Jump to content

WIFI antenne forsterker opplegg

Enzo

Recommended Posts

Hei

Er helt grønn på dette området, så hadde satt veldig stor pris på om noen kunne gaidet meg gjennom hva det er som trengs av utstyr for å få til trådløst internett i båten. Har en Asus Eee 900.

Som jeg forstår det, så trenger jeg en omni-directional antenne. Rekker det med den, eller må jag ha router i tillegg? (Ekstra strømforbruk) Har ikke 220 V i båten, kun 12 V!

Takknemlig for svar

Det man i prinsippet trenger er et nettverksadapter og en antenne. Dvs. at PC'en "forstår" ikke at signalet er trådløst. Adapteret tar i mot signalet fra antennen og gjør et eller annet med det, sånn at det blir slik som signalet er fra veggen. Man kan selvsagt, etter at signalet er omdannet på denne måten sette en ruter foran PC'en, men det er ikke nødvendig. Formålet med ruteren er bare å kunne fordele nettforbindelsen på flere PC'er, vanligvis 4. Fra veggen eller fra verden ser en ruter ut som en eneste PC, dvs. ruteren får tildelt et IP nummer, som er synlig fra utsiden og fordeler det som ruteren får inn ut på de evt. 4 underordnede PC'er, som i sin tur er usynlige fra utsiden, ved at de 4 får tildelt, av ruteren, et underordnet IP nummer, hver især.

Et adapter eller nettverkskort har det til felles at de har elektronikk og software som kan "ta imot" tildeling av et IP nummer. RJ 45- inngangen (Ethernet-inngangen) har et sikt innebygget nettverkskort, så dermed så får PC'en tildelt et IP nummer straks man har dyttet RJ-45 kabelen inn i veggen RJ-45 kabelen ser ut som en forvokst telefonkontakt.

Det samme gjelder den innebygde antennen i en bærbar PC. Den har også et innebygget nettverkskort som kan ta imot et IP-nummer fra en ruter eller fra en eller annen antenne ute i verden. Men denne antennen er veldig liten, derfor rekker den ikke særlig langt. For å ta imot signaler over større avstander kreves en antenne som har en bedre forsterkning enn den lille antennen som sitter i lokket på en bærbar PC. En antennes forsterkningsegenskaper måles i desibel (db).

Selv om man kan se åpne nettverk ved hjelp av en slik ekstra antenne, så betyr ikke det nødvendigvis at man kan vil kunne bruke forbindelsen. Det kritiske er sendestyrken til egen antenne. Om man skal kunne få lastet ned en eller annen web-side, så må først "bestillingen" fra browseren nå frem til den andre antennen. Så det er altså egen sendestyrke som er det svakeste leddet.

Som vanlig når man skal forsøke å forklare noe vanskelig på en enkel måte, så vil det sikkert forekomme unøyaktigheter, så jeg bare sier ifra med en gang at jeg ikke kommer til å delta i en debatt for å forsvare språkbruken eller eksemplene. Bare lag en ny og bedre forklaring.

Redigert av tjaldur (see edit history)

Dette høres jo utmerket ut. Så hadde jeg ikke allerede et utmerket opplegg med ICE, kunne jeg tenkt meg ditt opplegg. Riktignok ville jeg da ikke få forbindelse underveis eller i en uthavn langt fra folk, og så måtte jeg finne et "lovlig" ukryptert nett i havnen eller koble meg "ulovlig" inn hos privatpersoner. Men interessant var det å høre hva et litt mer kostbart opplegg kan oppnå enn bare å satse på innebygget enhet i PC'n eller en billig dongle.

Lars H.

Nå er det 2 dager og 9,5 timer til

4 uker båtferie på svenskekysten

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 11 måneder senere...

Vel.... kun 802.11 b/g -protokoll høres litt akterutseilt og pinglete ut for meg,

spesielt til denne prisen.

g-protokollen kom allerede i 2003 og nå er det n-protokollen (kom i 2009),

som blant annet kjører MIMO (multiple-input multiple-output)som gjelder.

Anennen er sikkert grei nok den, men syntes et var stiv pris for gårsdagens teknologi.

Det hjelper lite med høy hastighet til aksesspunktet når man kun skal bruke mot internett, siden hastigheten ut mot internett uansett er lavere.

