wakeboard. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zenit Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Dessverre oppdaget jeg båten litt forseint til å snu, så da var det bare å holde lav fart, men det hjalp heller ikke. Dersom du oppdager et stort cruiseskip først når det er fpr sent å snu forteller vel litt om heller dårlig utkikk fra din side. Utkikk gjelder til sidene og akter over også, ikke bare rett frem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Det er nå en gang så at reglene sier at vi med små båter skal holde hoss minst mulig i veien for nyttetrafikk, også blir det jo så veldig rått parti, eller? Men det finnes også en regel som sier: Forskrift om endring om innskrenket fart i Drøbak havnedistrikt, Akershus. Opprettingen av havnereglementet er godkjent av Kystdirektoratet 6. mai 1982 jfr. lov om havnevesenet av 24. juni 1933, § 8 b. I medhold av § 52 i lov om havnevesenet av 24. juni 1933 har Drøbak havnestyre bestemt at havnereglementets § 8 om fart innen havnedistriktet skal utgå i sin helhet og erstattes med følgende bestemmelser: § 8. Om fart. Maskindrevne fartøyer skal innen havnedistriktet ikke anvende større fart enn nødvendig av hensyn til sikker manøvrering. Ikke under noen omstendighet må farten være så stor at det oppstår skadesjø som kan volde skade eller fare for andre fartøyer eller offentlige og private havneanlegg. For fart innen havnedistriktet, jfr. sjøkart nr. 402 og 4, er det i medhold av lov om havnevesenet av 24. juni 1933 § 52 tredje ledd, utstedt følgende påbud: 1. Innenfor det sjøområdet som begrenses av nedenfor nevnte linjer skal fartøyer gå med redusert fart, ikke over 5 knop. a) Mot nord, en linje trukket rettvisende øst fra sydligste punkt på Gylteholmen til Gylte. b) Mot vest av en rett linje trukket fra sydligste punkt på Gylteholmen til jernstangen på Husvikbåen. Herfra av en rett linje trukket til Drøbakgrunnens røde stake. Fra den nevnte stake av en linje trukket rettvisende SSO til denne skjæres av en linje rettvisende øst-vest gjennom Bemberbusken. d) Mot syd av den nevnte linje gjennom Bemberbusken. 2. Øst for en rett linje trukket fra nordvestligste punkt på Husvikholmen, over jernstangen ved Gylte til land, skal fartøyer gå med redusert fart, ikke over 3 knop. 3. I Drøbak Småbåthavn innenfor en rett linje trukket mellom hodene på molo A og B skal farten ikke være over 3 knop. Overtredelse av forannevnte påbud, (1 til 3), straffes med bøter. Havnestyret kan gi supplerende bestemmelser før en enkelt anledning eller et spesielt farvann, jfr. havneloven § 22. Jfr. forøvrig havnereglementet §§ 6 og 22. Bestemmelsene skal gis virkning fra 6. mai 1982. Det er bare å anmelde dem. Cruiseskipet Aidacara på 193 meter loa er nå på vei ut fjorden mot Drøbak, er på høyde med Sunnås og holder en fart på kun 16,2 knop. Helt naturlig å holde en slik fart siden det er så fryktelig trangt i fjorden? Møtte nettop Stena Saga på vei inn fjorden og hun holder også kun 16,2 knop. Er vel ikke mere enn minimums styringsfart ser det ut til. Forøvrig er velegnet fart for de som står på wakeboard. Trenger de 16 knop for å få styringsfart bør de nektes adgang til norsk farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Så dere vil si at det var helt unødvendig av meg og flekke fingen til Tide hutigbåten som kjørte 4 meter fra min babord side, og jeg lå nesten klint opp i bergene, LAAANGT ute fra skipsleia!! Se her, skipsleia er den røde streken på kartet, jeg er den minste rundingen, så kommer hurtigbåten plafrende forbi meg i 25 knop med hekkbølger svære som monstre, jeg reiser meg opp ser litt opp i styrehuset, og flekker fingen til han. jeg har grunn til og bli forbanna i den situasjoen! Fyren kan komme seg 300 meter lengre ut, og inn i skipsleia. IDIOTER Redigert 30.