småbåtentusiasten Startet 1.Juli.2010 Del på Facebook Startet 1.Juli.2010 Bunnpluggskruen i drevet sitter godt og har visstnok gjort det en stund i følge forrige eier. Rustløser er sprayet på og skruesporet (flat, ikke kryss-sport) er uskadet. Har fjernet bunstoff rundt skruen. Drevet er vel i aluminium og er montert på båten som står på land. Hva er mine sjanser? Forslag til fremgangsmåte? Prøve slag-skrutrekker? Hva hvis Murphy herjer?, mulig å bore skruen ut og sette inn nye gjenger? Pris på slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Med rett verktøy og litt list skal vi nok få den ut i morra, det garanterer jeg:) Ha en fin kveld hilsen oss. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Hør på ham, barskingen. Kanskje du har møtt din over-skrue der ? Er det noen andre der ute? (hjææælp) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 3.Juli.2010 Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 Ha ha hvor lang tid brukte jeg?? He he ingen overskrue denne gangen heller;) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
småbåtentusiasten Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 (redigert) Saken er løst. Fritt etter Schønberg-Erken: "Man tager en bjørn og beder ham dreie skruen." (Denne bjørnen inviterte seg selv, litt flaks for en stakkars kontor-rotte hører med. Takker for den!) Nå skal skruen få fett. Spørsmål til alle: Er bronsefett det beste for å nøytralisere møtet mellom to metall-typer? (Dette burde jeg vite, men den hjernehalvdelen er i feriemodus akkurat nå...) Redigert 3.Juli.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Juli.2010 Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 Hvilket fett betyr mindre. Spørsmålet er heller hvor mye du teiter til. Det skal vanligvis dobbelt så stort moment til for å løse skruen som å trekke til. Bruk alltid ny pakning og bruk en trekker som passer eksakt. Er sporet i pluggen skadet så bytt pluggen. Kobberpasta er OK, og enkelte vil hevde at det er aluminiumspasta som er det eneste saliggjørende. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Hadde samme problem med et 120 drev som står i en fembøring. Etter fjorårests sesong ble det konstatert vann i drevet. Alle forsøk på å benytte skrujern lyktes ikke.Fikk ikke kraft nok, manglet en med bjørnekrefter. Jeg sveiste da på et stykke jern,som passet i skruesporet, på et flattjern. plassert jernet i skruen og satte press på ved hjelp av en søylejekk og med ei klubbe var det ingen sak åslå løs skruen. Fikk tappet ut olje/vann ( så ut som kefir). I tillegg ble propellakslingen tatt ut. det viste seg å være store slitskader der simm-ringene sitter. Lokalt skipsverft la på "slitekrom" og dreide ned til korrekt dimmensjon. Nye lager ,simm-ringer og o-ringer.olje og drevet som nytt. Tappeskrueb hadde ikke noe pakning. VP sine manualer sier enten o-ring eller kopperring. Jeg brukte o-ring. I tillegg bruker jeg alltid tjære på gjengene. Både jern mot aleminium og jern mot jern. Sjakler er like lett å åpne etter år i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 En firkantskrutrekker, en som presser opp og en som rykker med en skiftenøkkel festet til skrujernet er veldig effektivt. Men hvor finnes (korte) skrutrekkere med et så bredt spor? Har hittil ikke sett noen hos venner eller naboer, eller jernia. Alle flat-skrutrekkerene jeg har sett er smalere eller har er tykkere i jernet. Finnes det en torx-variant av bunnpluggen å få kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Sitter skruen godt, bruker man litt varme og en slagtrekker, de kommer som regel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.