Baywatch Startet 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2010 (redigert) Min far har en Hansvik 500 Fisker. Per i dag står det en liten og lett 15-hesters totakter på hekken, nå er det ønske om større motor (25 hk firetakter)og styrekonsoll. Men så har vi hørt at med en slik motor og fart, "setter" båten seg såpass på hekken at det hindrer sikten forover. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Hvis dette er et reelt problem, vil det da være en løsning med Smart Tabs eller tilsvarende på en slik halvplaner? Redigert 30.Juni.2010 av Baywatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) Nå har jeg ingen erfaring med denne båten, men den er godkjent for 30 hk med konsoll, så tror 25 hk blir helt uproblematisk. Tror du kommer langt med bare rett tilting på motor. Om det mot formodning skulle vise seg å bli et problem, så kan det hjelpe å ikke gå med full spiker hele tiden. Det har både motor og pengebok godt av. Når du har folk eller last i båten, plasser de(t) lenger fram og peis på. Redigert 30.Juni.2010 av Kæpt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Skal ikke helt uttale meg om Hansvik. Jeg hadde en Rana 17 fisk, som jeg tror er omtrent samme skrog. Den hadde jeg en 60hk Mariner på, uten problemer. Ikke den store toppfarten, men båten planet lett, med 6 voksne ombord. Den gikk vel i underkant av 30 knop, men var litt ustødig på full gass, hvis jeg var alene ombord. Fordelen var jo med flere personer ombord, da var denne kombinasjonen perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Takk for svar Jeg må presisere at det ikke er sikkerheten jeg er i tvil om, men sikten forover under fart. Jeg synes ikke brosjyrebildet jeg la inn virker helt betryggende i så måte, her sitter det jo også en person i baugen. Men det aller beste er jo dersom dette ikke er noe problem, for båten er ellers glimrende til min fars (og mitt) bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Min Rana 17 fisk, var ikke høy på baugen. Mye høyere på baugen, med 20 hk som sto på da jeg kjøpte den. Ikke behov for flapser. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Jeg har hatt en Hansvik 16,5 tidligere,samme skrog som 500 fisker, ingen som helst problem med å motorisere denne med 25 hk. Hadde en 25 Suzuki på den.Oppnådde en ca 20 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Det høres bra ut. Takk for tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Hvis den "setter" seg litt på hekken med 15 hk så er det bedre med større motor. På brosjyrebildet du har vedlagt er motor stilt feil, den skulle ha vært senket noe mere slik at den presser baugen ned. En større motor greier dette bedre med motorkraft, og du kan i tillegg justere vinkelen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Har selv smart tabs sx på en hyttebåt med 50 hk og fungerer utmerket. Uannsett om båten planer helt fint og sikten er god vil smart tabs gjøre en positiv forskjell. Monter Smart Tabs! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.