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Zenit Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Så dere vil si at det var helt unødvendig av meg og flekke fingen til Tide hutigbåten som kjørte 4 meter fra min babord side, og jeg lå nesten klint opp i bergene, LAAANGT ute fra skipsleia!! En kan jo ikke markere skipsleia med en strek. Hele Vatlestraumen er leia, og dersom hurtigbåten var på tur syd så skal den holde til styrbord i leia for å gi plass til eventuell nordgående trafikk. Intet annet enn god sjømannskap å ligge til styrbord i leia i farfann som er tildels trange og som Vatlestraumen strømfylt til tider. Men skal gi deg rett i at det høres unødvendig ut dersom hurtigbåten var på tur nordover. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Zenit: så du mener at det hadde vært helt ok å passere i 25knop på 4meters avstand om den hadde gått sørover? er du helt våken? hadde ett slikt nyttefartøy slått ett slikt stunt på meg så hadde jeg trekt i di trådene jeg kan får å finne vedkommede/vedkommedes overordnede å virkelig uttrykt min misnøye. slike imbisile "konger på sjøen" bør også få beskjed. var senest sist helg putrende inn til vågen i stavanger i 8-9 km/t da ett lite begavet vesen i en større princess durte forbi meg i halvplan. jeg har det ikke travelt på sjøen så jeg putret videre etter han der han la til og spurte vedkommede om han ikke var klar over 5knops grensa.. fikk satt han greit på plass, med en høflig men rimelig bestemt tone. hadde vært rimelig ubehagelig å ligge til kais med lunch i di bølgene der. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Zenit: så du mener at det hadde vært helt ok å passere i 25knop på 4meters avstand Jeg forstår rett og slett ikke hvordan man kommer i en situasjon hvor man passerer en liten båt så nære. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bøljan Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Jeg forstår rett og slett ikke hvordan man kommer i en situasjon hvor man passerer en liten båt så nære. Helt enig Lippert! Sier litt om fornuften og vurderingsevnen. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Zenit: så du mener at det hadde vært helt ok å passere i 25knop på 4meters avstand om den hadde gått sørover? er du helt våken? Tror dere båten passerte på 4 meter? Er dere våkne? Har selv drevet og syslet litt med hurtigbåtkjøring på fritiden min og kan garantere at slike passeringer ikke finner sted. At den har passert så nærme har jeg absolutt ingen tro på. Dessuten er det vanskelig for folk i mindre båter uten utstyr å hjelpe seg med å orientere seg om hvor de befinner seg i forhold til leia. Å legge ut et slikt hjemmelaget kart med "her er jeg og her er leia og her var hurtigbåten 4 meter fra meg i en fart av 25 knop" er bortimot det tåpeligste jeg har sett her inne. Redigert 30.Juni.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Trenger de 16 knop for å få styringsfart bør de nektes adgang til norsk farvann. Rett skal være rett, farten ble redusert til 15 knop i det trangeste området før passering Drøbak sydgående. Er det noen her som kan si noe med sikkerhet mht slike skips minimums fart for å sikre sikker manøvrering som forskriftene sier for dette området? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zenit Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Jeg forstår rett og slett ikke hvordan man kommer i en situasjon hvor man passerer en liten båt så nære. Eller hvordan en liten båt setter seg selv i en slik situasjon at en blir så passert nærme av andre fartøy? Dere i små båter må også forstå at navigatører av yrke er for profesjonelle navigatører å rekne selv om det for dere kanskje ikke alltid her forståelse for det eller for dere ser slik ut. Hvordan ville de fleste av dere likt å blitt kritisert i deres yrke av personer som i utgangspunktet ikke har noen forutsetning for å uttale seg om jobben dere gjør? Jeg blir ikke advokat selv om jeg leser Norges lover aldri så mye og dere blir aldri navigatører om dere leser sjøveisreglene til dere blir grønn i trynet. Redigert 30.Juni.