omh1 Startet 29.Juni.2010 Del på Facebook Startet 29.Juni.2010 Hei Var nede i båten i dag og merket at ladelampa/festet til pæra er rustet opp og lampa virker bare innimellom. Da denne må lyse for å starte opp lading lurer jeg på om jeg rett og slett kan koble de to ledningene som går opp på ladelampa sammen. Selvfølgelig vil jeg ikke da ha en lampe som lyser når tenning står på, men det er ikke viktig for meg. er det andre ulemper dersom jeg kobler de to ledningene sammen. tenker å gjøre det sånn da "ladelampa" har en ukurant fasong og det er ikke mulig å få tak i en tilsvarende som passer i hullet på dashbordet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 ja, du vil ikkje verte varsla når dynamoen ikkje ladda lenger! Litt av poenget med lampa er at den vil lyse om dynamoen ikkje laddar! Slitte børster/havari osv Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Du kan jo bruke hva slags ladelampe som du selv vil da.. Noen dynamoer bruker jo også kun amperemeter. Fordi ladelamper ikke viser om det er feil med regulatoren Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
omh1 Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 hei igjen var en runde på båtrekvisitabutikker i området og der fant jeg ikke noen ladelampe med pære på ca 5w. Det var det på den gamle ladelampa og så mye watt måtte det til for å starte lading. Er det noen som vet hvor de har ladelamper med "sterk" pære? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 De aller fleste dynamoer som ikke har en ladelampe, har en fast motstand i kretsen i stedet. Den resistive belastningen trengs i ladekretsen. Ikke kødd med den, og ikke prøv å kortslutte lampa. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Jeg har byttet ladelampen med en helt vanlig varsellampe fra sosialen(biltema). Det sto ikke noe om hvor mange watt den er på, men sikkert under 1 w. Den virker, men etter start må jeg litt høyere enn tomgang før den slukker, men da kan jeg senke ned på tomgang uten at den tenner igjen. Betyr dette noe så lenge jeg passer på, eller må jeg skaffe ny pære i riktig wattstyrke. Vet ikke hva den gamle var på da både pæra og pæreholder var håpløst og dele fra hverandre(fukt og irr).Lader gjør den, det er sjekka. Sitér dette innlegget Link to post
omh1 Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 hei igjen har vært på bilxtra og der fant jeg et blinklys fra hella, 4 watt pære og fikk laget det til slik at det ser brukbart ut på deshbordet. Virker i alle fall! takk til alle som kom med innspill. Sitér dette innlegget Link to post
WingCommander Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Hei. Jeg hadde et lite havari på min dynamo her om dagen. Ser dere diskuterer watt-styrken på ladelampa. Den som står i min båt er på 14 watt. Nå har jeg skiftet dynamo til en LUCAS MARINE DYNAMO 12V 80A Universal (Porsgrunn Bilglass). Det jeg lurer på er om jeg må skifte ladepære for å få brukt denne? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Kan også bruke en lysdiode og mostand i paralell. Bruker en motstand som har samme resistans som en 5W pære. Noen her har sagt at hvis pæren har høyere wattstyrke, så setter ladingen inn før. Har ikke selv testet ut dette, så der må jeg bare stole på hva andre sier. Redigert 30.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
mateco Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Hei. Jeg hadde et lite havari på min dynamo her om dagen. Ser dere diskuterer watt-styrken på ladelampa. Den som står i min båt er på 14 watt. ......... Hva mener du med "lite havari"? Hva er ødelagt? Rotorviklinger? Med 14 W så sender du 14W/12VDC = 1,16 A ukritisk gjennom rotorviklingene. Tåler de det?? En ladelampe på 2-5 W burde holde til startmagnetisering! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bartesam Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Rotorviklingene er ganske så tjukke, så en strøm på 1,16A tror jeg nok de tåler. Redigert 30.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