Det er mulig at MIMO hjelper på rekkevidden, men likevel finnes det mange gode nettverkskort med høy utgangseffekt som bare støtter 802.11g

Samme butikk jeg linket til tidligere selger også denne kraftige saken.. wink.gif Er vel heller tvilsom med tanke på regelverket, men en jeg kjenner skryter den opp i skyene....

Repeatere kan være skummelt siden du fort kan få feedback (signalet går frem og tilbake i en evig loop) hvis du plasserer de to antennene feil i forhold til hverandre.

Her er et nettverkskort som sender med 2W på retningsbestemt antenne: http://www.dealextreme.com/p/high-power-2000mw-802-11b-g-54mbps-usb-2-0-wireless-network-adapter-2-4ghz-15dbi-51789

Det burde være kraftig nok for det meste.

Fremdelse fornøyd Enzo og noe nytt om rekkevidde?

Er veldig fornøyd med antennen, eneste problemet som kan oppstå er når mange kjører default på utstyret sitt så det ligger f.eks 5 som heter linksys og ligger på kanal 3 Eller disse ICE routerne som alle ligger på kanal 1 med samme navn da klusser det mulighetene

• 6 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Denne tråden ble tyst for ca. 2 og et halvt år siden, så jeg håper på at det nå er kommet bedre og billigere produkter i handelen.

Her i båten, har jeg nett via land om jeg sitter i cocpit, men ikke mens jeg sitter nede, så jeg trenger en ekstern antenne jeg kan sette på hyttetaket feks, slik at jeg kan surfe på signalene fra land og slippe å være koblet opp via mobilen. (Sjefen liker ikke regningen på datatrafikken min)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Systemet som Enzo har baserer seg på UbiQuiti Bullet M2HP og kan kjøpes her:

http://www.signalforsterker.no/index.php?cPath=36_55

Med Norske priser selvsagt.

Har du en antenne fra før klarer du deg med Bulleten og et 12v PoE adapter og litt kabel.

Er du allergisk mot å dra kabel kan du, som jeg, sette denne i vindu under dekk koblet til laptoppen: http://www.amazon.com/Alfa-AWUS036H-Upgraded-Long-Rang-Panel/dp/B003YHYIT0/ref=pd_sxp_grid_pt_0_0

Funker også fint til å løse opp "vanskelige" nett hvis man har den hobbyen.

Har selv en hjemmemekket løsning for Wifi, det viktigste å passe på at routeren sitter rett ved/på antennen, signaltapet ved å trekke coax er alt for stort ved 2.4ghz. over til min løsning:

1x Linksys 54gs (med DD-wrt) montert i en boks i masten.

-> Denne har 2x uttak for ekstern antenne, kjører 1x Omni fra deal extreme og 1x retningsbestement antenne

Routeren velger automatisk den antennen som har best forhold, og ved bølger/vugging så redder omni antennen meg fra pakketap.

Denne står i bridge med statisk IP og eneste jobben er å ha optimal dekning og sende signalet videre in en nettverkskabel som ikke har pakketap problemet. Kjører forøvrig PoE (strøm via samme nettverkskabe) slik at jeg har bare en nettverkskabel ut av båten til masten.

Inni båten har jeg en nyere Linksys (med DD-wrt) og PoE injector som fungerer som min router.

Har valgt å ha eget subnet og router for å ha nettverk oppe selv uten internett forbindelse og uavhengig av dette.

Får inn noen kilomter avhengig av hvilken antenne som brukes, Sitter nå på et nett 500m unna ca med -50db signal og noise på -85 dersom jeg husker korrokt( er i utlandet, så får ikke sjekket).

Billig og like bra løsning som bullet og andre enheter.

Husk bare som sagt å ikke kjøp antenne og strekk lang kabel til denne, da er poenget vekke, kjøp antenne med router eller monter begge deler sammen helst uten kabel. Og høy sendestyrke på omni er vell og bra, men det er viktigere å ha lite støy en å ha høy enveis signal. De fleste av oss vil gjerne at Rx syncer på høyseste mulig tranferate, husk Rx og Tx rate kan synce på forskjellig, få routere/pcer viser dette, vanligvis kun den høyeste;)

Redigert av Tobby (see edit history)

Det eneste jeg kan på Gresk er ja, nei og "kan jeg vær så snill å få en tannpirker", så dette ble litt overkill av info for meg, selv om jeg ikke før dette følte meg helt amøbe på området. - som sagt var det før dette - Det jeg trenger er å hente inn signaler til å taste på baatplassen 100 meter unna et åpent nettverk og jeg trenger langt fra utstyr til å ta inn Kina eller teppebombe østlandet med signaler.

