Jump to content

Trenger råd ang. valg av seilbåt. maks 40k.

ronny_

Recommended Posts

Hei, etter å ha hatt tresnekke nå i mange år. Har vi lyst til å prøve seilbåt.

Det vi trenger er en billig båt, tenkte opp til 40.000,-.

Hva skal vi se etter?

Fint omm noen kommer med tips om båter, helst i vestfold, østfold område.

Som sakt så har vi aldri seilt, blir kun for å prøve...

Takker for alle svar :flag:

Redigert av ronny_ (see edit history)
Svart (redigert)

skal dere ha kabin ville jeg sett etter en liten Maxi - 68 for eksempel. kjempekurant båt, og med påhengsmotor er det billig å vedlikehole motoren

Ja vi tenkte med kabin, skal ta en søke runde på det..

Vi har også kikket litt på denne;

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23152133

kan det være noe, eller?

Ser at denne er litt smalere positivt?

Redigert av ronny_ (see edit history)

Det vi trenger er en billig båt, tenkte opp til 40.000,-.

Hva skal vi se etter?

Fint omm noen kommer med tips om båter, helst i vestfold, østfold område.

Som sakt så har vi aldri seilt, blir kun for å prøve...

Takker for alle svar :flag:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22887260

Ta en titt på denne, det er den verd:))

Redigert av Kleppeværingen (see edit history)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

I en motorbåt er det målet som er poenget med turen, og du vil derfor ha romslig og koselig inneplass. I en seilbåt er turen poenget med turen, og du vil ha romslig uteplass.

Plass til å sove er det vel i så å si alle seilbåter, salong inne/nede varierer og uteplass varierer desverre den også. Skal det bli morro og behagelig å seile (i små havseilere) de være plass til at alle ombord kan sitte på samme side i sittebrønnen. Blir det drittvær så kan det faktisk være helt OK (eller til og med morro, motorbåter ruller i (grov)sjø, seilbåter under seil beveger seg mye mindre og mye mer behagelig) det, men om "sistemann" må sitte i en vanndam i le eller sitte nede (inne) eller noe sånnt blir det fort uhygge og kjipt. Videre er smarte triks for små seilbåter:

1. skaff ett bomtelt. Med ett telt over sittebrønn får båten ett ekstra rom når man er i havn. Uvurdelig i vått vær (så man slipper å ta våte regnbukser ned blandt middag og soveposer), veldig praktisk om unge(ne) skal legge seg og de voksne gjerne vil sitte opp litt til og gir litt privatliv om man synes det blir for mye gloing i trange gjestehavner (utrolg hvor mye oppmerksom het en 22-25 fots seilbåt tiltrekker seg innimellem en skog av 40-60 fotere...)

2. ikke vær så nøye på seilegenskapene (om du ikke er helt sikker på hva du vil ha da), seiler den sakte så kommer du bare kortere, ingen grunn til å ha mindre morro på veien av den grunn, sats på "trygg og kjedelig" forran "rask og spennende". Alle seilbåter i den aktuelle klassen vil uansett greie å krysse ytre Oslofjord på en drøy formiddag eller nå Skagen på ett døgn, en time eller 5 fra eller til bør ikke ha noe å si i feiretid under seil uansett.

3. pass på hva slags seil som følger med. Det selges stadig vekk 20-30 år gamle båter med kun originalseilene ombord, det er i såfall litt lotto om du ikke har med deg en som kan vurdere kvaliteten på seilene. En ny, komplett, seilgarderobe til f.eks en Albin Viggen koster garantert mer enn det du betalte for selve båten... Pass på at seilene er "hele og hvite og fine", er det reparasjoner eller åpenbar slitasje så er det hvertfall grunn til prisavslag.

4. kjøp heller en 40 år gammel solid, treg og tung sak enn en 10-15 år gammel rask og lett sak. Med en Albin Viggen, Marieholm IF, en gammel Maxi eller lignende så har du en trygg og lettseilt båt som tåler at du gjør alle de feilene vi alle må prøve (minst) en gang og den vil være værdt omtrent akkurat det samme du ga for den når du selger den (om du ikke har satt fyr på den eller noe sånnt da)

skal dere ha kabin ville jeg sett etter en liten Maxi - 68 for eksempel. kjempekurant båt,

Junker, Guy 22 og Colombie er også fine båter.

Helt enig med ovenstående. Noe av det viktigste, ved overgangen til seil, er at man kjøper en båt som er OK å seile. Ellers blir det en ganske stor "Down Trip".

