Festina_Lente Startet 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2010 På min Maxi 95 er der skinner til en supergenoa. Disse skjøteskinnene står helt bak (i cockpiten), og på på skinnene står det en blokk på en traver. Det er en T - formet skinne og sporet er ca 25 mm bredt. Problemet nå er at den ene blokken har blitt ødelagt (vet ikke hvordan) - se bildene - og slike ting er ikke å få tak i lenger. Mener dette er en blokk og skinne som ble brukt på mange båter på 80 -tallet, og etterlyser herved tips om noen som kan ha noe slikt liggende etter renovering eller modernisering av dekksutstyret. Innspill her noen? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) Dette systemet er jo fremdeles i bruk, helt vanlig på seilbåter. Jeg oppholder meg ikke i Norge så kan ikke uttale meg om hvor du kan kjøpe den lokalt. Men skulle du mot formodning ikke finne den i dine lokale sjapper, kan du jo bestille over nett. F. eks her. Bare husk på å ta mål av skinna den skal gå på, standardstørrelser er 3/4, 1 og 1 1/4 tommer. Siden du mener at skinna er 25 mm bred, er det sannsynligvis 1" skinne du har. Redigert 30.Juni.2010 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Du kan få det du trenger her: http://www.vikingyachting.se/ eller her: http://www.hjertmans.se/ Se igjennom deres katalog og du finner det du måtte ha behov for. Redigert 2.Juli.2010 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
opus Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Du kan vel også bare klippe/file til det skadete området, fortsatt mye hold i resten av godset. Kanskje snu den rundt på skinna, så belastningen blir anderldes. Evt bytte side styrbord/babord. Ellers så finner du som nevnt denne størrelsen traver i butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Flere varianter av blokker for 25 mm. standard skinne. Nordic Yachting system. Nå Plastimo. Som sagt ovenfor, Hjertmans eller Viking. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Bruker denne skinnen/ blokken lite, den er som nevnt til supergenoaen, og dette seilet har jeg ikke til min Maxi. Har prøvd den til gennakere, og det fungerte ok, men nå har jeg montert spinnakervinsjer lenger akter, samt blokk på en bøyle helt bak i festet for pushpit, og da vil den skadde blokken kun fungere som reserve-skjøtested ved behov. Derfor har jeg ikke så lyst til å investere i ny blokk. Siden jeg har den uskadde blokken intakt på stb. side så har jeg likevel lyst til å beholde den på bb., og helst lik den andre - og håpte kanskje at noen har en liggende....(optimist) Takk for mange gode innspill fra andre båt-kunnige! Hvis ikke der dukker opp en ny (gammel) blokk ut av intet - så setter jeg i gang med Dremel og fil og sliper ned det skadde området, og så vender jeg i tillegg blokken. Kanonidé - ville aldri ha tenkt på det selv. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.