Jump to content

"Stor" motor på Hansvik 500 Fisker - erfaringer?

Baywatch

Recommended Posts

Min far har en Hansvik 500 Fisker. Per i dag står det en liten og lett 15-hesters totakter på hekken, nå er det ønske om større motor (25 hk firetakter)og styrekonsoll. Men så har vi hørt at med en slik motor og fart, "setter" båten seg såpass på hekken at det hindrer sikten forover. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Hvis dette er et reelt problem, vil det da være en løsning med Smart Tabs eller tilsvarende på en slik halvplaner?

hansvik_500.jpg

Redigert av Baywatch (see edit history)

Nå har jeg ingen erfaring med denne båten, men den er godkjent for 30 hk med konsoll, så tror 25 hk blir helt uproblematisk.

Tror du kommer langt med bare rett tilting på motor. Om det mot formodning skulle vise seg å bli et problem, så kan det hjelpe å ikke gå med full spiker hele tiden. Det har både motor og pengebok godt av. Når du har folk eller last i båten, plasser de(t) lenger fram og peis på.

Redigert av Kæpt'n (see edit history)

Skal ikke helt uttale meg om Hansvik.

Jeg hadde en Rana 17 fisk, som jeg tror er omtrent samme skrog.

Den hadde jeg en 60hk Mariner på, uten problemer.

Ikke den store toppfarten, men båten planet lett, med 6 voksne ombord.

Den gikk vel i underkant av 30 knop, men var litt ustødig på full gass, hvis jeg var alene ombord.

Fordelen var jo med flere personer ombord, da var denne kombinasjonen perfekt.

Takk for svar :smiley:

Jeg må presisere at det ikke er sikkerheten jeg er i tvil om, men sikten forover under fart. Jeg synes ikke brosjyrebildet jeg la inn virker helt betryggende i så måte, her sitter det jo også en person i baugen. Men det aller beste er jo dersom dette ikke er noe problem, for båten er ellers glimrende til min fars (og mitt) bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...