Jump to content

Topcoat som flasser av på en Maxi 66

Styrmann79

Recommended Posts

Hei!

I fjor høst kjøpte meg og far min en Maxi 66. Den fikk vi ganske billig grunnet noe flassing av topcoaten på dekk. Tenkte det ikke skulle være noe heft å fikse men ser litt mørkere på det nå...

Nå er båten kommet på land for vårpuss (har lagt på sjøen i vinter). Vask under vannlinjen gikk som planlagt og ser greit ut, men når vi kom over vannlinjen så bare fyker topcoaten av i store flak. Under topcoaten er det et grått og meget glatt lag. Hadde alt kommet av så hadde jo det vert kjekt, men det sitter ganske godt noen plasser desverre...

Vi er usikker på hva som har skjedd her. Vi tror at kanskje topcoaten har blitt lagt på en fuktig primer og derfor kommer av. Kanskje den heller ikke var mattet ned før påførsel.

Men spørsmålet blir da hvordan å fikse dette? Vi må vel få bort all topcoaten. Kan man så bare legge ny primer oppå den som er der (dersom dette er primer) og så legge på topcoat? Som nevnt så er dette problemet gjeldende for dekket også. Dekket er antiskli så her er det ikke mulig å slipe ned noe...

2009_1004maxib0007.jpg

Har ikke noe spesielt lyst til å slipe helt ned til gelcoat, selv om det sikkert ville gi det beste resultatet...

Hva mener dere?

Er du sikker på at det er topcoat som flasser. Og at ikke båten har blitt lakkert med noe annet utenpå topcoaten? Jeg har i allefall ikke vært borti topcoat som har flasset av i større flak før, den pleier å sitte godt.

Høres uansett ut som om du må "bite i det sure eplet" og starte en pussejobb.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Hei

Hadde nesten smme problem som deg. Båten min hade forrige eier lakkert med typisk en komponent billakk.

Dette begynnte å flasse, og så rett og slett forferdelig ut. Jo mer jeg pusset, jo skarpere ble skillet mellom lakken og gelcoaten.

Spurte en erfaren båtmann om han hadde noe tips for å fjerne lakken uten å ødelegge topcoaten under. Fikk beskjed om å prøve noe som heter Bunnstoff fjerner fra SeaJet. Dette er en gele guffe som du pensler på, deretter bruker du høytrykkspyler eller skrape. Funket veldig greit på båten min. Fikk beskjed om at stoffet kun virket på ett og ett lag med lakk. Dermed slapp jeg og ødelegge coaten under.

P.s Jeg er ikke ute etter å reklamere for noen produkter, dette er personlige erfaringer, ikke kommersielle.

Mvh

Arnfinn

Takk for tips Arnfinn! Nå har mye av jobben blitt gjort allerede med pussemaskin, og primeren er lagt på. Nå er det bare å få på lakken så er siden ferdig. På bunnen kan det nok være best å bruke noe kjemikalie for det viste seg det var ganske vanskelig å få av det gamle bunnstoffet, som vel de fleste har erfart.

Tips: EKSENTERSLIPER Bosch PEX 400 AE IK-S viste seg å være en stor skuffelse. Jeg tenkte jeg skulle bruke litt ekstra på slipemaskin (1000 kr) så jeg kunne ha noe som kunne vare en stund. Det gikk ikke mer enn et par timer så sluttet borrelåsen mellom papiret og maskinen å fungere. Så nå får jeg inn og kreve pengene tilbake:(

Leif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...