Jump to content

Vått møte med et cruiseskip


Buffalo

Recommended Posts

Kan bare anbefale å holde seg laaaaangt unna bølgene til store cruise båter i Drøbaksundet. Dessverre oppdaget jeg båten litt forseint til å snu, så da var det bare å holde lav fart, men det hjalp heller ikke. Vått ble det for meg og andre båter i nærheten. Hadde jeg hatt mindre båt ville den gått under, hjelp!!!

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post

Din egen feil.

Du må aldri gå der "nyttetrafikken" ferdes.

De er fritatt fra å vise hensyn ovenfor mindre fartøy.

De er også fritatt fra å ta inn over seg at det er svært mange småbåter ute nå om sommeren.

De definerer også selv hva som er trangt farvann, en beferdet lei eller et havneområde.

You lose.

Jeg har aldri sett "nytten" i et cruiseskip.

Link to post

.

De er fritatt fra å vise hensyn ovenfor mindre fartøy.

De er også fritatt fra å ta inn over seg at det er svært mange småbåter ute nå om sommeren.

De definerer også selv hva som er trangt farvann, en beferdet lei eller et havneområde.

 

Beklager å si det, men dette var en håpløs komentar Mulligan.

Ingen av de tingene du skriver her holder stikk, prøv å les hva trådstarter skriver om hvor det er, og situasjonen er kansje straks en annen.

Det er nå en gang så at reglene sier at vi med små båter skal holde hoss minst mulig i veien for nyttetrafikk, også blir det jo så veldig rått parti, eller?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Cruiseskipet Aidacara på 193 meter loa er nå på vei ut fjorden mot Drøbak, er på høyde med Sunnås og holder en fart på kun 16,2 knop. Helt naturlig å holde en slik fart siden det er så fryktelig trangt i fjorden? Møtte nettop Stena Saga på vei inn fjorden og hun holder også kun 16,2 knop. Er vel ikke mere enn minimums styringsfart ser det ut til. Forøvrig er velegnet fart for de som står på wakeboard.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Dessverre oppdaget jeg båten litt forseint til å snu, så da var det bare å holde lav fart, men det hjalp heller ikke.

 

Dersom du oppdager et stort cruiseskip først når det er fpr sent å snu forteller vel litt om heller dårlig utkikk fra din side.

Utkikk gjelder til sidene og akter over også, ikke bare rett frem.

Link to post

Det er nå en gang så at reglene sier at vi med små båter skal holde hoss minst mulig i veien for nyttetrafikk, også blir det jo så veldig rått parti, eller?

Men det finnes også en regel som sier:

 

Forskrift om endring om innskrenket fart i Drøbak havnedistrikt, Akershus.

Opprettingen av havnereglementet er godkjent av Kystdirektoratet 6. mai 1982 jfr. lov om havnevesenet av 24. juni 1933, § 8 b.

 

I medhold av § 52 i lov om havnevesenet av 24. juni 1933 har Drøbak havnestyre bestemt at havnereglementets § 8 om fart innen havnedistriktet skal utgå i sin helhet og erstattes med følgende bestemmelser:

 

§ 8. Om fart.

 

Maskindrevne fartøyer skal innen havnedistriktet ikke anvende større fart enn nødvendig av hensyn til sikker manøvrering. Ikke under noen omstendighet må farten være så stor at det oppstår skadesjø som kan volde skade eller fare for andre fartøyer eller offentlige og private havneanlegg.

 

For fart innen havnedistriktet, jfr. sjøkart nr. 402 og 4, er det i medhold av lov om havnevesenet av 24. juni 1933 § 52 tredje ledd, utstedt følgende påbud:

1. Innenfor det sjøområdet som begrenses av nedenfor nevnte linjer skal fartøyer gå med redusert fart, ikke over 5 knop.

a) Mot nord, en linje trukket rettvisende øst fra sydligste punkt på Gylteholmen til Gylte.

b) Mot vest av en rett linje trukket fra sydligste punkt på Gylteholmen til jernstangen på Husvikbåen. Herfra av en rett linje trukket til Drøbakgrunnens røde stake. Fra den nevnte stake av en linje trukket rettvisende SSO til denne skjæres av en linje rettvisende øst-vest gjennom Bemberbusken.

d) Mot syd av den nevnte linje gjennom Bemberbusken.

