qwerty Startet 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2010 Siden jeg ikke er erfaren "motormann" bare en "handymann" så har jeg spørsmål rundt kjøling på en Aq140. Areidstempratur på motor er hos meg ca 70-80 grader. Kjenner på manofoil og dener ikke veldig varm. Har bra sirkulasjon på sjøvannssiden. Men, på ferskvannsiden så forsvinner kjølevesken. En del kommer igjennom slangen som sitter ved lokket for påfylling. Kan siker være topppakning som er defekt. Tips mottas med takk. Motor gar fint, men mangler ca 500 omdreininger til max turtall. Takk for veiledning/tips i saken Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 ja på min aq140 hadde jeg samme problem, hos meg var det topp pakningen som hadde røket Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Hvis ikke jeg er på villspor så bør du få vann i olja eller vann inn i sylindere hvis topppakninga er gåen, så hvordan ser olja ut? Ellers så sier du jo selv at det kommer kjøleveske ut av "dreneringshullet/slangen", det tyder på trykk i systemet å kan også være en konsekvens av defekt topp-pakning eller at veska koker? Er vi sikker på at temp måler er iorden? Jeg lurer på om all veska kommer ut hær, eller om det forsvinner veske andre steder. Fyll opp systemet, putt slangen i en flaske, start motoren å se om det minker tilsvarende mengden som kommer i flaska:) Ellers kan det jo lekke andre steder også, rundt vannpumpe, mellom innsug og sylinder hvis det er topp fra bil, mellom tank og varmeveksler, kanskje andre steder også... Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Oljen ser bra ut. Tror nok tempmåleren er riktig. Skal prøve om alt kommer ut via slangen. Etter ca en times kjøring måtte jeg etterfylle ca 2 liter. Det kan jø være hull i varmeveksel. Denne kan vel trykksjekkes? Defekt topppakning? Kan dette sjekkes med kompresjon, eller må man bare plukke motor fra hverander og se/bytte pakning. Har ingen historikk på motor. Båten kjøpt sist høst, da har den liget ubrukt i to år. Så det er bare å gå på og søke etter feil. Litt usikker på om jeg skal ta en "helrunde" på motor til høsten, eller bytte motor. Føler at motoren er litt liten til båten vår, 20 Draco Dc Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg tok ut innmaten av varmeveksleren, fylte den med vann og lot den stå i noen dager før jeg monterte den, bare for å se om den var tett. kan ikke kalle det en trykktest, men indikerte at ting var tett. Har tidligere trodd at effekten av en defekt varmeveksler hvor sjøvannssirkulasjonen førte til at det kom sjøvann inn i motor og ikke motsatt, men har kanskje feil dær. Burde uansett kunne avdekke det med en kort test hvor motoren startes uten dynamoreim(da vil ikke vannpumpa sirkulere vannet i motoren,... Eller er det selvfølgelig mulig å trykkteste det meste med rett utstyr :) Hvor stor fart får du på båten? og hvor mange rpm? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Mistenker egentlig ikke varmevekselen, men det er en enhet i systemen. Frykter egentlig topp-paknikng. Det er i allefall en del trykk på ferskvannsiden, siden det kommer ut i overtrykk-slangen Farten er 26 kn og 4900 rpm. Det akn vere propell, men også at reigisterreim er bommet med en tann. Motor, starter og går fint, mne mulig det mangler litt på kraft og topp turtall. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 hvis du har mye trykk i ekspansjonstank så ta av lokk og se om det bobler opp eksos når den går Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 hva med lokket på varmeveksleren da? Dette skal holde et visst trykk før det åpner for utløp Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 hva med lokket på varmeveksleren da? Dette skal holde et visst trykk før det åpner for utløp Lokket på varmeveksleren skal nok være stengt hele tiden motoren går? ellers fyller man vell båten med sjøvann Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 eg regner med der er et radiatorlokk av den vanlige fjærbelastede typen på ferskvannsiden. Det er dette lokket som bestemmer når det skal komme vann ut overtrykkslangen som er omtalt lenger opp. Hvordan du fyller båten med sjøvann ved å ta av det får du ta på egen regning Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Problemet er på ferskvannsiden og ingen fare med å ta av lokket der. Faren er vel hvis men tar av loket på sjøvannsiden. Har ikke tatt av lokket (ferskvann) når motor er varm. Kan vel starte opp med loket av og la motor oppnå arbeidstempratur og se om det bobler(eksos). Hvis det er eksos der, hva er da defekt hos meg? Har vært inne på tanken om det er lokk/fjær som er sliten, men har ikke så mye tro på dette. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 eg regner med der er et radiatorlokk av den vanlige fjærbelastede typen på ferskvannsiden. Det er dette lokket som bestemmer når det skal komme vann ut overtrykkslangen som er omtalt lenger opp. Hvordan du fyller båten med sjøvann ved å ta av det får du ta på egen regning Du sa selv: hva med lokket på varmeveksleren da? Dette skal holde et visst trykk før det åpner for utløp Så bestem deg først for hvilket lokk du snakker om, før du setter det på min regning Det står et trykkfølsomt lokk på kjøleveskebeholderen, det står et lokk som stenger helt på varmeveksleren.... Problemet er på ferskvannsiden og ingen fare med å ta av lokket der. Faren er vel hvis men tar av loket på sjøvannsiden. Har ikke tatt av lokket (ferskvann) når motor er varm. Kan vel starte opp med loket av og la motor oppnå arbeidstempratur og se om det bobler(eksos). Hvis det er eksos der, hva er da defekt hos meg? Har vært inne på