Lavbudsjett ekstern antenne som gjør at jeg kan sitte i kjellern på seilbåten å taste midtvinters er nok. Vår sommer og høst, er jeg mer interessert i å seile enn å surfe - vindsurfe er et sted midt i mellom- og da kan jeg koble meg opp på mobilt nett om jeg skal sjekke yr eller lese mail. Men takk for all info... så skal jeg videre forsøke sortere litt nedover her.

Har jo god dekning eg :giggle: . Har 1000mw og en snerten 8dbi omni antenne på pushpit (litt lavt montert, men grei å se på)

Unnskyld uttrykket og det er ikke for å virke utakknemlig for at du tok deg tid til å svare.

Utseendet driter jeg i, for det skal kun brukes nå i vinter om det ikke finnes en snerten løsning som lar seg pent montere permanent. Jeg søkte på <<8dbi omni>> og fikk opp antenner til ca 1.250,- , men det sa meg ingenting om jeg må ha noe annet i tillegg og om det passer å plugge rett i laptoppen innendørs via kabel eller hav det er denne antennen gjør

Systemet som Enzo har baserer seg på UbiQuiti Bullet M2HP og kan kjøpes her:

http://www.signalfor...php?cPath=36_55

Med Norske priser selvsagt.

Har du en antenne fra før klarer du deg med Bulleten og et 12v PoE adapter og litt kabel.

Jeg har ikke antenne fra før om ingen av de jeg har kan brukes. Men det vet jeg jo ikke. Har en TV-antenne som antagelig ikke kan brukes. Bruker den ikke til TV heller, men har latt den stå der den står etter kjøp av båt.

Bulleten er sikkert snerten den, men føler det også er overkill om det bare er snakk om en liten forsterkning av signaler. Ikke helt min prisklasse for å spare arbeidsgiver for datatrafikk heller. Spesielt ikke om de 1.250,- bare er en liten del av det som skal til for å forsterke signalet de siste to meterne.

Er du allergisk mot å dra kabel kan du, som jeg, sette denne i vindu under dekk koblet til laptoppen: http://www.amazon.co...sxp_grid_pt_0_0

Dette så mer interessant ut. Mye billigere og om jeg forstår det rett, så er det bare å plassere denne et sted med fri sikt til sender og så trekke signaler ut fra denne via USB ned i Laptoppen. (Eller sender den WIFI videre, slik at jeg kan bruke det trådløse nettverkskortet i Laptoppen. Om det ikke funker, kan jeg kanskje koble den til en trådløs router jeg måtte ha liggende å slenge etter mitt liv som landkrabbe og så plukke opp signalet derfra.

Har selv en hjemmemekket løsning for Wifi, det viktigste å passe på at routeren sitter rett ved/på antennen, signaltapet ved å trekke coax er alt for stort ved 2.4ghz. over til min løsning:

1x Linksys 54gs (med DD-wrt) montert i en boks i masten.

-> Denne har 2x uttak for ekstern antenne, kjører 1x Omni fra deal extreme... #¤%&/() ¤%%%#""¤ &&%¤V)) , få routere/pcer viser dette, vanligvis kun den høyeste;)

Det var så langt mine Greskkunnskaper rakk desverre Tobby, men takk for at du hadde såpass tiltro til meg at du trodde jeg skulle forstå alt du skrev hehe....

Jeg kunne garantert lest meg opp på det jeg mangler av kunnskaper på området, men såpass stort er ikke behovet at jeg finner det nødvendig å bruke tid på det. Jeg har nok annet å missbruke tiden på og det er ikke mer viktig for meg enn at det hadde vært kjekt å få disse signalene som er rett utenfor døren, helt inn til maskinen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Om du har et permanent behov og du er stasjonær, så kan det kanskje være en ide å montere en repeater for å øke rekkevidden.

Hva med å montere en repeater mellom ditt mottak og en plassering hvor forholdene er gode?

F.eks. Jula har denne til 299,-:

http://www.jula.no/t...esspunkt-924727

Man er selvfølgelig avhengig av en strømtilgang for å få den i drift, men det er kanskje mulig å alliere seg med noen i havna, eller i umiddelbar nærhet ?

