Jump to content

WIFI antenne forsterker opplegg

Enzo

Recommended Posts

Dette så mer interessant ut. Mye billigere og om jeg forstår det rett, så er det bare å plassere denne et sted med fri sikt til sender og så trekke signaler ut fra denne via USB ned i Laptoppen. (Eller sender den WIFI videre, slik at jeg kan bruke det trådløse nettverkskortet i Laptoppen. Om det ikke funker, kan jeg kanskje koble den til en trådløs router jeg måtte ha liggende å slenge etter mitt liv som landkrabbe og så plukke opp signalet derfra.

RSL

Hei. Det er et vanlig USB nettkort som er bedre enn den antenne som er i laptoppen. Jeg setter den i vindu med sugekopp og bruker den til å fiske nett fra land og setter opp laptoppen som en trådløs router nede i båten. På den måten bruker du den "gode" antennen til å finne nett utenfra og den "dårlige" antennen i laptoppen til å sende ut signalene i båten slik at dine trådløse dingser får kontakt. Enkelt, billig og 12v.

Tjo hei!

Hei. Det er et vanlig USB nettkort som er bedre enn den antenne som er i laptoppen. Jeg setter den i vindu med sugekopp og bruker den til å fiske nett fra land og setter opp laptoppen som en trådløs router nede i båten.

SUPERB... nøyaktig det jeg håpet på.

Endelig en løsning som ikke innebærer at jeg må lese meg opp på trådløs nettverksteknologi, overføringsprotokoller, Db ditt og datt, støyreduksjonsfiltre, 2,4 og 5 G.hz fordeler og ulemper + + + +

Jeg ville selvsagt gjort det om behovet var der, men som sagt, trenger jeg bare en liten forsterkning fra vinduskarmen og ned i sofan. Jeg har ikke tenkt å se nettverk i Kina eller teppebombe østlandet med signaler.

Da blir det bestilling av en slik etter litt mat og en time på øye.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Denne ser også praktisk ut. Da kan du plugge USB adapter inn i denne og konfigurere det hele trådløst.

http://www.alfanetwork.no/3g-4g/r36.html (forhandler i Larvik).

Den går på12v også ser det ut til. Veldig praktisk siden alt da kan gjemmes bort og du kan benytte laptoppen uten USB kabel plugget i hele tiden. Den er også kompatibel med 3G produkter hvis du ikke har dekning på wlan. Hmm, julenissen??

Hei jeg vurderte denne fra Seatronic: http://www.seatronic...-antenne-p-3005

Var grei pris og rekkevidde, men utfordringen er når jeg skal IPad?

Har noen noe forslag til løsning uten at det blir for dyrt?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Forslag til løsninger har blitt skrevet tidligere i tråden, enkleste er slik bullet enhet eller 2 routere, en som tar i mot wifi og en som senter et nytt intern nettverk. Dette kan kombineres, men anbefales ikke.

Enkleste er at du kjøper bullet lik enhet, router med antenne og henger i masten, trekker en nettverkskabel ned i båten og setter opp en vanlig router der for deg og din ipad.

Min router/antenne er montert på toppen av styrhuset, da har ikke mast, works like a charm.

125bf87ea8561e2b5ff2246b8d89a409.jpg

Sprang ut og tok et bilde, dette er i minimasten ca 3m over havet.

Linksys wrt54g inni en kornflakes boks snudd opp ned.

PoE splitter og nettverkskabel på bunnen er alt som og en Omni antenne som peker ned.

Også teipet på en retningsbestemt antenne slik at jeg kan bruke begge deler.

100% laget med teip, jeg er ikke noe handyman;)

Redigert av Tobby (see edit history)

Ja det var jo en pen installasjon. :giggle:

Jeg har denne.

Den du har er USB, dvs at du koblet den i en datamaskin som får internett (supert visst du bare har en maskin).

Løsningen du trenger er en lignende enhet, men som går til nettverkskabel slik at en ny router kan spre det ut trådløs slik at ipad osv kan benyttet internettet.

http://www.ubnt.com/bullet

Eksempel på en kommersiel og populær enhet, funksjonen er den samme som det jeg har teipet sammen, men litt enklere grensersnitt og finere installasjon;)

Er det noen som har montert WIFI antenne på seilbåt andre steder enn i toppen av masta? Ser for meg at det kan bli ganske vanskelig uten å ta ned riggen?

Det er alltid flere muligheter.

Leie en lift.

Eller en skjøte stige en hjelper og to fall og en vest. (tre fall med dobbel sikkring)

Første stepp opp på salingshornet.

salingshorn0444.jpg

Stepp to opp til toppen, sitter godt tvers over øverste trinn. stigen er også stroppet til masta.

