Jump to content

trenger jeg ladelampe?


omh1

Recommended Posts

Hei

Var nede i båten i dag og merket at ladelampa/festet til pæra er rustet opp og lampa virker bare innimellom. Da denne må lyse for å starte opp lading lurer jeg på om jeg rett og slett kan koble de to ledningene som går opp på ladelampa sammen. Selvfølgelig vil jeg ikke da ha en lampe som lyser når tenning står på, men det er ikke viktig for meg. er det andre ulemper dersom jeg kobler de to ledningene sammen. tenker å gjøre det sånn da "ladelampa" har en ukurant fasong og det er ikke mulig å få tak i en tilsvarende som passer i hullet på dashbordet.

Link to post

Jeg har byttet ladelampen med en helt vanlig varsellampe fra sosialen(biltema). Det sto ikke noe om hvor mange watt den er på, men sikkert under 1 w. Den virker, men etter start må jeg litt høyere enn tomgang før den slukker, men da kan jeg senke ned på tomgang uten at den tenner igjen. Betyr dette noe så lenge jeg passer på, eller må jeg skaffe ny pære i riktig wattstyrke. Vet ikke hva den gamle var på da både pæra og pæreholder var håpløst og dele fra hverandre(fukt og irr).Lader gjør den, det er sjekka. :confused:

Link to post

Hei.

 

Jeg hadde et lite havari på min dynamo her om dagen. Ser dere diskuterer watt-styrken på ladelampa. Den som står i min båt er på 14 watt.

 

Nå har jeg skiftet dynamo til en LUCAS MARINE DYNAMO 12V 80A Universal (Porsgrunn Bilglass). Det jeg lurer på er om jeg må skifte ladepære for å få brukt denne?

Link to post

Kan også bruke en lysdiode og mostand i paralell. Bruker en motstand som har samme resistans som en 5W pære. Noen her har sagt at hvis pæren har høyere wattstyrke, så setter ladingen inn før. Har ikke selv testet ut dette, så der må jeg bare stole på hva andre sier. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hei.

 

Jeg hadde et lite havari på min dynamo her om dagen. Ser dere diskuterer watt-styrken på ladelampa. Den som står i min båt er på 14 watt.

.........

 

Hva mener du med "lite havari"? Hva er ødelagt? Rotorviklinger?

 

Med 14 W så sender du 14W/12VDC = 1,16 A ukritisk gjennom rotorviklingene. Tåler de det??

 

En ladelampe på 2-5 W burde holde til startmagnetisering!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

den var død.

 

Vet ikke hva som var ødelagt på den. Og tar ingen sjanser med sånn fabrikkoverhalte eller å gjøre reparasjoner. Så jeg kjøpte en ny. Er ikke montert ennå.

 

Er klar over det regnestykket mateco. Stusset litt på at min pære var så stor når jeg har lest her på BP at de fleste har lavere watt-styrke på sine ladelamper. Får sjekke opp det der før jeg starter den så jeg ikke ødelegger den.

Link to post

Rotorviklingene er ganske så tjukke, så en strøm på 1,16A tror jeg nok de tåler. :smiley:

 

Her er det nok mere enn tykkelsen på viklingene som gjelder!

 

 

Viklingene er som kjent surret rundt en jernkjerne og det oppstår en induktiv motstand som skaper varme i viklingene når dynamoen står stille. Over tid kan varmen skade isolasjonen i viklingene som igjen skaper kortslutning!

 

Når dynamoen sviver så omsettes energien til pulserende magnetflux som igjen induserer AC spenning/strøm i statorviklingene.

 

Hvorfor ta sjansen?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Med mindre du kjører vekselstrøm gjennom ladelampa oppstår det ingen varme forårsaket av induktiv motstand.

 

Også, som kjent, så tilføres ikke vekselstrøm gjennom ladelampen. En konstant likestrøm vil allikevel skape en vedvarende induktiv motstand og derav magnetflux som ikke får overført sin energi når dynamoen står stille. I en dagens dynano så regnes rotoraksel som "jernkjerne" og de oppbøyde trekantspissene som poler! Disse spissene går omhverandre Nord/Sør på rotor.

 

Uansett: Det er jo her snakk om hjelpestrøm til å få dynamo til å lade, og det skal svært lite strøm til for å få igang selvmagnetiseringen!

 

En strømstyrke på noe tiendedels amper bør være tilstrekkelig til at systemet selvmagnetiserer via D+. Deretter justeres strømmen (Standard dynamo med internreguletor) til rotor via spenningsregulatoren på minussiden.

 

Men igjen, hvorfor ta sjansen med å sende for høy spenning gjennom rotoren når dynamoen står stille?

 

Når det gjelder hvor mye tenningen står på, så må det bero på bruken/funksjonen av tenningslås. En tenningslås kan ha flere stille. AV - PÅ uviktig last - PÅ motor instrument - Fjærlastet PÅ for Innsalg Startmotor!

 

Er f.eks. Radoen koblet til - På Motor Instrument - Så aktiveres også ladelampe og strøm-gjennomgang i dynamoens rotorviklinger!

Da kan man jo spørre seg hvor lang tid du kan lytte på radioen før rotorviklingene brenner med en ladelampe på 14W+??

 

Men igjen, hvorfor ta sjansen??

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

For det første så er det utrolig få som sitter med ladelampe og tenning på for å høre musikk osv.. For det andre ser det ut som teorien om "enorm" varmeutvikling i rotorviklingene fikk seg en smekk.

Derfor freser jeg blid avgårde med min 21w pære som ladelampe..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...