geir113 Startet 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2010 Er en fersk båteier som har kjøpt en nydelig tehri 475 twin men en ny suzuki 40 men båten sliter med å komme opp i plan. den går en 26 knop når den er oppe, og er meget behagelig å kjøre. Jeg er 120 kg min kone er 80 og lille sofie er 30, så når vi alle sitter bak, sliter den med å komme opp i plan, tar jeg et steg fremover går den i plan. Jeg trimer motoren slik at den presser nasen mest mulig ned når jeg vil opp i plan, men den sliter . Spørsmålet er om det finnes noe en kan gjøre/kjøpe for å hjelpe til akkurat i det den skal plane. Noe en kan gjøre med båt eller motor for å hjelpe den litt, ikke mye som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 SmartTabs Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
knut1955 Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 FFF - flytte fruen frem Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Er nok ikke unormalt at du sliter med alle bak. Men har du turteller på denne? Hvilket turtall får du på full gass? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Twilight Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Både konvensjonelle trimplan (blir kanskje unødvednig dyrt) og SmartTabs vil nok hjelpe. Ellers kan det være mulig å endre propell (eller -type), som sikkert er bakgrunnen for det "Daffy" spør om. En annen mulighet er utvidelse av kavitasjonsplaten (kalles det "flyndre"?) Velkommen til BP forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 blir nok for baktung, men SmartTabs virker utmerket Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Daffy Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Ellers kan det være mulig å endre propell (eller -type), som sikkert er bakgrunnen for det "Daffy" spør om. Jeg ville absolutt begynt der. Ikke bare for å få båten i plan men også for drivstofforbruk og motors levetid Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
geir113 Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 (redigert) Takk for hjelpen, jeg prøver smarttabs. Kona frem er jo billigere, men redd båten blir noe fremtung da (unskyld liz men du er jo noe overvektig) Driver på å kjøre motoren inn, så litt usikker på turtallet, men tror det låg på 4500 ved 19 knopp, toppfarten målte jeg til 26 knop, men såg ikke på turtallet da Smarttabs er jo både billig og greit å montere. Der jeg kjøpte båten står det bare noen unge gutter nå, de hadde mindre peiling en meg. Takk skal dere ha Redigert 29.Juni.2010 av geir113 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 (unskyld liz men du er jo noe overvektig) Takk skal dere ha :lol: Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Muligens et klassisk eksempel på BHLSM (burde hatt litt større motor) Suzuki 40 og 50 er på 813 kubikkcm mens nye suzuki 60 har hele 941 kubikk å rutte med. Den hadde naturlig nok vært temmelig kvikk opp i plan, men den koster jo en del mere da. Hvis man vil holde seg til 40 hk så er vel Evinrude E-tec 40 den sterkeste av 40-hesterne med 863 to-takts kubikk, og 50-hesters utgaven som jeg har gir de ekstra 4-5 knop på topp som man gjerne ønsker seg. Jeg har montert smart-tabs, egentlig ikke for at det er nødvendig, men mere for at det går an Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 De har flaps på biltema. De er rimelig i forhold andre tradisjonelle flaps, men smarttabs er nevnt, skal være bra . Knappe tusing det vel? (unskyld liz men du er jo noe overvektig) Sa kapteinen på 120kg........... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 smart tabsene kostet 1400 for meg om jeg husker rett. Det flotte med dem er at du monterer de på en time - justerer de på 15 minutter og så glemmer du de. Det aller beste er at de funker meget bra også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.