dennrick Startet 29.Juni.2010 Del på Facebook Startet 29.Juni.2010 Hei, Hvorfor er det ikke sikring på gasshåndtakene i større båter ? Er på min fjerde sesong i båt, har hatt fire ulike båter, og de to minste med utenbordsmotor har sikring, dvs en knapp som må trykkes inn før man får flyttet gasshåndtaket. De to andre med VP innebordsmotor har ingen sikring. Er enten alene i båten (da er det intet problem), eller så er jeg på tur med gutta der den ene er 4,5 år. Ifjor skulle den dumme pappaen hans lade batterier i nødhavn under juli-stormen, og i et uoppmerksomt øyeblikk skulle han som nå er 4,5 år, men da var 3,5 år, gjøre som pappa og kjøre båt !! Når han slapp løs 620 HK, så ble det virkelig liv i leiren, og jeg er glad vi var "fortøyd for storm". Heldigvis sto jeg rett bak førerposisjonen der jeg vasket vekk sjokolade- og syltetøy flekker, mens jeg holdt meg fast i det jeg bøyde meg ned. Strakk meg over pjokken og fikk dratt av det som var "flatt jern" veldig fort. .... er vel "min største tabbe" tema.... Men - problematikken eksisterer fortsatt, spesielt ved førtøyning der det ikke alltid er praktisk å være ved førerposisjonen, og selv om han nå ikke får lov til å være i nærheten av førerposisjon, og heller ikke røre gasshåndtaket, så er jeg ikke helt komfortabel. Uhell kan fort skje. Setter nå ofte motoren i nøytral og skyver håndtaket i "gir" (som man gjør når man skal "ruse" motoren litt). Det er det beste jeg har kommet opp med så langt. Synspunkter ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Trudde dette gjaldt propan når eg såg tittel... Men i vår summer på 27 fot og i pioner på 11 fot er det slik sikkerhetsknapp under spaken. Har ikkje tenkt over at det kan mangle ombord i båter, har ikkje hatt så mange. Eg ville bytta spakesett ja..... Har sjølv barn ombord av den nyskjerrige typen ja.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Meget aktuell problemstilling du beskriver faktisk. Har selv junior på nesten 4 som svært gjærne vil gjøre som pappa. Heldigvis har han stor respekt for dette og så langt ingen skade skjedd. Ifjor så lå vi ute på en holme da det kom en Cabincruiser ca 34 fot og skulle legge til.. Fruen sto på bauen og far måtte forlate førerposisjon for en opphengt dregg(typisk ikke sant??) Junior der ombord vill jo hjelpe til og han klasket begge spakene i bunn med det resulat at fruen fikk beinet immellom brygga og båten mens flere hundre hester og flere ton båt jobbet seg oppover brygga.. Heldigvis fikk Far kjapt dratt av pådraget.. Fruen fikk den blåeste ankel jeg noensinne har sett .. Båten fikk skader i bauen og brygga måtte snekres litt på.. Enda godt det gikk bra.. Junior der i gården vill jo bare hjelpe Pappa som slet med dreggen... Huff og huff.. så ja det er merkelig at det ikke er slike knapper på de litt større kontrollene Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Huff! Høres ut som om det gikk bra likevel.... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Idiotisk at ikke det er en sikkring mot dette. Du har ikke plass/mulighet til å lage en hengslet klaff til å vippe over med et spor som låser skaftet på spaken fra å bevege seg da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Har i utgangspuktet samme utfordringen med barn om bord og Volvos fjærlette elektroniske spaker. En enkel løsning for vår del er å legge førersetet frem over rattet dersom vi må forlate styreposisjonen med motoren i gang. Dette forhindrer tilgang til spaken. En annen mulighet er jo rett og slett å slå av tenningen slik at motoren stopper. Det tar jo uansett bare et øyeblikk å starte den igjen dersom det blir nødvendig. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) I utganskpunktet skal jo ungene sitte stille når man legger til... Men jeg tror min løsning om jeg må forlate føreplass er og akivisere N først. Klarer nok det på få sek. Det er nok ikke mulig og bytte spaker. Redigert 30.Juni.2010 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sverre--- Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Jeg har samme utfordring. Min løsning er som nevnt over å sette spaken i "ruse-posisjon" når jeg forlater styreposisjon. Jeg pleier forøvrig å sende 3-åringen under dekk med iPhone når vi skal legge til eller kaste loss. Da sitter han garantert i ro minst 10 minutter. Han elsker å spille spill på pappas telefon :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eirikrab Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Har og opplevd en "løpsk" båt som heldigvis hang delvis fortøyd, og kun med tomgangsturtall i gir..... Har alltid flytta spaken ut til håndgassmodus etter denne episoden. Tillater heller aldri dattera mi opp i førerplassen når vi skal legge til, og må stort sett oppholde seg under dekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.