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Hvordan ville de fleste av dere likt å blitt kritisert i deres yrke av personer som i utgangspunktet ikke har noen forutsetning for å uttale seg om jobben dere gjør? Er du fornøyd med tannlegen din? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 mouche - jeg har sett Stena Saga gå i 10 knop. Det gjorde de under Færder seilasen. Så ikke ut som om de slet med manøvreringen da heller. Jeg vil foreslå en telefon til Horten VTS for å spørre hvilken fart de anbefaler. Hyggelige folk der som sikkert hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Er du fornøyd med tannlegen din? Faktisk ja, har ingenting å utsette på han. Kanskje fordi jeg tar mine forholdsregler når det gjelder tannstell? Du vet, når jeg følger rådene om tannpuss og tanntråd og alle de greiene der så går mine besøk hos tannlegen veldig smertefritt for seg. Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 uansett fart: om man brå oppdager et skip på 200meters lengde,slik at det er for sent å reagere,er utkikken helt på snørra! mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Så du mener dermed Zenit å ha gode forutsetninger for å kunne uttale deg om kvaliteten på det arbeidet din tannlege gjør? Redigert 30.Juni.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Farco Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Så du mener dermed Zenit å ha gode forutsetninger for å kunne uttale deg om kvaliteten på det arbeidet din tannlege gjør? Tja.... hvorfor ikke? Det er vel formodentlig han som eier tennene, eller ihvertfall han som bruker dem? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Mouche, vakkert og poetisk sagt :) Zenit, jeg opplever nesten daglig at menigmann og hvermannsen som i utgangspunktet ikke har forutsetning for å ha den store innsikten i mitt yrke, nettopp yttrer meninger om det... Og det kan være tildels hard kritikk eller det som etter mitt syn er håpløse resonemang og synspunkter. Derfor unngår jeg i det lengste å snakke om yrket mitt, for jeg har erfart at det er ikke det jeg fronter i møtet med nye mennesker... for da blir det temaet og folk oppfører seg ikke "normalt" etterpå. Uansett, jeg kan ikke forsvare alle mine kollegaers handlinger, og er derfor varsom med bastante utsagn. For intet lar meg forundre og overraske lenger. Men meninger og uttalelser om selvopplevde situasjoner, det må folk få lov til å ha. Og så lenge ingen av oss har vært til stede når Sjømann holdt på å bli knust mot berga, ja da kan vi ikke se bort ifra at det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Tror dere båten passerte på 4 meter? Er dere våkne? Ja, og jeg tviler ikke et sekund på at det stemmer. Så, for å spekulere litt. Hvis hurtigbåten var forsinket så er slik kjøring en måte å ta igjen litt av det tapte. Noen hurtigbåt skippere har litt for mye av sin fartstid som konduktør. Ikke rart at de føler seg litt "Konge" og oppfører seg der etter. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Så dere vil si at det var helt unødvendig av meg og flekke fingen til Tide hutigbåten som kjørte 4 meter fra min babord side, og jeg lå nesten klint opp i bergene, LAAANGT ute fra skipsleia!! Var hurtigbåten på vei til eller fra Bergen? Hvor langt fra land anser du deg selv for å ha vært? Dersom du befant deg der du sier du var og låg nesten klint opp i bergene og båten passerte deg med bare 4 meter må den jo ha vært på feil side av den røde staken som markerer grunnen der Rocknes var ned på. Stiller meg litt tvilenede til at noen går på feil side av den staken som forøvrig står hvertfall halvannen kabel lengde fra Bjorøjlandet. Men det spørst jo hva du regner for å ligge klint opp i begene. Dersom du lå utenfor både lykta og den røde staken lå du neppe klint opp i bergene etter min mening, ei heller utfra hvor du i kartet påstår du befant deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.