2. Øst for en rett linje trukket fra nordvestligste punkt på Husvikholmen, over jernstangen ved Gylte til land, skal fartøyer gå med redusert fart, ikke over 3 knop.

3. I Drøbak Småbåthavn innenfor en rett linje trukket mellom hodene på molo A og B skal farten ikke være over 3 knop.

 

Overtredelse av forannevnte påbud, (1 til 3), straffes med bøter. Havnestyret kan gi supplerende bestemmelser før en enkelt anledning eller et spesielt farvann, jfr. havneloven § 22. Jfr. forøvrig havnereglementet §§ 6 og 22.

 

Bestemmelsene skal gis virkning fra 6. mai 1982.

 

Det er bare å anmelde dem.

 

 

Cruiseskipet Aidacara på 193 meter loa er nå på vei ut fjorden mot Drøbak, er på høyde med Sunnås og holder en fart på kun 16,2 knop. Helt naturlig å holde en slik fart siden det er så fryktelig trangt i fjorden? Møtte nettop Stena Saga på vei inn fjorden og hun holder også kun 16,2 knop. Er vel ikke mere enn minimums styringsfart ser det ut til. Forøvrig er velegnet fart for de som står på wakeboard.

 

Trenger de 16 knop for å få styringsfart bør de nektes adgang til norsk farvann.

Link to post

Så dere vil si at det var helt unødvendig av meg og flekke fingen til Tide hutigbåten som kjørte 4 meter fra min babord side, og jeg lå nesten klint opp i bergene, LAAANGT ute fra skipsleia!!

 

Se her, skipsleia er den røde streken på kartet, jeg er den minste rundingen, så kommer hurtigbåten plafrende forbi meg i 25 knop med hekkbølger svære som monstre, jeg reiser meg opp ser litt opp i styrehuset, og flekker fingen til han.

 

icpdat.jpg

 

jeg har grunn til og bli forbanna i den situasjoen! Fyren kan komme seg 300 meter lengre ut, og inn i skipsleia. IDIOTER :headbang:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Så dere vil si at det var helt unødvendig av meg og flekke fingen til Tide hutigbåten som kjørte 4 meter fra min babord side, og jeg lå nesten klint opp i bergene, LAAANGT ute fra skipsleia!!

 

En kan jo ikke markere skipsleia med en strek.

Hele Vatlestraumen er leia, og dersom hurtigbåten var på tur syd så skal den holde til styrbord i leia for å gi plass til eventuell nordgående trafikk.

Intet annet enn god sjømannskap å ligge til styrbord i leia i farfann som er tildels trange og som Vatlestraumen strømfylt til tider.

Men skal gi deg rett i at det høres unødvendig ut dersom hurtigbåten var på tur nordover.

Link to post

Zenit: så du mener at det hadde vært helt ok å passere i 25knop på 4meters avstand om den hadde gått sørover? er du helt våken? hadde ett slikt nyttefartøy slått ett slikt stunt på meg så hadde jeg trekt i di trådene jeg kan får å finne vedkommede/vedkommedes overordnede å virkelig uttrykt min misnøye. slike imbisile "konger på sjøen" bør også få beskjed.

 

var senest sist helg putrende inn til vågen i stavanger i 8-9 km/t da ett lite begavet vesen i en større princess durte forbi meg i halvplan. jeg har det ikke travelt på sjøen så jeg putret videre etter han der han la til og spurte vedkommede om han ikke var klar over 5knops grensa.. fikk satt han greit på plass, med en høflig men rimelig bestemt tone. hadde vært rimelig ubehagelig å ligge til kais med lunch i di bølgene der.

Link to post

Zenit: så du mener at det hadde vært helt ok å passere i 25knop på 4meters avstand om den hadde gått sørover? er du helt våken?

 

 

Tror dere båten passerte på 4 meter?

Er dere våkne?