Iflg bruksanvisning så er det bare å trykke på en knapp på repeateren for å videreformidle signalet fra et åpent nettverk.

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Om du har et permanent behov og du er stasjonær, så kan det kanskje være en ide å montere en repeater for å øke rekkevidden.

Hva med å montere en repeater mellom ditt mottak og en plassering hvor forholdene er gode?

F.eks. Jula har denne til 299,-:

http://www.jula.no/t...esspunkt-924727

Man er selvfølgelig avhengig av en strømtilgang for å få den i drift, men det er kanskje mulig å alliere seg med noen i havna, eller i umiddelbar nærhet ?

Iflg bruksanvisning så er det bare å trykke på en knapp på repeateren for å videreformidle signalet fra et åpent nettverk.

:smiley:

Bjørn

Tror jeg ville unngått akkurat den med bakgrunn i dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617294#reviews

Problemet med repeatere er mange.

De fleste har kun 1 wifimodul/antenne og må derfor motta og sende i samme prosess.

Dette betyr at hastigheten blir halvert. Disse enhetene vil også ikke sende på andre frekvenser,kun annen SSID, dvs mer støy på frekvensen.

Repeatere kan fungere satt opp med retningsbestemte antenner og som lager et nytt seperat nettverk, men kjenner ikke så godt til enheter for dette.

Husk også at antenner er passive, dvs at derstjo høyere db forsterkning de er oppgitt med betyr bare at de er mer retningsbestemte, ikke mer "følsome". Dersom større antenne destjo større intern db signalstyrke tap. omni antenner er ltså derfor mer begrenset i høyden ved høy db, men dette er vanligvis bare positivt. Retningsbestemte, kan være litt surt med bølger, men en lav DB "forsterkingin" retningsbestemt uten kabel er kanskje optimalt, om så på en USB enheter til pcen din er grei.

:smiley: Hei signalet fra routeren i hjemmehavna er svakt. Vi tenker at en utvendig antenne på klubbhuset vil gjøre susen. Ønsker tips om hva og hvor.

Det er bare å gjøre som skrevet i mine tidligere inlegg

Kjøp og heng en router på taket til klubbhuset og heng på en omniantenne, siden det er fra land så kan du kjøpe den med høyst db.

Prioriter en router med god programvare ovenfor "n" router og 5ghz da dette er ikke vits i siden nettlinjen deres sannsynligvis ikke er så kjapp og mimo ("n") overføring krever minimum 3x antenner

2x omni på taket holder i masse til g/b 2.4ghz så anbefaler å gå for dette.

Eksempel antenne fra china:

http://dx.com/p/2-4g...i-antenna-47783

Går rett på siste linksys anbefalingen under:

Her er mine to anbefalinger (NB: installer DD-wrt på de da anbefaleringe er basert på dette)

http://www.komplett....aspx?sku=314078

^^Gammel monster med RP-tnc plugger, solid som faen, fungerer til og med i vått og kaldt føre. Kan sende i 250mw, kun b/g Trenger kun 1antenne for 100% funksjon

Eller litt nyere:

http://www.komplett....aspx?sku=478400

rp-smaplug (som er mest vanlig i dag, litt mindre), har 2x eksterne og en innebygget, gir deg b/g på lang distance og mulighet for "n" 300mbps på kortere distance.

Har begge disse selv, IM/pm dersom du har spørsmål.

resten av morroa gjør du i dd-wrt for å sørge for et bra og stabilt nett:)

Med samme utstyr/programvare kan du også ta betalt for internettilgang dersom dette er ønsket, lettest via 3djepart portalløsninger som dette: http://worldspot.net/

Prioriter en router med god programvare ovenfor "n" router og 5ghz da dette er ikke vits i siden nettlinjen deres sannsynligvis ikke er så kjapp og mimo ("n") overføring krever minimum 3x antenner.

Jeg ville faktisk lagt litt penger i å få en router som støtter 5 GHz, da klienter som støtter dette kan komme seg vekk fra 2,4 GHz hvor det begynner å bli trangt og mye støy i miljøer med mange klienter. På min "must have"-liste står 2,4 + 5 GHz, eksterne antenner og hardware som støttef DD-WRT.

