Jump to content

Defekt rorgiver - Vil autopilot fungere uten ?

Radioinspektøren

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Autohelm (Raymarine) ST 6000 autopilot i min båt. Det kan virke som om rorgiveren ikke har kontakt når roret står i senter. Fungerer fint noen ganger når roret jobber, men så snart det sentreres, stopper autopiloten. Kan få den igang igjen ved å tvinge rattet til styrbord eller babord.

Mitt spørsmål: Er det mulig å koble fra rorgiveren. Hvordan fungerer autopiloten dersom den ikke får feed-back fra rorgiver? Hva er egentlig formålet med rorgiveren?

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Mitt spørsmål: Er det mulig å koble fra rorgiveren. Hvordan fungerer autopiloten dersom den ikke får feed-back fra rorgiver? Hva er egentlig formålet med rorgiveren?

Etter at mikroprosessoren gjorde sitt inntog i autopilptone, kan mange operere med "virtuell rorføler". Kan den bruke begge, må et alternativ velges i oppsettet. Jeg tror ikke noen av dem velger det selv, uten at det ville være et problem å legge inn "rorføler detektor. Ved nærmere ettertanke tror jeg sikkert at det finnes også. Men hvilke?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...