Jump to content

Kryssfokk, høyt skåret eller dekkskryper

Allan E

Recommended Posts

Hei Allan! Long time - no see!

Hvis du har planer om å seile langt med mye sjø på dekk så er nok en høyt skåret fokk (4-er) tingen, men ellers er dekkskryper helt genialt. Jeg seiler med kryssfokk selv. Hele tiden. Min erfaring er at den samler veldig lite vann på dekk. Genuaen derimot -den kunne holde på noen liter, men så har jeg en liten båt også. Etter at jeg satte fokka på rull er det helt slutt på at den samler vann. Jeg har rullen over dekk, og fokka blir en mellomting av 3-er og 4-er. 3,5-er kanskje :-)

Mitt valg: Dekkskryperen. Fordi den er så lett å håndtere, den kan anvendes i både lite og mye vind og den samler lite eller ingenting vann på dekk.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Som det allerede er nevnt: en Høyt skåret fokk er til for dagene med mye sjø og dårlig vær: høy skåret så den ikke blir tatt av en bølge over dekk, samt an den slipper mer av vinden. Tilsvarene er dekkkryperen til for regattabåten som skal utnytte (lite) vind maksimalt og da er det viktig at ingenting av vinden slipper ut "under" seilet.

Fordelen med en høytskåren fokk er spesielt ved slør i mye vind da nederste delen av seilet ikke lukker når skjøte slippes. Endel regattabåter har slike seil som kalles "Jibtop" brukes når ikke klarer å seile med spinnaker lenger pga sjø i kombinasjon med vind. Mister litt efektivitet på kryss men til turbruk der man har genoa til vanelig er en høytskåret fokk et bra universalseil!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...