simon-v-max Startet 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2010 En av smørenipplene på motoren min, en Yamaha v-Max 9.9 brakk av da jeg hadde brukt fettpressa. Når jeg skulle ta pressa av nippelen, så knakk nippelen av. Kan jeg kjøre med motoren uten nippelen der, eller må jeg få tak i en ny? Eventuelt noe som kan erstatte den, en liten skrue etc. Takker for alle svar! Tenkte meg på båttur imorra... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Er dette en nippel nede på stammen? Om jeg husker rett fra min egen motor er det nipler omtrent der hvor "leddet" er mellom motor og gear stammen. Om det er det ser jeg ikke noe problem i å bruke motoren så sant ikke rester av nippelen sitter slik at den gnisser mot metall. Nipler er ofte skrudd inn. Bør være mulig å bytte den Redigert 2.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Legg inn et bilde av hvordan det nå ser ut, så får du sikkert konkrete råd. Som Bitteliten skriver, så er de ofte skrudd inn, og kan byttes. En mulighet er da å bore et hull og skru inn en skrue-utdrager (også kalt grisepikk) Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
simon-v-max Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg skal legge ut et bilde om fem minutter, skal ut og ta det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 kjenn etter om det er noen annerledes friksjon enn før du knakk nippelen også Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Legg inn et bilde av hvordan det nå ser ut, så får du sikkert konkrete råd. Som Bitteliten skriver, så er de ofte skrudd inn, og kan byttes. En mulighet er da å bore et hull og skru inn en skrue-utdrager (også kalt grisepikk) Tror ikke du trenger å borre hvis det er en slik som vi tror det er, du trenger bare en liten skrue-utdrager(eller en pikk fra en liten gris), så tror jeg det skal gå greit:) Det du trenger får du kjøpt på tema eller co å fikses vell greit før du drar ut:) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 nei det er ikke farlig å kjøre med motorn, det er helt vanlig å knekke nipler på yamaha . slå en torxbits inn i hullet og skru ut restene , dra til et industri varehus å kjøp en ny og skru inn. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 men vær forsiktig når du slår bitsen inn. Er så veldig kjipt å ødelegge gjengene i jernet Sitér dette innlegget Link to post
simon-v-max Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26700/img_2050.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26700/img_2051.jpg kan jeg kjøre uten noen nippel her?Eller må jeg få inn en nye nippel eller noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 du kan kjøre uten nippel Bernt Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Den er jo dær for at man skal kunne presse fett inn. Fettet har jo flere funksjoner, men uten nippelen vil det kunne trekke inn vann... Vet ikke hvor mye skade det kan føre til å få mye saltvann inn hær, men hvis du har en ny nippel på plass neste uke å presser inn nytt fett så kan jeg ikke tro du reduserer levetiden på motoren nevneverdig :) Blir uansett spekulasjoner fra min side, jeg ville fått tak i en nippel så raskt som mulig å presset nytt fett så snart som mulig, men brukt båten imellomtiden. Kanskje forsøkt å fylt hullet med noe som hindrer vanninntregning... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Det vil altid trenge vann inn i svingen ,Derfor er det viktig å smøre om høsten: presse inn så mye fett at det tyter ut og vannet blir fortrengt. Saltvann som fordamper etterlater seg kalk og salt i fast form som utvider seg ca 7 ganger og da kan det bli trangt i foringene. Vist dette får lov til å utvikle seg år etter år. Derfor skal altid servise utføres om høsten og ikke om våren bla. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
simon-v-max Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 [sitatslettet] Det vil altid trenge vann inn i svingen ,Derfor er det viktig å smøre om høsten: presse inn så mye fett at det tyter ut og vannet blir fortrengt. Saltvann som fordamper etterlater seg kalk og salt i fast form som utvider seg ca 7 ganger og da kan det bli trangt i foringene. Vist dette får lov til å utvikle seg år etter år. Derfor skal altid servise utføres om høsten og ikke om våren bla. Bernt jaja vet jo det da, men ville bare trykke inn den lille siste resten av fettet sov jeg hadde igjen i pressa. I høst gjorde jeg jo servise på motoren, da smørte jeg også niplene. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 en knekt fett nippel er ikke tett lenger... fett slipper ut og vann slipper inn som sagt før her oppe så kan du jo bruke motoren en kortere tid til du skaffer ny, men ikke vent så lenge med og sett på ny da. Sitér dette innlegget Link to post
simon-v-max Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Ja jeg skal ut og se om jeg finner en ny nippel på en av butikkene her på sørlandet. Jeg takker for all hjelp og alle gode svar :D Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Gammel tråd men , i steden for å lage en ny spør jeg i denne. Knakk en smørenippel i dag og klarte også og dra med meg noen gjenger i godset, finnes det smørenippler med større gjenger. Og er det en enkel sak og gjenge opp i godset på motor stammen. Og hvor kjøper en smørenippler. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Du kan kjøpe smørenippelsett på f.eks Biltema. Jeg har aldri boret og gjenget i godset på motorstammen, men jeg vil tro det bør gå greit. Et bilde av plasseringen vil kanskje hjelpe vedr. konkrete råd. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
leopard Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 (redigert) ok takk ser ut som at jeg har beholdt en del gjenger så kan hende det holder. Redigert 9.November.2015 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.