WingCommander Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 den var død. Vet ikke hva som var ødelagt på den. Og tar ingen sjanser med sånn fabrikkoverhalte eller å gjøre reparasjoner. Så jeg kjøpte en ny. Er ikke montert ennå. Er klar over det regnestykket mateco. Stusset litt på at min pære var så stor når jeg har lest her på BP at de fleste har lavere watt-styrke på sine ladelamper. Får sjekke opp det der før jeg starter den så jeg ikke ødelegger den. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Rotorviklingene er ganske så tjukke, så en strøm på 1,16A tror jeg nok de tåler. Her er det nok mere enn tykkelsen på viklingene som gjelder! Viklingene er som kjent surret rundt en jernkjerne og det oppstår en induktiv motstand som skaper varme i viklingene når dynamoen står stille. Over tid kan varmen skade isolasjonen i viklingene som igjen skaper kortslutning! Når dynamoen sviver så omsettes energien til pulserende magnetflux som igjen induserer AC spenning/strøm i statorviklingene. Hvorfor ta sjansen? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bartesam Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Jernkjernen kjøler også viklingene For det andre så er det vel ingen som lar ladelampa brenne lenge, men vrir bare om nøkkelen og starter opp Redigert 30.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Viklingene er som kjent surret rundt en jernkjerne og det oppstår en induktiv motstand som skaper varme i viklingene når dynamoen står stille. Hvorfor ta sjansen? Med mindre du kjører vekselstrøm gjennom ladelampa oppstår det ingen varme forårsaket av induktiv motstand. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Med mindre du kjører vekselstrøm gjennom ladelampa oppstår det ingen varme forårsaket av induktiv motstand. Også, som kjent, så tilføres ikke vekselstrøm gjennom ladelampen. En konstant likestrøm vil allikevel skape en vedvarende induktiv motstand og derav magnetflux som ikke får overført sin energi når dynamoen står stille. I en dagens dynano så regnes rotoraksel som "jernkjerne" og de oppbøyde trekantspissene som poler! Disse spissene går omhverandre Nord/Sør på rotor. Uansett: Det er jo her snakk om hjelpestrøm til å få dynamo til å lade, og det skal svært lite strøm til for å få igang selvmagnetiseringen! En strømstyrke på noe tiendedels amper bør være tilstrekkelig til at systemet selvmagnetiserer via D+. Deretter justeres strømmen (Standard dynamo med internreguletor) til rotor via spenningsregulatoren på minussiden. Men igjen, hvorfor ta sjansen med å sende for høy spenning gjennom rotoren når dynamoen står stille? Når det gjelder hvor mye tenningen står på, så må det bero på bruken/funksjonen av tenningslås. En tenningslås kan ha flere stille. AV - PÅ uviktig last - PÅ motor instrument - Fjærlastet PÅ for Innsalg Startmotor! Er f.eks. Radoen koblet til - På Motor Instrument - Så aktiveres også ladelampe og strøm-gjennomgang i dynamoens rotorviklinger! Da kan man jo spørre seg hvor lang tid du kan lytte på radioen før rotorviklingene brenner med en ladelampe på 14W+?? Men igjen, hvorfor ta sjansen?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hifo Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 For det første så er det utrolig få som sitter med ladelampe og tenning på for å høre musikk osv.. For det andre ser det ut som teorien om "enorm" varmeutvikling i rotorviklingene fikk seg en smekk. Derfor freser jeg blid avgårde med min 21w pære som ladelampe.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NilsPils Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Jeg hadde montert ladelampe med for liten motstand. Brukte å kortslutte med en ledningsstomp for å få i gang lading. Vet ikke om det var grunnen, men den dynamoen tok kvelden ganske snart. Har nå ny dynamo og montert motstand i parallel med ladelampa. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dalton Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Jeg måtte opp på minst 10W for å få i gang ladinga på min gamle Sabb. Hvis ikke, måtte jeg snurre den temmelig høyt i turtall. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
WingCommander Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Etter litt etterforskning viser det seg at min pære er på 4W. Var en bokstav foran som kunne tolkes som et 1 tall. Det var en T som var trykt inn i metallet på sokkelen. Så nå skal det bli strøm igjen i min båt. Takker for innspill her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.