 

Har selv drevet og syslet litt med hurtigbåtkjøring på fritiden min og kan garantere at slike passeringer ikke finner sted.

At den har passert så nærme har jeg absolutt ingen tro på.

 

Dessuten er det vanskelig for folk i mindre båter uten utstyr å hjelpe seg med å orientere seg om hvor de befinner seg i forhold til leia.

 

Å legge ut et slikt hjemmelaget kart med "her er jeg og her er leia og her var hurtigbåten 4 meter fra meg i en fart av 25 knop" er bortimot det tåpeligste jeg har sett her inne.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post

Trenger de 16 knop for å få styringsfart bør de nektes adgang til norsk farvann.

 

Rett skal være rett, farten ble redusert til 15 knop i det trangeste området før passering Drøbak sydgående. Er det noen her som kan si noe med sikkerhet mht slike skips minimums fart for å sikre sikker manøvrering som forskriftene sier for dette området?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan man kommer i en situasjon hvor man passerer en liten båt så nære.

 

Eller hvordan en liten båt setter seg selv i en slik situasjon at en blir så passert nærme av andre fartøy?

Dere i små båter må også forstå at navigatører av yrke er for profesjonelle navigatører å rekne selv om det for dere kanskje ikke alltid her forståelse for det eller for dere ser slik ut.

Hvordan ville de fleste av dere likt å blitt kritisert i deres yrke av personer som i utgangspunktet ikke har noen forutsetning for å uttale seg om jobben dere gjør?

 

Jeg blir ikke advokat selv om jeg leser Norges lover aldri så mye og dere blir aldri navigatører om dere leser sjøveisreglene til dere blir grønn i trynet.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post

Mouche, vakkert og poetisk sagt :)

Zenit, jeg opplever nesten daglig at menigmann og hvermannsen som i utgangspunktet ikke har forutsetning for å ha den store innsikten i mitt yrke, nettopp yttrer meninger om det... Og det kan være tildels hard kritikk eller det som etter mitt syn er håpløse resonemang og synspunkter. Derfor unngår jeg i det lengste å snakke om yrket mitt, for jeg har erfart at det er ikke det jeg fronter i møtet med nye mennesker... for da blir det temaet og folk oppfører seg ikke "normalt" etterpå. Uansett, jeg kan ikke forsvare alle mine kollegaers handlinger, og er derfor varsom med bastante utsagn. For intet lar meg forundre og overraske lenger.

 

Men meninger og uttalelser om selvopplevde situasjoner, det må folk få lov til å ha. Og så lenge ingen av oss har vært til stede når Sjømann holdt på å bli knust mot berga, ja da kan vi ikke se bort ifra at det stemmer.

Link to post

Tror dere båten passerte på 4 meter?

Er dere våkne?

 

Ja, og jeg tviler ikke et sekund på at det stemmer.

Så, for å spekulere litt. Hvis hurtigbåten var forsinket så er slik kjøring en måte å ta igjen litt av det tapte.

 

Noen hurtigbåt skippere har litt for mye av sin fartstid som konduktør.

 

Ikke rart at de føler seg litt "Konge" og oppfører seg der etter.

Link to post

Så dere vil si at det var helt unødvendig av meg og flekke fingen til Tide hutigbåten som kjørte 4 meter fra min babord side, og jeg lå nesten klint opp i bergene, LAAANGT ute fra skipsleia!!

 

Var hurtigbåten på vei til eller fra Bergen?

Hvor langt fra land anser du deg selv for å ha vært?

 

Dersom du befant deg der du sier du var og låg nesten klint opp i bergene og båten passerte deg med bare 4 meter må den jo ha vært på feil side av den røde staken som markerer grunnen der Rocknes var ned på.

Stiller meg litt tvilenede til at noen går på feil side av den staken som forøvrig står hvertfall halvannen kabel lengde fra Bjorøjlandet.

Men det spørst jo hva du regner for å ligge klint opp i begene.

Dersom du lå utenfor både lykta og den røde staken lå du neppe klint opp i bergene etter min mening, ei heller utfra hvor du i kartet påstår du befant deg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...