Jump to content

Hvordan få ladet et separat batteri til ankervinsj?

NovaMan

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt en båt hvor tidligere eier har installert et frittstående batteri til ankervinsjen. Dette er ikke koblet sammen med de andre 2 likeverdige batteri-bankene (en for start og en for forbruk), og må i dag lades med batterilader via landstrøm. Dette kunne jeg tenke meg å endre på, da ankervinsjen er i flittig bruk, og jeg er redd for å plutselig stå uten tilstrekkelig strøm til å få opp ankeret igjen.

Det er 2 motorer i båten, og hver av bankene lades fra sine respektive motorer. I tillegg er det installert et Ladac anlegg. Alt dette fungere perfekt, så jeg har lite lyst til å begynne å tukle med dette. Men så var det dette med det separate batteriet da. Er den enkleste løsningen å parallellkoble dette med den batteribanken som står nærmest? Avstanden er ca 1 m, men batteriet til ankervinsjen er av en helt annen type og størrelse enn de øvrige batteriene. Jeg er klar over at det er forskjellige meninger om dette med å koble ulike batterier sammen, men i alle de båtene jeg har hatt tidligere har jeg aldri opplevd dette som noe problem.

Oppdaget nettopp at jeg hadde tilsvarende problem - bare at det ikke var forrige eier, men s.k. "profesjonell" installatør som hadde laget oppsettet. Forskjellen er at jeg har kun 1 motor. Endte opp med å innstallere nytt ladeskille med 3 utganger, samt et rele som lasker på det 3dje batteriet når landstrøm koples til (baugpropell dro ned spenning for mye til at den kunne koples til startbatteri pga. krav til spenning på MCU, på forbruksbank ville jeg heller ikke ha den pga. kartplotter og annen elektronikk).

Du har sikkert allerede baugpropell. Hvis bruk av denne ikke fører til noe problem pga. lav spenning ville jeg bare paralellkoplet dette batteriet med samme bank som baugpropell fores fra (trolig startbanken?). Har du landstrømanlegg så får det i så fall trolig lading fra denne også. Alternativet er som nevnt over å kaste ut hele batteriet (=>"krabbelysingsbatteri"?) og kople ankervinsjen til startbatteriet.

Oppdaget nettopp at jeg hadde tilsvarende problem - bare at det ikke var forrige eier, men s.k. "profesjonell" installatør som hadde laget oppsettet. Forskjellen er at jeg har kun 1 motor. Endte opp med å innstallere nytt ladeskille med 3 utganger, samt et rele som lasker på det 3dje batteriet når landstrøm koples til (baugpropell dro ned spenning for mye til at den kunne koples til startbatteri pga. krav til spenning på MCU, på forbruksbank ville jeg heller ikke ha den pga. kartplotter og annen elektronikk).

Du har sikkert allerede baugpropell. Hvis bruk av denne ikke fører til noe problem pga. lav spenning ville jeg bare paralellkoplet dette batteriet med samme bank som baugpropell fores fra (trolig startbanken?). Har du landstrømanlegg så får det i så fall trolig lading fra denne også. Alternativet er som nevnt over å kaste ut hele batteriet (=>"krabbelysingsbatteri"?) og kople ankervinsjen til startbatteriet.

En spesiell batteri til batterilader vil løse problemet med lading av bautrøsterbatteri.

http://www.bema.no/product/3549208/

Det spares mye på at det kan brukes relativt tynne ledninger fra batteribank og frem til batteribooster.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...