Radioinspektøren Startet 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2010 Hei, Jeg har en Autohelm (Raymarine) ST 6000 autopilot i min båt. Det kan virke som om rorgiveren ikke har kontakt når roret står i senter. Fungerer fint noen ganger når roret jobber, men så snart det sentreres, stopper autopiloten. Kan få den igang igjen ved å tvinge rattet til styrbord eller babord. Mitt spørsmål: Er det mulig å koble fra rorgiveren. Hvordan fungerer autopiloten dersom den ikke får feed-back fra rorgiver? Hva er egentlig formålet med rorgiveren? Sitér dette innlegget Mvh Lars Røksund Radioinspektør Telenor Kystradio Link to post
ebonita Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Vissa autopiloter kan fungera utan roder givare men det innebär att dom skaffar sig uppfattning om roderläget på något annat /indirekt/ sätt. Räkna hur som hur med att Du har en bättre och mer välstyrande autopilot med roderlägesgivare än utan. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Hadde du hatt en ST6002 S1G eller S2G og utenbordsmotor hadde det fungert uten rorgiver etter en spesiell prosedyre, ellers ikke. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Mitt spørsmål: Er det mulig å koble fra rorgiveren. Hvordan fungerer autopiloten dersom den ikke får feed-back fra rorgiver? Hva er egentlig formålet med rorgiveren? Etter at mikroprosessoren gjorde sitt inntog i autopilptone, kan mange operere med "virtuell rorføler". Kan den bruke begge, må et alternativ velges i oppsettet. Jeg tror ikke noen av dem velger det selv, uten at det ville være et problem å legge inn "rorføler detektor. Ved nærmere ettertanke tror jeg sikkert at det finnes også. Men hvilke? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Simard AP24 og 28 konfigureres automatisk med virtuell rorføler hvis rorføler ikke detekteres ved første oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.