Jump to content

Rimelig kjøleboks fra Biltema - hva med strømforbruk?

Bergen dørk

Recommended Posts

Om den er egnet kommer vel helt an på hva du har av strøm tilgjengelig, og hvor lenge og hvor ofte du åpner boksen samt hvor varm mat/drikke er når du putter det tilbake i den.

Denne typen kjølere bruker fort ti-talls ganger mer strøm enn en kompressor.

Min erfaring er minimum 5-8 ampere for denne type bokser. De går gjerne hele tiden om sommeren på østlandet.

Du kan også hjelpe til med å isolere veggene utenfor kjøleboksen hvis du har et fast sted å sette den.

Synes den er mest egnet når motoren går og evt litt forbruk utenom ellers hvis man har to batterier; ett for start og ett for annet forbruk.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Erfaringsmessig er disse boksene billige, lite effektive, og høyt strømtrekk kontra ett tradisjonelt system med kompressor (disse har en helt annen virke måte som er langt mindre effektiv) Ett tilsvarende kjøleskap trekker kanskje 2-3 ampere når det går, og om en tar utgangspunkt i at det står dobbelt så lenge som det går blir snittforbruket ca 1 ampere (12 watt)

Disse boksene bruker typisk rundt 50-60 watt (5 amper) De blior stort sett gående hele tiden da de aldri greier å kjøle effektivt nok, så snittforbruket blir da også det samme :nonod: videre kjøler ikke lengre ned en til ca 20 grader omgivelsestemperatur, så en sommerdag kan det bety ca 10 grader som ikke er noe særlig for matvarer iallefall. Du må også huske å basere deg på å kjøpe nedkjølte varer, den bruker år og dag på å kjøle ned varer som er 20-25 grader, nettopp grunnet snau kapasitet og dårlig virkningsgrad. Det er med andre ord en dårlig og lite effektiv løsning en trolig ikke kommer i mål med. (snakker av erfaring, nytter ikke å legge ut på en dagstur på noen timer med denne, og først oppdage at den har kjølt ned varene og seg selv tilstrekkelig, om den i det hele tattt har greid det, først når turen er over :smash: )

Noe mindre - og har fått god omtale her før, tror jeg:

http://seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_223/isotherm-kjol-frys-26l-p-1387

Fant også en test (som nok ikke er helt fersk) som gir indikasjoner for hvordan en bør tenke vedr kjøleboks:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/44923A1BC9CAE59CC125761800481436?OpenDocument

mvh Bergen Dørk

men si meg, er kjøleboksene med kompressor så dyre? over 3000,-? :rolleyes:

Ja, de er nok det! Men om du kjøper deg en helt vanlig kjøleboks for en hundrelapp eller to, og fryser ned en 1,5 liters brusflaske med vann (eller to, om du har plass) så har du grei kjøling i et par døgn uansett uten å bruke strøm i det hele tatt. I tillegg har du godt og kaldt isvann som du kan drikke etter hvert som det tiner. Bare husk å fryse dem med løs kork, så de ikke sprekker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Biltema boksen har det som heter peltier element det er ikke særlig efektivt det senker tempraturen ca 20c fra omgivelses tempraturen.

I min båt så har jeg kjøpt en boks som går på 230-12 og gass den er av absorbasjonstypen den bruker også bra med strøm men jeg bruker 230 ved bryger og havner , 12 v når jeg kjører og gass ved stille lig i ut havner 3 kg gass holder i ca 14 dager .

Disse boksene har bra kulde kapasitet.

Bernt

• 8 år senere...

Det vi snakker om her er en termoelektrisk utgave uten særlig kjølingseffekt. Kjøpte denne av Biltema for en uke tilbake og boksen er allerede returnert. Boksen kom aldri under 16 grader uansett utenforstående temparatur. Leverandøren skryter på seg 16- 18 grader under utenforstående temperatur mens 5- 10 grader er mer sannheten med 4-5 A forbruk kontinuerlig fordi den aldri kommer ned til et tilfredsstillende kjølnivå i praksis. Dette er altså et utilfredsstillende kjøleprodukt for tusenlappen. Anbefaler å gå rett på et kompressorprodukt som vi gi de fleste et helt annen opplevelse selv om disse koster mer.

Koplet en slik boks til (ikke Biltema sin riktignok) 230v på kjøkkenet hjemme da kjøleskapet sviktet midt I jula for noen år siden. Lite kjøling og mye viftestøy. Lot den surre og gå til vi fikk tak I nytt kjøleskap og kastet den etterpå. En totalt ubrukelig dings, rett og slett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Skippers skrev 50 minutter siden:

Det vi snakker om her er en termoelektrisk utgave uten særlig kjølingseffekt. Kjøpte denne av Biltema for en uke tilbake og boksen er allerede returnert. Boksen kom aldri under 16 grader uansett utenforstående temparatur. Leverandøren skryter på seg 16- 18 grader under utenforstående temperatur mens 5- 10 grader er mer sannheten med 4-5 A forbruk kontinuerlig fordi den aldri kommer ned til et tilfredsstillende kjølnivå i praksis. Dette er altså et utilfredsstillende kjøleprodukt for tusenlappen. Anbefaler å gå rett på et kompressorprodukt som vi gi de fleste et helt annen opplevelse selv om disse koster mer.

Er nu en gang bare enkelte ting en ikke skal kjøpe på biltema.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Må ha vært heldig med min ser jeg, 28 grader i skyggen ute og 6 grader i boksen (målt med samme termometer). Ja, den sto på en del timer før den ble kald, men veldig kjekk boks hvis man f.eks. er på festival og har tilgang til 220V.

Da kjøleboksen i båten tok kvelden brukte jeg Biltemas kjøleboks den gode uka det tok å få saget ut hull og montere skikkelig kjøleskap.

Virker som om folk ønsker og forventer Isoterm-kvalitet for en slikk og ingenting. Konklusjonen for min del er at kjøleboksen er helt grei i forhold til den lave prisen den kostet i innkjøp.

Jeg har en tilsvarende boks i bilen fra Carwise, som jeg kjøpte på Bilxtra. Kjølingen er helt ok i bilen, men strømforbruket er veldig høyt og den "durer" hele tiden. I tillegg fikk jeg meg en overraskelse da jeg hadde hatt strømmen av en liten stund, da var nemlig boksen varm inni. Dvs at det ikke er noen form for isolasjon i den. I båten har vi en Isotherm boks med kompressor. Det er en helt annen verden. Den bråker veldig lite, kjøler effektivt og kan holde på kulden i mange timer etter at den er skrudd av. Helt tydelig at her får man det man betaler for.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Slik boks bruker vi hver gang vi skal ut på tur med båten. Da fyller vi den opp med kald mat fra kjøleskapet hjemme, gjerne med noen kjøleelementer dersom det blir plass. Da er maten like kald når vi en drøy time senere setter den i kjøleskapet i båten. Og hadde vi brukt lengre tid til båten, hadde nok maten holdt seg god og kald da også. Før det hadde vi en kjølebag av 20mm isopor med en tyn plastduk utenpå. Den holdt også maten kald lenge.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Winge82 skrev for 1 time siden:

Om den kjøler bedre på 220v enn på 12v skal jeg ikke uttale meg om, jeg bruker kun 220v adapter i båten. 

Men mye strøm bruker det. 

Jeg er ikke noen strømekspert men om en "dings" allerede bruker mye strøm så blir det jo enda mer om en går via 12-220V omformer. Men du kjører kanskje aggregat? Om ikke, hvorfor ikke bare kjøre på 12V og spare strøm?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...