Jump to content

Vannpumpe Yanmar 2QM20, drypper fra hull


scheen

Recommended Posts

Jeg har nettopp satt inn en 2QM20 motor i båten og har slitt litt med vannpumpa.

den lekker ut av et hull rett under selve pumpehuset som er ca 1cm x 4 mm ovalt hull.

se bilde: (der det drypper)

vannpumpe.jpg

 

har byttet ut Impelleren, og vannpumpa funker som den skal, men kan ikke finne noe manual som viser noe om det hullet.

Noen som kan gi en forklaring?

 

Har foreløpig bare dratt en slangeklemme rundt hele pumpehuset for å stoppe lekkasjen,men noe sier meg at det ikke er sånn det skal være.

Link to post
Share on other sites

Fått fikset vannpumpen??

 

Jeg måtte gjøre det i vår. enkelt å fikse. Hullet du refererer til kalles "sladrehull". Mellom dette hullet er det 2 tettninger/ simmeringer. Den ene tetter for olje og den andre for vann. drypper det vann,er det simmeringen på vannsiden som er ødelagt. (tidens tann) Det du må gjøre er å demontere den helt. skift lagerene, tettningene og akslingen hvis den er dårlig.

Lykke til:)

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...
Retox_93 skrev On 9.7.2010 at 15.33:

Har overhault vannpumpa mi min 3QM30 nettopp, men mistest uheldigvis skruene til lokket på pumpen. Orginalt er jo egentlig messing skruer, men det er veldig vanskelig å få tak i. Er det mulig og bruke rustfrie skruer istedefor messing skruer?


Hei.

 

håper å få svar selvom jeg skriver dette 10 år senere.

 

jeg sliter litt med at min 3qm30 går varm, har renset kjølesystemet, var en masse groms i varmeveksleren osv. Men antar at det kan være noe med vannpumpen, er det slik at en vannpumpe kan bli dårligere med tiden?

at kulelagrene el noe blir slitt?

og det er derfor man overhaler den?

 

lurer på om den kanskje går litt tregere.

Link to post
Share on other sites

Vannpumpen kan ikke gå tregere, den går rett inn på akslingen. Det eneste som kan redusere kapasiteten er om kammen som impelleren går mot blir nedslitt. Men det er ikke veldig vanlig.

 

Du skriver at du har renset kjølesystemet, gleder det både ferskvanns og sjøvannssiden?

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...