Sjøtunga Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 kom ikke til koster. Så da er du fremdeles bare Overkostemesterlærlingaspirant? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Naurstad Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Litt seriøst må det også sies at grunna vi gikk på er merket i papirkartet men ikke i Navionics Gold kartet. Altså. Ikke stol på plotter alene. Var det rundt her det skjedde? Hadde vært greit å få sjekket at kartene våre viser denne grunnen. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Aldebaran Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Litt seriøst må det også sies at grunna vi gikk på er merket i papirkartet men ikke i Navionics Gold kartet. Altså. Ikke stol på plotter alene. Så dette var et godt eksempel på "Computerassistert grunnstøtning"! Absolutt et fenomen i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Å nei du. Kartverket har sin egen navnekonsulent. Og det blir som han sier. I Tønsbergdistriktet er bl.a.Teie omdøpt til Teige, Ørsnes er blitt til Øsnes, Kanalbroa er nå Tønsberg bru....... Kommunen er navnemyndighet for veier, gater, tettsteder. Kartverket er navnemyndighet for en hel rekke andre stedsnavn. (stedsnavnloven § 5) I øyeblikket har vi en bunke kart med påførte stedsnavn fra kartverket for korrekturlesing. Så da ser det ut til at kartverket også hører på kommunene. For navn som Teie/Teige og Øsnes/Ørsnes er det vel skrivemåten det går på (akkurat som for Skjærhallen/-halden), og navnemyndighetene (kartverket og kommunene) skal legge fram skrivemåtespørsmålet for statens navnekonsulenter til uttalelse. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Pathfinder Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Har selv Navionics Gold. Kan du angi nøyaktig posisjon på skjæret? Nøyaktig possisjon på skjæret er N59.04.12 - E10.55.70 Possisjonen stemmer båte med loggen i TIKI og med Papirkartet mitt, Så GPSn har gitt riktig posisjon Jeg kom altså utenifra og passerte den staken man får på Styrbord side før brua med ca 20 meters margin. Skjæret synes godt på papirkartet men i Navionics Gold og med Tiki Navionics er det her "blått" altså skulle det være farbart. Har ingen problemer med å innrømme at jeg dreit meg ut og ikke fulgte godt nok med men hadde det stått på plotteren hadde jeg aldri råket på. Med den strømmen som var og så lite rettningsstabil båten er ville jeg nok endt på land om jeg skulle sitte med øya på papirkartet. Og jeg er nok fortsatt Aspirant sjøtunga. Redigert 7.Juli.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Jeg skal snart ned dit sjøl, kjører Tiki med nv.digital, så da skal jeg være trygg. tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Etter posisjonen du oppgir, har du nok gått på grunnen helt i kanten til tørrfallområdet på kartet. Så tett oppi tørrfallet hadde i hvert fall ikke jeg våget å gå. Hvordan det ser ut på mine C-map kart, vet jeg ikke. Jeg er langt nord på Nordmøre og kartplotteren er hjemme. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pathfinder Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 nå er jo jeg en tøffing da lars. eller uoppmerksom som noen kanskje vil kalle det. i følge de lokale skjer dette temmelig ofte. fattig trøst. mest interessant er det jo hvorfor dette skvalpeskjæret ikke er tegnet inn i de digitale kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 mest interessant er det jo hvorfor dette skvalpeskjæret ikke er tegnet inn i de digitale kartene. Det er tydelig merket både i Garmins Bluechart (både v8.5 og v2008.5) og CM93 v2. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Naurstad Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Slik ser det ut i c-map. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Superkul Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 enig med lars - går du og subber sånn langs kantene kommer det ikke til og bli siste gangen du går på men så er jeg dritfeig da Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Sjøtunga Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Sånn ser det ut i Bluecharts: Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Nøyaktig possisjon på skjæret er N59.04.12 - E10.55.70 Possisjonen stemmer båte med loggen i TIKI og med Papirkartet mitt, Så GPSn har gitt riktig posisjon Skjæret synes godt på papirkartet men i Navionics Gold og med Tiki Navionics er det her "blått" altså skulle det være farbart. Enda en god grunn til å Kjøre TIKI med nv.digital, der er den merket. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pathfinder Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Enda en god grunn til å Kjøre TIKI med nv.digital, der er den merket. Ja jeg har jo begge deler. Men det er jo en alvorlig feil i Navionics kartet om det mangler grunner. Skulle vært interessant om andre med samme kart kan fortelle om denne grunnen er med i deres utgave. Kartbrikken min heter: Gold XL9 45XG Versjon : V01.22 Her er et kartutsnitt av området der jeg gikk på, Sammenlignet med de andre innleggen her er det klart at denne grunna mangler på mitt kart. At jeg var for nærme land er det ingen tvil om. Det er slikt man lærer av sies det. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Men det er jo en alvorlig feil i Navionics kartet om det mangler grunner. Skulle vært interessant om andre med samme kart Det er ikke bare et kart på ei sånn brikke. Det er hundrevis. Et kart i 1:10000 vil av gode grunner vise langt mer detaljer enn et kart i 1:50000. Kan godt være at du ikke har elektroniske kart på detaljnivå for dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Jeg har observert det Mulligan. Men et skvalpeskjær som vises både på 1:50000 papirkart, Bluechart og CMap burde vel også vises på mitt Navionics Gold Kart. Tror til og med det er godt synlig på mobilen min via Google Earth. Og da mener jeg det er alvorlig om Navionics ikke har fått med seg dette. Det spiller heller ingen rolle hvor langt ut eller inn jeg Zoomer i kartet. Grunna er bare ikke der! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Hei. Hvor gammel er den kartbrikken din? Husk kart, både papir og elektronisk er ferskvare. Lars H. C-map fan siden 1997 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pathfinder Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Kartbrikken ble innkjøpt 1 uke før ferien. Skal sjekke med leverandørene senere i dag. Han har support fra 13:00- 23:00 hver dag så jeg får være tolmodig. Begynner å irritere meg dette. Faktisk mer enn at jeg gikk på grunn. (Som vart totalt min egen feil, kartbrikke eller ikke, Grunna var jo synlig for det nøgne øye) Vet jo at man ikke skal stole på elektroniske kart. Men må vel innrømme at min tillitt ikke er større nå. Litt dumt at jeg ikke startet en egen tråd om dette da responsen nok ville bli litt bredere. Er vel ikke så mange som interesserer seg for dagboka til kona mi? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Vel, interesse og interesse. Det har da vært 45 innlegg og 2.304 visninger av denne tråden hittill! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pathfinder Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Ikke missforstå LarsH Tenkte mer i rettning av at dette kanskje er noe som berører langt flere enn de som er nysgjerrige på titlen. Men jeg har blitt meget klokere av de svarene jeg har fått så langt. Venter nå på et svar fra TIKI (Fred) Venter også på et svar fra chrizz som har samme kartsystem som meg. Hvor er du chrizz???? Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Litt dumt at jeg ikke startet en egen tråd om dette da responsen nok ville bli litt bredere. Er vel ikke så mange som interesserer seg for dagboka til kona mi? Ikke undervurder dagboka til kona di :-) . Det er noe av det morsomste som har stått i dette forumet på laaang tid. Hun formulerer seg elegant i telegramstil: "Det var der jeg fikk kaffe og vafler. Lot ikke Pathfinder få noe. Bare mere tunellskrekk." Herlig. La henne slippe til her mer! :yesnod: mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.