Jump to content

Smørenippel på Yamaha v-Max 9.9 brakk av

simon-v-max

Recommended Posts

En av smørenipplene på motoren min, en Yamaha v-Max 9.9 brakk av da jeg hadde brukt fettpressa. Når jeg skulle ta pressa av nippelen, så knakk nippelen av. Kan jeg kjøre med motoren uten nippelen der, eller må jeg få tak i en ny? Eventuelt noe som kan erstatte den, en liten skrue etc.

Takker for alle svar!

Tenkte meg på båttur imorra...

Er dette en nippel nede på stammen? Om jeg husker rett fra min egen motor er det nipler omtrent der hvor "leddet" er mellom motor og gear stammen. Om det er det ser jeg ikke noe problem i å bruke motoren så sant ikke rester av nippelen sitter slik at den gnisser mot metall.

Nipler er ofte skrudd inn. Bør være mulig å bytte den

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Legg inn et bilde av hvordan det nå ser ut, så får du sikkert konkrete råd.

Som Bitteliten skriver, så er de ofte skrudd inn, og kan byttes.

En mulighet er da å bore et hull og skru inn en skrue-utdrager (også kalt grisepikk)

Tror ikke du trenger å borre hvis det er en slik som vi tror det er, du trenger bare en liten skrue-utdrager(eller en pikk fra en liten gris), så tror jeg det skal gå greit:)

Det du trenger får du kjøpt på tema eller co å fikses vell greit før du drar ut:)

Den er jo dær for at man skal kunne presse fett inn. Fettet har jo flere funksjoner, men uten nippelen vil det kunne trekke inn vann...

Vet ikke hvor mye skade det kan føre til å få mye saltvann inn hær, men hvis du har en ny nippel på plass neste uke å presser inn nytt fett så kan jeg ikke tro du reduserer levetiden på motoren nevneverdig :)

Blir uansett spekulasjoner fra min side, jeg ville fått tak i en nippel så raskt som mulig å presset nytt fett så snart som mulig, men brukt båten imellomtiden. Kanskje forsøkt å fylt hullet med noe som hindrer vanninntregning...

Det vil altid trenge vann inn i svingen ,Derfor er det viktig å smøre om høsten: presse inn så mye fett at det tyter ut og vannet blir fortrengt.

Saltvann som fordamper etterlater seg kalk og salt i fast form som utvider seg ca 7 ganger og da kan det bli trangt i foringene.

Vist dette får lov til å utvikle seg år etter år.

Derfor skal altid servise utføres om høsten og ikke om våren bla.

Bernt

[sitatslettet]

Det vil altid trenge vann inn i svingen ,Derfor er det viktig å smøre om høsten: presse inn så mye fett at det tyter ut og vannet blir fortrengt.

Saltvann som fordamper etterlater seg kalk og salt i fast form som utvider seg ca 7 ganger og da kan det bli trangt i foringene.

Vist dette får lov til å utvikle seg år etter år.

Derfor skal altid servise utføres om høsten og ikke om våren bla.

Bernt

jaja vet jo det da, men ville bare trykke inn den lille siste resten av fettet sov jeg hadde igjen i pressa.

I høst gjorde jeg jo servise på motoren, da smørte jeg også niplene. [/sitatslettet]

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...