tanken om det er lokk/fjær som er sliten, men har ikke så mye tro på dette. Hvis du får eksos i kjølevannet så tyder nok det på defekt topp-pakning, håper dette ordner seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 jøssenam var det ikkje rimelig opplagt hvilket lokk eg snakket om da siden eg nevnte det var trykkfølsomt og det var overtrykk i ferskvannet det var snakk om? djeeez snakk om å kverulere. Man kan lese ord for ord å prøve finne noe å pirke i eller man kan lese for å forstå. Dette får du ta på din regning Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 jøssenam var det ikkje rimelig opplagt hvilket lokk eg snakket om da siden eg nevnte det var trykkfølsomt og det var overtrykk i ferskvannet det var snakk om? djeeez snakk om å kverulere. Man kan lese ord for ord å prøve finne noe å pirke i eller man kan lese for å forstå. Dette får du ta på din regning Da verken jeg eller trådstarter er "motormann", kan det noen ganger være greit å ha klarhet i hva det snakkes om. Jeg sier ikke dette for å kverrulere, å kom heller ikke med informasjonen over for å kverulere for å ha det fortalt. Målet mitt var å hjelpe trådstarter, ikke å trå på dine følsomme tær. Så jeg beklager til deg at du oppfatter at jeg retter feil som å kverulere, og beklager til trådstarter at tråden nå blir fylt med tullprat. Håper ellers trådstarter har fått nok informasjon til å finne ut av problemet sitt, ellers kan jeg tilføye at når jeg tidligere har opplevd defekt topp-pakining så har motoren mistet en del ytelse og "puttret" litt. Har uansett bare opplevd dette på bil og en helt annen type motor. Kom tilbake til oss når du har sett over tipsene, så håper jeg at det ornder seg greit Ha en fortsatt fin helg! Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Da var helgen over og har kommet frem til konklusjon. Fikk eksos i kjølevan(ferskvannsiden). Så da er det nok defekt topp-pakning. Fant ut at etter ca 1 time konstant kjøring så var 3 liter kjøleveske borte. Temp på motor er stabil på ca 80 grader. Er litt usikker om jeg skal demontere motor nå, en uke før feriestart. Båten vinl bli brukt til noen småturer i nærområdet, så det skulle vel være greit slik den er nå bare man etterfyller vann. Når jeg først er av med toppen. Hva bør jeg gjøre samtidig? Ventiler, slipe disse? Demontere motor helt? Stempelringer? "Honing" av sylinder? Hva må jeg regne med av delekostnad på det slikt prosjekt? Er det slik t det er forskjell på topp-pakning til marineutgaven og bil utgaven av B21? Mener å ha lest at den til mairineutgaven er tynnere (større kompresjon). Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Da var helgen over og har kommet frem til konklusjon. Fikk eksos i kjølevan(ferskvannsiden). Så da er det nok defekt topp-pakning. Fant ut at etter ca 1 time konstant kjøring så var 3 liter kjøleveske borte. Temp på motor er stabil på ca 80 grader. Er litt usikker om jeg skal demontere motor nå, en uke før feriestart. Båten vinl bli brukt til noen småturer i nærområdet, så det skulle vel være greit slik den er nå bare man etterfyller vann. Når jeg først er av med toppen. Hva bør jeg gjøre samtidig? Ventiler, slipe disse? Demontere motor helt? Stempelringer? "Honing" av sylinder? Hva må jeg regne med av delekostnad på det slikt prosjekt? Er det slik t det er forskjell på topp-pakning til marineutgaven og bil utgaven av B21? Mener å ha lest at den til mairineutgaven er tynnere (større kompresjon). Kjedelig situasjon dette... Nå kan ikke jeg si sikkert mye om hva som er best for deg, men jeg ville tatt av det som jeg kunne i båten(eksos, innsug, kjøling og topp) såfremst det er greit med plass å skru. Etter det ville jeg vurdert hva som er nødvendig å gjøre med motoren videre. Du får nok høvelig oversikt over tilstand samt hva som bør gjøres da. Sliping av ventiler er vell en selvfølge, men før jeg hadde gått til innkjøp ville jeg sett at ting er i såpass bra stand at det er verdt å kjøpe deler og fikse. Håper alt er i grei stand hos deg, men mange topper tæres og trenger mer jobb en bare sliping. Av og til kan det være greiere å bytte topp... Har ikke hørt at det er noen forskjell på pakning mellom bil og båtvarianten? sikkert bare mye dyrere til båt pga "penta" merket på embalasjen Jeg ville byttet registerreim når alt er av... Vanskeli å si hva du burde gjøre tidsmessig. Jeg tror at jeg ville brukt båten og fått mest mulig glede av det samt fulgt med at ting ikke ble værre samt at den hadde nok veske.. Du får nok arbeid med denne så greit å få litt glede av det også Tenker uansett at du kanskje kan spare mange penger med å demontere før du bestiller det du "kanskje" trenger. Priser finner du på www.biltema.no og www.mekonomen.no hvis du vil bruke bildeler. Jeg handler heller på mekonomen når det kommer til slike deler:) Ang honing og ringer så kan du(eller andre) også bedømme dette når du har tatt av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Er inne på samme tanke som du har. Men regner med at jeg tar ut motoren til høsten og gir den en "helrunde". Ønsker egentlig å vite at alt er i orden. Derfor er jeg tilhenger av og overhale den jeg har, hvis det ikke ved deomontering ser helt for jæv... ut, i stede for å kjøpe en anne halvråtten "nyovehalt" motor. Får nyte sommeren så godt man kan og takk alle for innspill i saken. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 ja jeg kjørte hele forrige sesong med min uten att den tok noe skade av dette, hadde akkurat samme symptomer som du,men på andre siden er det ikke mer enn en dags skruing heller, god sommer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.