Jeg omtales som "seilidiot" og mitt motto er: "Om det ikke blåser i det hele tatt - eller om det blåser hatter og høy, vi er her for å seile! Når vi kommer fram eller hvordan - spiller for helvete ingen rolle"!

Jeg holder en knapp på Columbie'n og Maxi'en. Velg forresten Maxi 77 framfor 68 hvis mulig.

For førstegangskjøper er ordet "kurant" viktig. Ikke minst fordi "folkebåtene" som f.eks Maxi er godt kjent i forum på internett. Noe rep og fiks blir det alltid og da er det fint at problemet allerede er kjent og beskrevet av andre.

De eldre svenske båtene som Maxi er ganske slitesterke..

Men det kan jo være litt artig å eie en sjelden båt, kanskje inntil man skal selge den igjen? Regn da med at det tar lenger tid å få solgt. Nok av stuverom utvendig og god plass i dem syntes jeg er viktig. Da er det lettere å ha orden i tauverk og dregger m.m.

Kjøp ikke båt med gamle utblåste seil som gjør det vanskelig å krysse opp mot vinden samt gjør at båten krenger med enn nødvendig. Dessuten er seil kostbart. Kjøp heller en båt med utrangert motor og bytt til ny/nyere motor. Fint å ha en motor som er enå starte når alt går på tverke eller man er sliten av seiling.

Er sterkt uenig i at seilegenskapene er mindre viktig.

Seilegenskapene er avgjørende for å om opplevelsen blir engasjerende..

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Gratulerer med overgang til seilbåt, du har masse å glede deg til :sailing: . ingenting slår følelsen av å ta av motoren og kun gå for seil en flott sommersdag, skuldrene senker seg og du hører lett blafring i seil og vann som skvulper lett mot skroget.....

jeg gikk gjennom samme prosess som deg i fjor, budskjettet mitt var vel også det samme. Etter å ha letet en stund fant jeg en Columbie 66 til 50 000,- som jeg er veldig godt fornøyd med. Båten er stabil og lettseilt, kvaliteter jeg som nybegynner mener er vikig. Den har også sandwich skrog og dekk som gir bedre isolasjon. Ulempen der er at det blir dyrere å reparere en eventuell skade. Skulle jeg ønsket meg noe anderledes ville det vært større cockpit. Vi er en familie på 4 og tar vi med svigerinnen blir det litt folksomt bak der. Plassen inni er det ingenting å si på med 5 sengeplasser og ståhøyde ved pantry.

Andre båter jeg så på var Maxi 68. Da jeg lette i fjor høst var det ingen maxi 77 å oppdrive for under 80 000,- men du kan jo være heldig :yesnod:. Albin Vega er en super båt som Jarle Andhøy har brukt til å seile til Sør og Nordpolen. Den var egentlig mitt førstevalg men valget falt på en annen. Her er et eksempel http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22058603 . Litt opp i prisklasse og den trenger litt puss men jeg tror du kan prute den ned 10 000,- og dette eksemplaret har og rulleforseil. Lillebroren Albin Viggen er også et godt alternativ. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21847257 . Denne mangler motor men med litt pruting kan du ha ferdig båt med motor for under 35 000,-. Ja, båten står i Mosjøen MEN det følger henger med så det skal gå greit å hente den :yesnod:

Magnific midget ble jeg frarådet å kjøpe fordi det er en meget liten båt. Du har ikke mye plass innvendig og cockpiten er veldig smal bakerst. Den er rimelig ja, men slik jeg ser det ganske spartansk innredet. At seilene er gamle trenger ikke bety noe for oss som nybegynnere. Jeg har seil som er 30 år gamle på båten min og selv om de er utblåst og mistet noe fasong går det helt fint å seile med de. Du klarer ikke å utnytte vinden like bra og angrepsvinkelen opp mot vinden er større men i den prisklassen det er snakk om spiller det ingen rolle. Bare sørg for at de er hele og fine. Sjekk om de er lappet og at sømmene er ok.

Når du skal se på båten vil jeg anbefale deg å ta med en som kan om seilbåter. Det blir fort dyrt hvis du må bytte ut deler av riggen eller forsterke/bytte ut innfestinger. Dessuten er det fint om du slipper ubehagelige overraskelser i starten av båtholdet. Man vil seile den første tiden.

Så må du bare spørre hvis du lurer på noe mer. Og finner du noen interesente båter så post gjerne en link så får du litt innspill!

Lykke til :seeya:

Trond

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...