Jeg har noen eksterne, 2 dBi omni-antenner for 2,4 GHz (Cisco AIR-ANT5959) liggende hvis noen vil teste. De er for innendørs takmontering...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg ville faktisk lagt litt penger i å få en router som støtter 5 GHz, da klienter som støtter dette kan komme seg vekk fra 2,4 GHz hvor det begynner å bli trangt og mye støy i miljøer med mange klienter. På min "must have"-liste står 2,4 + 5 GHz, eksterne antenner og hardware som støttef DD-WRT.

Jeg har noen eksterne, 2 dBi omni-antenner for 2,4 GHz (Cisco AIR-ANT5959) liggende hvis noen vil teste. De er for innendørs takmontering...

Problemet med 5ghz er:

-per i dag, få enheter datamaskiner/mobile enheter som støtter dette,kjekt for framtiden med 2.4ghz støtten vil nok ikke forsvinne.

-5ghz krever ekstra antenner eller antenner som støtter begge frekvenser for optimal sending, har ikke sett dette på markedet, ekstra kostnad.

-Kortere rekkevidde en 2.4ghz

Fordelen med 5ghz er i hovedsak 2 punkter, 1x mulighet for å oppnå høyere overføringshastighet via f.eks nye draft AC standarden og i tettbegyggde områder hvor 2.4ghz er overbefolket (som f.eks her jeg er på hotell nå med 30ssider som detter opp og ned i london). vil et 5ghz nettverk være mye bedre og rekke lengre pga mindre støy. (havn er relativt sett ødemark i forhold til wifi forhold i en by)

Ut i fra overfor så vil jeg fortsatt stå bak min anbefaling om å gå for 2.4ghz (og helst ignorere 5ghz), hold deg til en frekvens/antennetype.

Problemet med 5ghz er:

-per i dag, få enheter datamaskiner/mobile enheter som støtter dette,kjekt for framtiden med 2.4ghz støtten vil nok ikke forsvinne.

-5ghz krever ekstra antenner eller antenner som støtter begge frekvenser for optimal sending, har ikke sett dette på markedet, ekstra kostnad.

-Kortere rekkevidde en 2.4ghz

overfor så vil jeg fortsatt stå bak min anbefaling om å gå for 2.4ghz (og helst ignorere 5ghz), hold deg til en frekvens/antennetype.

Stort sett alle litt nyere bærbare for bedriftsmarkedet har 2,4 og 5 GHz radio og det samme har etterhvert veldig mange smartmobiler, men det er riktig at (ihvertfall billigere) bærbare for forbrukermarkedet mangler 5 GHz. Det kan kompenseres for ved å benytte en ekstern USB-basert 802.11a/b/g/n WLAN-dongle som man kan plassere høyere opp i båten for de som vil bruke 5 GHz og ikke har integrert støtte. iPads fra og med iPad 2 støtter 5 GHz - hvordan det står til med de andre nettbrettene aner jeg ikke.

Jeg ville uansett valgt en router som har både 2,4 og 5 GHz, for å la de gjestene som har støtte for 5 GHz kunne bruke dette og dermed frigjøre kapasitet for de som kun har 2,4 GHz. Ekstrakostnaden for dette er ikke all verden. Om ikke annet kan man bruke 5 GHz til egen bruk i foreningen/laget/organisasjonen. En dual-frequency antenne for utendørsbruk trenger ikke koste all verden. Denne ender på 129,45 US$ inkludert frakt, men uten MVA. Jeg ville blitt glad hvis jeg kom til en havn som hadde støtte for 802.11a/b/g/n så jeg kunne komme meg vekk fra PCer, mobiler, bluetooth-enheter og andre dingser som bruker 2,4 GHz-båndet.

5 GHz gir vel ikke vesentlig økt hastighet i seg selv (bare pga frekvensen), utover at færre brukere av frekvenen gir potensielt høyere tilgjengelig kapasitet pr. bruker? Den største fordelen med 5 GHz pr idag slik jeg ser det er at man har betraktelig flere frekvenser å velge mellom.