Fallet festes i 2-3 trinnet.

Opp og ned på under 10 min.

toppen_0445.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Men så det var en her tidligere som brukte det interne kortet i pc'en som trådløs router når han brukte usb antenna.

Det høres jo ut som en rimelig og god løsning for de som trenger det.

Å bruke en vanlig pc som router er tungvint og ikke serlig praktisk.

Er også kjekt å alltid ha et aktivt trådløs nett, ikke måtte starte pcen for å surfe på ipaden, men til nøds, sure.

Takk for flott svar roger-jo!

Utrolig at jeg ikke tenkte på lift.... :blush: . Ser at det også er mulig med stiger, men tror jeg går for lift. Men spørsmålene stopper ikke her.....(første sesongen med seilbåt): Jeg regner med at jeg finner en plass i mastetoppen for en WIFI antenne, men hvor vanskelig er det å slippe ned kabelen og fiske den ut i andre enden av masten (rullemast). Kanskje bruke en tynn trekketråd med et lite lodd i enden? Og ikke minst hvor lett er det å få kabelen gjennom dekket. Jeg har radar men har ikke studert hvor kabelen kommer inn i båten.

Er det noe problem å montere VHF antenne, antenne for ICE og WIFI antenne ved siden av hverandre?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Jeg regner med at jeg finner en plass i mastetoppen for en WIFI antenne

Er det noe problem å montere VHF antenne, antenne for ICE og WIFI antenne ved siden av hverandre?

Det burde gå greit da helt forskjellig frekvens bånd. Bare husk at både wifi og ICE vil ikke fungere noe bra med antennekabel/coax på lengre en 5meter (ICE) eller 1meter (wifi) pga signaltap som nevnt tidligere.

Redigert av Tobby (see edit history)

Selv om dette er på forskjellige frekvenser (156MHz, 450MHz og 2,4GHz), ville jeg være forsiktig med VHF-antennen klin oppi de andre antennene. En VHF sender med 25W, og når du sender, vil du nok blokkere signalene for WiFi og ICE. I verste fall kan de følsomme inngangstrinnene der skades. Så jeg ville nok montert VHF-antennen litt høyere eller lavere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sikkert et godt poeng Lars, men er det ikke mulig å bruke noen form for antenneforsterker for WIFI- og ICE antenne. Ser for meg at resultatet ville bli veldig bra 19 meter over havet?

For wifi kan det være litt for høy avhengig av hvilken omni antenne du benytter.

Da du ønsker å ta inn wifi fra gjerne 1 eller 2 etasje fra nabo bygg og med en omni antenne med høy db er det veldig begrenset hvor lavt signalet går, serlig på kort avstand.

For ice derimot så er det optimal da ICE sine antenner står sannyligvis på fjell og høye plasser.

Jeg mistet oversikten her. Hvilket produkt snakker du om? Kan du legge ut linken på nytt?

Beklager dårlig quotet av meg.

Det er denne som jeg har: http://www.amazon.com/Alfa-AWUS036H-Wireless-Long-Rang-Panel/dp/B003YI4HRM/ref=pd_cp_pc_1

Jeg benytter kun panel antennen, som forøvrig er svært bra, og fester det hele med en sugekopp til vindu nede i båten. På fremmede steder har du mulighet til å justere vinkelen slik at du får inn et godt signal. Fordelen her slik jeg ser det er at du slipper en masse klatring mast, montering, kabel, koblinger, PoE adapter, antenner + at den er bærbar og kan bringes med opp på brygga/byen om nødvendig. Enkel å bytte dersom den er defekt.

Bakdelen med Bullet'n, slik jeg ser det, er at de ikke er tette mot vær og vind i RJ45 koblingenen. Her må man benytte teip/krympestrømpe for å holde fukt ute. Det er bare et spørsmål om tid før de konker ut i et sjømilljø. De er også vesentlig mer kompliserte å sette opp skikkelig, men når det er gjort så er det gjort. Så har man all monteringen.

Redigert av Barbaria (see edit history)

Der er min USB antenne grei, den er beregnet for utendørsmontering og vanntett.

Å bruke en vanlig pc som router er tungvint og ikke serlig praktisk.

Er også kjekt å alltid ha et aktivt trådløs nett, ikke måtte starte pcen for å surfe på ipaden, men til nøds, sure.

Hva er egentlig tungvint, bortsett fra at PC'en må være oppe å kjøre ?

Nå trenger jeg ikke mer enn en PC i båten, men det kan jo bli aktuellt.

Jeg ser Barbaria bruker PC'n til routing, hva er dine erfaringer ?

wifiant.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...