Mulligan Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Da slutter jeg at konsensus er at FPSO'er heller ikke klarer å holde seg på plass i dritt vær. Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Fordi det ikke lar seg gjøre. Det skønte jeg og jeg tilbøyelig til å være enig med deg, men når det er sagt føler jeg at argumentet "styrefart" ikke alltid holder mål. Tror ikke det er nødvendig med 16 knop gjennom det trange og sterkt traffikerte Drøbaksundet, for å kunne styre. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg overhørte en samtale mellom redningsskøyte eller politibåt og en av de store ferjene eller cruiseskipene som skulle loses gjennom myriaden av seilbåter under starten av Færderseilasen. Skipperen på den store sa da at han ville ha minimum 6 knop for å beholde styrefart. Tror dette var innerst i Oslo havn. Vindhastigheten var da ca 4 m/s. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Må han ha minst 6 knop vil han bryte regler i både Oslo og Akershus. Den bør nektes adgang til norsk farvann. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Drøbakksundet. Hvorfor i allverden kan ikke sjeteen åpnes permanent med god seilingsdybde og bredde? Er det en hellig ku? Man snakker om sikkerhet. Hvorfor presse nytte og fritidsbåt trafikken på østsiden av Håøya? Finnes det i det hele argumenter? Østsiden for all nyttetrafikk, og vestsiden i hovedsak annen trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Det er fullt mulig å gå med en knops fart ut Oslofjorden med et cruiseskip uansett vind. Mulligan har et godt poeng. Jeg har, annet steds, tippet styrefart ti 6 -8 kn. Men - den er faktisk 0 knop! De båtene kan jo snu på en 5 øre. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Når mens vi er inne på styrefart kan jeg like godt spøre om en ting! Er det normalt at båter med ror og propell ( ikke drev, eller outboard) ikke kan styre mens de bakker? Som på snekken min, jeg har null styring når jeg bakker, bauen flytter seg kansje 1 grad etter jeg har bakket 3 meter, ubehageligt og bakke seg ut av båtplassen, der det ligger en båt 9 meter bak, og snekken er 7 meter.. Ikke mye og gå på altså! Men forrover trenger jeg ikke stor farten for og kunne styre! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Zenit Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) De båtene kan jo snu på en 5 øre. Det kan de, men ikke dersom de gjør 6-8 knop forover. For å kunne snu på den berømmelige 5 øren forutsetter det at skipet ligger i ro eller hvertfall tilnærmelsesvis ikke gjør fart forover. Når et større fartøy kommer opp i rundt 6 knops fart har thrusterene liten eller ingen effekt. Til orientering kan vel alle båter, enten de er 20 fot eller 1000 fot snu å 5 øren såfremt de er utstyrt med side propeller i begge ender så dette er ikke noe som er unikt for cruiseskip. Jobber å et større forsyningsskip med podder akter og forut har vi en stk. tunnel thruster samt en nedsenkbar azimuth thruster. Trenger ikke mer enn en 5 øring for å spinne den skuta 360 heller for å si det på den måten, men det forutsetter liten eller ingen fart forover. Redigert 2.Juli.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Når du bakkerr er du avhengig av flere ting. Rotasjons rettning på propell Størrelse på rorblad Form på undervannsskrog. De aller fleste båter vil til slutt kunne styres når de bakker - bare de får fart nok og du er sterk nok. På den ene siden. En Banner 28 er en fornøyelse å bakke (Den har påhenger, men den er låst i en stilling) Finnekjøl flat bunn og stort og dypt ror - som sagt en fornøyelse. På den andre siden. Laurin koster 32. Langkjølet spissgatter med "skjøyteror". Bakker som en dass. Det eneste du kan regne med er skovleeffekten fra propellen. Og når du oppnår styrefart så er det enten hardt styrbord eller babord - hvis du ikke er Supermann. Typisk Oslofjordsnekke Hakket verre en Laurin kosteren. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Er det normalt at båter med ror og propell (ikke drev, eller outboard) ikke kan styre mens de bakker? Som på snekken min, jeg har null styring når jeg bakker... Vår snekke kan styre OK til babord når vi bakker. Dette har med propellretningen å gjøre. Til styrbord skjer det så godt som ingenting. Med en del øvelse vil du klare deg bra likevel, når du lærer deg rett teknikk. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Capitaine Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Jeg hadde ikke tenkt å kommentere noe i denne tråden da den etter min mening er veldig fordummende, med unntak av noen hederlige innspill fra særlig Zenit, ahamm og Fru Jacobsen. Jeg kan ane at Mulligan setter ting på spissen, men dersom det er et snev av ironi eller satire i flere av hans innlegg, må den være godt skjult. ...slutter jeg at konsensus er at FPSO'er heller ikke klarer å holde seg på plass i dritt vær. Jeg anbefaler deg å sette deg litt bedre inn i hvordan en FPSO holder seg i posisjon i forhold til hvordan cruiseskip, med gammel eller ny teknologi, manøvrerer til og fra kai med mye vind samt hvilke utfordringer de kan ha ved navigasjon i trange farvann når det blåser sterkt. Eller kanskje det nettopp er manøvrering og navigering av cruiseskip du trenger å tilegne deg kunnskaper om. Den bør nektes adgang til norsk farvann. Eller kanskje man heller bør vurdere forbud mot "nyttige" seilfartøy som i flere tilfeller ikke respekterer i særdeleshet regel 9(a), 9(b), 10(j), 43 og 44, men selvsagt ikke begrenset til disse. Flere av de større fergene som trafikkerer mellom Oslo og utlandet, tar endatil hensyn til regattaer i Oslofjorden, eksempelvis Færderseilasen, ved at de benytter eskortefartøy for å kunne navigere etter måten trygt mellom en armada med seilfartøy. Kapteinene og rederiene til disse skipene, samt passasjerene om bord, viser storsinn selv om skipene har reglene 9(b), 10(j) og 44 på sin side i Oslofjorden slik at disse fantastisk flinke seilerguttene får gjort sin samfunnsnyttige regattaseilas og kan ha noe å skryte av i seilerklubben. De båtene kan jo snu på en 5 øre. Jeg vet heller ikke om dette utspillet er ironi, satire eller rett og slett kunnskapsløshet. Det finnes fortsatt flere "gamle" cruiseskip med gammeldags fremdrifssystem med til dels dårlige manøveregenskaper i forhold til hva du her skisserer. Men alt er mulig om man betaler nok. Likevel kommer man ikke unna kost-/nyttebetraktninger her som i andre deler av samfunnet. Redigert 2.Juli.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 ..... Er det normalt at båter med ror og propell ( ikke drev, eller outboard) ikke kan styre mens de bakker? ............. Du får som regel grei styring den veien propellen roterer når du går akterover, den andre veien gir du bra gass akterover og setter gir/propellen i fri slik at båten bare siger, da får du vanligvis litt styring om ikke vind/strøm er for sterk. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Ok, har prøvd båte styr og babord, ikke noe serlig styring... Skal teste litt når jeg får den hjem igjen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
ahamm Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 ....konsensus er at FPSO'er heller ikke klarer å holde seg på plass i dritt vær. Nå ligger jo de på en turret og ofte ankret i tilegg da... Har sett containerskip med baugthruster og store taubåter fremme og bak, som holder igjen, smelle i kaia i liten storm. Vanvittig vindfang i containerskip og cruiseskip. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Nøtterøy Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Det at disse store båtene skal passere Drøbak i 14-15-16 knop er bare tull. de har fin styrefart ned mot 6.7 knop, eneste grunn til at de holder slik høy fart er at de skal holde ruta. Da spesiellt Danskebåten, Cruisebåtene kan heller gå fra Oslo 1 time før, slik at de kan tilpasse farten etter forholdene. Fra Drøbak til Filtvedt er det stort sett Nordavind eller Sønnavind pga topografien, som betyr at vinden kan ikke skape de helt store problemene for store skip. Det er nå mange fler "passasjerer" i lystbåtene i Oslofjorden, enn det noen gang vil bli på disse ferjene, så jeg mener vi har like så stor rett til rekreasjon, som de som sitter å henger i baren på et av disse flytene hore-husa! Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Cruisebåtene kan heller gå fra Oslo 1 time før, slik at de kan tilpasse farten etter forholdene. Det kan de sikkert. Men det som og må huskes på er at det fungerer ikke slik at Kapteinen på disse båtene bare plutselig bestemmer seg for at i dag ser ut til å være en fin dag til å besøke Oslo eller Bergen for den saks skyld. Disse turene er gjerne planlagt og solgt ett år eller to på forhånd så da er både destinasjoner samt ankomst og avgang klokkeslettene bestemt når en booker cruiset. I tillegg arrangeres det utflykter for de reisende med forskjellige operatører som selskapet har hyrt inn, disse er ofte gjerne også forhåndsbetalt av passasjerene. Går du en time før får ikke de reisende det de har betalt for, kanskje heller ikke vært på den utflykten de allerede har betalt for. Også når det gjelder ankomst og avgangs tider så blir dette heller ikke bestemt av noen ombord. Dette blir bestemt fra de som planlegger cruisene og de sitter på land. Så når det gjelder disse båtene og hva som ligger bak både når det gjelder manøvrering, navigering og det å gå en time tidligere også videre så må en ha jobbet på disse båtene og erfart det selv. Alle som kjøper et produkt forventer å få det de har betalt for enten det er et cruise, bil eller lystbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Et dårlig argument. Et busselskap legger ikke opp rutene sine slik at det må kjøres i 130 på E18. Cruiseselskapene har heller ikke rett til å legge opp rutene slik at det må grisekjøres i fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 konsensus er at FPSO'er heller ikke klarer å holde seg på plass i dritt vær. Men hva legger du i å holde seg på plass i dritt væer? Om du tror disse båtene ligger på eksakt samme plass på millimeteren i all slags vær så tar du skammelig feil. I såfall pga uvitenhet skulle jeg mene. Nettopp pga min utvitenhet på dette feltet skal jeg være forsiktig med å antyde hvor mange meter de ligger å flytter seg innenfor. Du vet et er ordtak som sier at når man ikke vet hva man snakker om så holder man kjeft. Har selv gått sypply til noen FPSO'er og en skal være litt på hugget når en ligger langs disse, nettopp fordi de langt fra holder en eksakt posisjon. Som regel går de med på å låse headingen (DP) når det ligger supplybåt på siden, men har vært borti de som til tider ikke har villet låst den, da får en plutselig headingen til FPSO'en å følge med på i tillegg til dens sideveis forflyttinger. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 så jeg mener vi har like så stor rett til rekreasjon, som de som sitter å henger i baren på et av disse flytene hore-husa! dårlig efaringer med noen exer på tur ?? styrefart er stort sett dårlig unnskyldning for folk som ikke klarer og gå rolig alle prater om det i elva i fredrikstad også t.o.m gjennom byen - men og stå rolig og vente i kø for og komme inntil kai for å kjøpe en is / fylle drivstoff - det klarer di Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Zenit Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 (redigert) Et dårlig argument. Cruiseselskapene har heller ikke rett til å legge opp rutene slik at det må grisekjøres i fjorden. Dårlig argument får du mene så mye du vil, men det er slik det foregår enten du liker det eller ikke. Hvem som bestemmer at de ikke har rett til det da? Er det du? Redigert 3.Juli.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Sakset fra Lovdata. Forskrift om endring om innskrenket fart i Drøbak havnedistrikt, Akershus. Opprettingen av havnereglementet er godkjent av Kystdirektoratet 6. mai 1982 jfr. lov om havnevesenet av 24. juni 1933, § 8 b. I medhold av § 52 i lov om havnevesenet av 24. juni 1933 har Drøbak havnestyre bestemt at havnereglementets § 8 om fart innen havnedistriktet skal utgå i sin helhet og erstattes med følgende bestemmelser: § 8. Om fart. Maskindrevne fartøyer skal innen havnedistriktet ikke anvende større fart enn nødvendig av hensyn til sikker manøvrering. Ikke under noen omstendighet må farten være så stor at det oppstår skadesjø som kan volde skade eller fare for andre fartøyer eller offentlige og private havneanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Sakset fra Lovdata. Forskrift om endring om innskrenket fart i Drøbak havnedistrikt, Akershus. § 8. Om fart. Maskindrevne fartøyer skal innen havnedistriktet ikke anvende større fart enn nødvendig av hensyn til sikker manøvrering. Ikke under noen omstendighet må farten være så stor at det oppstår skadesjø som kan volde skade eller fare for andre fartøyer eller offentlige og private havneanlegg. Du får sende inn klage da vet du. Får gjøre noe med det, ikke bare sitte her å syte å klage. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Dette blir bestemt fra de som planlegger cruisene og de sitter på land. Du nevner en del, i mine øyne selvfølgeligheter, som jeg ikke er uenig i, men det forandrer ikke det faktum at mange av disse skipene bryter gjeldende lover og regler og meg bekjent kan ikke slik bestemmes fra et rederikontor? Og hva "nytte" angår så kan jeg ikke se at fulle nordmenn på vei til/fra Danmark eller Tyskland samt passasjerer på cruise utfører noe mer samfunnsnyttig arbeid enn de som koser seg på fjorden enten båtens fremdrift er seil eller motor eller sågar en kombinasjon? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Håp Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Et busselskap legger ikke opp rutene sine slik at det må kjøres i 130 på E18. Cruiseselskapene har heller ikke rett til å legge opp rutene slik at det må grisekjøres i fjorden. Vi får se om bussene kommer opp i 130 når de kjører til dette busstoppet.... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Kapteinene og rederiene til disse skipene, samt passasjerene om bord, viser storsinn selv om skipene har reglene 9(b), 10(j) og 44 på sin side i Oslofjorden slik at disse fantastisk flinke seilerguttene får gjort sin samfunnsnyttige regattaseilas og kan ha noe å skryte av i seilerklubben. Vi har nok diametralt forskjellig oppfatning om av hva "storsinn" innebærer. Jeg har holdt ARPA kurs for loser og navigatører. Som seiler, er det ikke å unngå at kaffe praten kommer inn på Ferderen. Min standard kommentar har vært: "Hvordan i huleste kan dere tro at vi kan bulke ned dere, så svære som dere er? Vi ser dere. Vi navigerer med meters nøyaktighet, ihht. et komplisert regelverk, ofte med 10 andre seilbåter som vi, nesten til en hver tid, har kollisjons kurs med. Jeg er også litt overasket over din regelhenvisning. Du er en av de som hevder at Regel 44 ikke overstyrer Regel 13a. Som da i praksis innebærer at innhentende nyttetrafikk skal holde av veien for lystbåter. Mulig at jeg husker feil og da ber jeg så meget om forlatelse. Jeg vet heller ikke om dette utspillet er ironi, satire eller rett og slett kunnskapsløshet. Satire er vel nærmest. Baserer seg på min litt fleipete synsing om Styrefart. Styre fart, for meg er den laveste hastigheten man kan manøvrere et fartøy relativt en kurs eller et objekt på land. De fartøy som har trustere foran og bak kan snu båten på en femøre uten å ha hastighet gjennom vann. De kan også styre en båt på en kurs med så lav hastighet at et ror, normalt ville være virkningsløst. (Jeg vet at roret kan benyttes som truster i seg selv. Jeg har montert "styring på handelsfartøy, med så stor rorvinkel at systemet krever forigling mot max rorvinkel under fart). Jeg har ved to anledninger blitt "bedt om å overta styringen * " av supplyskip gjennom Svelvik på prøvetur fra Drammen S&V (NB 95 og 96) så jeg har en viss oppfatning om styrefart og"trustere" (i disse tilfellene 4 asimut podder, intet ror) * Ikke overta noe ansvar fra verkstedets skipper eller losen, men eneste ror ordre som ble gitt var " ta henne ut så midt i leia som du kan". Og mens jeg holder på med selvskryt. Jeg hadde installasjon av loggen på KS Norge og var med på prøveturen fra Horten verft etter brannen ombord. Dette var på vinteren, Masse is i ytre fjord og tykk tåke. KS Norge var ikke god i is. Sjøvannsinntakene gikk tett. Jeg ble forfremmet til radarnavigatør/råkfinner og for å gjøre en lang historie kort - så takket sjefen meg etterpå og sa at denne prøveturen kunne ikke vært gjennomført uten meg. For de som kjenner den daværende sjefen, så spør ham. Han husker sikkert den prøveturen godt. Beklager denne utblåsningen. Blir bare litt frustrert, føler meg diskvalifisert og uten rett til å synse - bare fordi jeg har hatt flat-lus som bransjemerke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.