Jump to content

Min kones dagbok- "En dag på sjøen"

Pathfinder

Recommended Posts

Min kone skriver:

Startet dagen med en deilig dusj i en liten vaskebøtte.

Nå er klokken 19:20. Akkurt spist middag. Frokost kl. 08:30. (Ingen lunsj i dag). Men et pesjonist ektepar ga meg vafler og kaffe ved 3 tiden som trøst.

Planen i dag var å komme til Koster eller i det minste Skjærhalden, med neste stopp Koster.

Pathfinder. Min mann. Må ha kjørt feil . Nå sitter vi i båten på Singløya.

Etter avreise fra Papperhavn i dag tidlig dro vi tidlig ut i åpen sjø, utenfor Hvalerøyene.

Men Pathfinder fikk "tunellskrekk" midt ute på fjorden. Mageproblemer og kløe i sjegget. Ga ham en halv Valium. Men det hjalp ikke meg. Ble redd av en skipper som ikke hadde kontroll. (Makan til kvinnfolk. Kan man ikke bli kvalm på sjøen heller nå da?)

Derfor tok jeg på meg langermet genser og joggebukse i varmen (og gråt en skvett). Var nemmelig brennmaneter i uhorvelige mengder i vannet. MMax 10 cm mellom hver. Derfor måtte jeg kle på meg. KKunne ikke bade i det vannet.

Etter første åpne strekk vill jeg nærmere land. Ta en omvei gjennom et sund (pathfinder min mann kaller det møkkasundet), men tror han tar feil. Det heter Asmalsundet.

Valiumen virket, han var rolig nå. Fulgte staker og kartplotter på PCn (Og papirkart. PF. kom.)

Så sa det KRÆSJ PANG!!!

Vi gikk rett på et skjær. 10 cm under overflaten.

Det første min mann Pathfinder sa var: "Nå ble du vel glad? Nå kan du reise på hytta i ferien.

Han klarte å få båten av skjæret, og kjørte rett til en brygge på motsatt side.

Det var der jeg fikk kaffe og vafler. Lot ikke Pathfinder få noe. Bare mere tunellskrekk.

Så ikke mange flere brennmaneter etter at vi gikk videre. Så med klær og redningsvest på følte jeg meg nå forberedt..

Pathfinders anmerkning:

Jeg vil takke Horn Flyer og deres mannskap for flott innsats. Dere sjekket ut båten og forsikret meg om at videre ferd var trygg.

Til alle andre:

Asmalsund har dårlig merking eller så har Pathfinder dårlig gangsyn.

Singløya er koselig da.

Kanskje kommer det mere

i kartet mitt stusset jeg over at det sto sjærhollen :confused: hvorfor det

pluss de andre stedsnavnspørsmåla.

Navnet på plassen uttales "skjærôln", så det er spørsmål om hvordan man skriver det.

"Siste delen av navnet kommer fra gammelnorsk "hôllr", som betyr helling.

Gjennom åra har man brukt ulike bokstaver for å beskrive den ô-lyden, som er en ganske lukket a, over mot å. Så det har ført til at det har vært brukt o, og a, litt om hverandre.

Etter opprinnelsen av ordet (etymologien) burde både byen inne i Iddefjorden og tettstedet på Kirkeøy vært skrevet --hallen.

Men Hvaler kommune har bestemt (for noen få år siden) at skrivemåten skulle være "Skjærhalden". Kartverket, posten, mfl skal derfor rette seg etter det. For kart kan det ta litt tid...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Husker et program på radioen ifjor på denne tiden hvor Sylfest Lomheim svarte på spørsmål fra leserne mht hva som er riktig uttale og/eller skrivemåte på navn. Hans klare svar var at det muntlige språket kom først, deretter skriftspråket og da har man prøvd å finne en skrivemåte som ligger nærmest mulig opp til det muntlige (uttalen av)navnet. I så måte skal man høre på hva lokalbefolkningen sier, hvordan de utaler navnet, og det er de som har "rett".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Neida Chrizz. Denne dagboka er felles. Vi skriver hver vår oppfattelse av turene våre.

Når det gjelder dette med tunellskekk så er det riktig at dette kom frem som et begrep i Larkollen serien. Og passet jo godt da dette ikke bare førte til en håpløs omvei men også til fjerning av overflødig gelcoat og bunnstoff.

Litt seriøst må det også sies at grunna vi gikk på er merket i papirkartet men ikke i Navionics Gold kartet. Altså. Ikke stol på plotter alene.

Sverige er litt oppskrytt. Det blåser like mye der som i Norge

Godt å være hjemme igjen.

Ferja til Koster koster 240 SEK tur retur. (Fra Strømstad)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...