Det siste døgnet har vi på jobb hos meg (jeg jobber på en stor høyskole) hatt 11.154 enheter innom det trådløse nettverket, fordelt på 6.960 enheter på 2,4 GHz (62,4%), og 4.194 enheter på 5 GHz (37,6%). Tilsammen har alle enhetene generert 1.894 GB trafikk siste døgn, fordelt på 44,4% på 2,4 GHz og 55,6% på 5 GHz. Selv om vi har færre enheter på 5 GHz så står de altså for godt over halvparten av trafikken inn/ut. Merk at under 600 av disse enhetene er ansattes PCer (som vi vet støtter 5 Ghz), mens de ansattes mobiler IKKE støtter 5 GHz (kun et bittelite fåtall har telefoner som støtter 5 GHz). Godt over 10.000 av enhetene er studenter som selv velger fritt hva slags maskiner/mobiler de vil ha.

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville satset på et dual band nettverk hvis jeg skulle installere et nytt nett nå, men jeg skjønner at vi er uenige. :smiley:

Det kan kompenseres for ved å benytte en ekstern USB-basert 802.11a/b/g/n WLAN-dongle som man kan plassere høyere opp i båten for de som vil bruke 5 GHz og ikke har integrert støtte.

Nå ble jeg litt nysgjerrig, så Googlet litt og fant en slik dogle til kun kr. 235,- hos NetShop.no! Tror sannelig jeg skal kjøpe en slik og se hvor utbredt bruk av 5 GHz er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå ble jeg litt nysgjerrig, så Googlet litt og fant en slik dogle til kun kr. 235,- hos NetShop.no! Tror sannelig jeg skal kjøpe en slik og se hvor utbredt bruk av 5 GHz er.

Det var en veldig bra pris på den USB-dongelen - ca. 100,- lavere enn hos MPX.

Jeg tror ikke du skal ha så høye forhåpninger når det gjelder å finne 5 GHz gjestenett langs kysten, men det er bare magefølelsen min som sier det. Det enkleste og billigste er jo å sette opp et rent 2,4 GHz nett, og de færreste kundene vil vel klage med mindre nettet får kapasitets- og/eller støyproblemer. Det er jo også et budsjettspørsmål selv om kostnadsforskjellen ikke trenger å være så stor. Det er nok også mange løsninger basert på eldre, velprøvd teknologi i havner, på cafeer og alle andre samlingspunkter, og disse står og går dag ut og dag inn. Med mindre de går i stykker så blir det ikke byttet med nyere teknologi. Min erfaring er at 2,4 + 5 GHz nett settes opp av fagfolk eller entusiaster, og det er kanskje ikke så mange av disse i båtkretser (vel, BÅTentusiaster er de, men ikke nødvendigvis NETTVERKSentusiaster. Jeg har bare vært rundt i skjærgården med utstyr som støtter 2,4 GHz (første generasjon iPad og iPhone 4s), så jeg har ikke noen egen erfaring med utbredelsen av 5 GHz.

Hos oss var som nevnt fordelingen av enheter 62,4% på 2,4 GHz og 37,4% på 5 GHz. Det er en ganske høy andel 5 GHz-klienter, men vi har satt opp nettet så klienter som assosierer på 2,4 GHz blir "høflig anmodet" av aksesspunktet om å bytte til 5 GHz på samme SSID hvis klienten støtter automatisk frekvensbytte. Endel klienter følger oppfordringen og bytter automatisk, mens andre ignorerer det og blir på 2,4 GHz. Vi får vel derfor en litt høyere andel 5 GHz-klienter en i et nett hvor dette ikke gjøres. For å bøte på støyproblemer har vi også satt opp egne SSIDer som identifiseres med "5 GHz" i navnet og kun sender på den frekvensen, så ansatte og studenter selv kan se og manuelt velge en SSID som sender på 5 GHz hvis enheten deres støtter frekvensen.

+1 Like til popeye70 sin tråd, (mangler like button her) kjekt med annet synspunkt i bra skrevet inlegg.

Flott dere har tatt i bruk 5ghz på arbeidstedet deres, med så mange klienter så er det nok en fryd å få avlastet 2.4ghz båndet.

Kapasitetsproblemet er ikke et faktor ved havn som sansynligvis har mindre en 30brukere på en gang.

Alle har støtte for det, billigere og lettere å sette opp. Om det så skulle komme stor båtfestival og "støy" nivået økes såpass at du f.eks går ned på 11mbps vil det fortsatt være sannsnyligvis kjappere en den internetlinjen som du har tilgjengelig ved en båtfestival.

5 ghz er gøy,det skader ikke å prøve,uansett både meg og popeye er enig om kjøp en router som støtter DD-wrt, her er det litt mer begrenset utvalg med 5ghz støtte.:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...