NovaMan Startet 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2010 Hei Jeg har kjøpt en båt hvor tidligere eier har installert et frittstående batteri til ankervinsjen. Dette er ikke koblet sammen med de andre 2 likeverdige batteri-bankene (en for start og en for forbruk), og må i dag lades med batterilader via landstrøm. Dette kunne jeg tenke meg å endre på, da ankervinsjen er i flittig bruk, og jeg er redd for å plutselig stå uten tilstrekkelig strøm til å få opp ankeret igjen. Det er 2 motorer i båten, og hver av bankene lades fra sine respektive motorer. I tillegg er det installert et Ladac anlegg. Alt dette fungere perfekt, så jeg har lite lyst til å begynne å tukle med dette. Men så var det dette med det separate batteriet da. Er den enkleste løsningen å parallellkoble dette med den batteribanken som står nærmest? Avstanden er ca 1 m, men batteriet til ankervinsjen er av en helt annen type og størrelse enn de øvrige batteriene. Jeg er klar over at det er forskjellige meninger om dette med å koble ulike batterier sammen, men i alle de båtene jeg har hatt tidligere har jeg aldri opplevd dette som noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Du kan jo vurdere denne. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
2xDiesel Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Jeg hadde tatt bort batteriet og kablet om ankervinsjen til startbatteriet! Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Alternativt kan du bruke en "batteri til batteri" lader som Balmar Digital Duo Charge. Koster ikke allverden og du får "intelligent" lading av vinsjbatteri uavhengig av ladingen av de andre bankene. Isbåter er norsk forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Oppdaget nettopp at jeg hadde tilsvarende problem - bare at det ikke var forrige eier, men s.k. "profesjonell" installatør som hadde laget oppsettet. Forskjellen er at jeg har kun 1 motor. Endte opp med å innstallere nytt ladeskille med 3 utganger, samt et rele som lasker på det 3dje batteriet når landstrøm koples til (baugpropell dro ned spenning for mye til at den kunne koples til startbatteri pga. krav til spenning på MCU, på forbruksbank ville jeg heller ikke ha den pga. kartplotter og annen elektronikk). Du har sikkert allerede baugpropell. Hvis bruk av denne ikke fører til noe problem pga. lav spenning ville jeg bare paralellkoplet dette batteriet med samme bank som baugpropell fores fra (trolig startbanken?). Har du landstrømanlegg så får det i så fall trolig lading fra denne også. Alternativet er som nevnt over å kaste ut hele batteriet (=>"krabbelysingsbatteri"?) og kople ankervinsjen til startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Oppdaget nettopp at jeg hadde tilsvarende problem - bare at det ikke var forrige eier, men s.k. "profesjonell" installatør som hadde laget oppsettet. Forskjellen er at jeg har kun 1 motor. Endte opp med å innstallere nytt ladeskille med 3 utganger, samt et rele som lasker på det 3dje batteriet når landstrøm koples til (baugpropell dro ned spenning for mye til at den kunne koples til startbatteri pga. krav til spenning på MCU, på forbruksbank ville jeg heller ikke ha den pga. kartplotter og annen elektronikk). Du har sikkert allerede baugpropell. Hvis bruk av denne ikke fører til noe problem pga. lav spenning ville jeg bare paralellkoplet dette batteriet med samme bank som baugpropell fores fra (trolig startbanken?). Har du landstrømanlegg så får det i så fall trolig lading fra denne også. Alternativet er som nevnt over å kaste ut hele batteriet (=>"krabbelysingsbatteri"?) og kople ankervinsjen til startbatteriet. En spesiell batteri til batterilader vil løse problemet med lading av bautrøsterbatteri. http://www.bema.no/product/3549208/ Det spares mye på at det kan brukes relativt tynne ledninger fra batteribank og frem til batteribooster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.