Jump to content

Går det an å skjøte kjetting til ankervinsj?

Elmer

Recommended Posts

Det finnes da ikke noen dumme spørsmål.

Jeg har skjøtet ankerkjettingen på forrige båten vår. Av en eller annen grunn mener Windy at man bare skal ankre opp på grunt vann - så de leverer 33 meter kjetting. Jeg skjøtet inn ca 20 meter. Brukte da et kjettingskjøtebeslag jeg kjøpte på Viking Yachting i Sverige

står en hel del om dette her:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/23713-ankerkjetting-kan-den-skjoetes-og-andre-spoersmaal/page__p__273665__hl__%2Bkjetting+%2Bskj%F8te__fromsearch__1#entry273665

Det finnes da ikke noen dumme spørsmål.

Jeg har skjøtet ankerkjettingen på forrige båten vår. Av en eller annen grunn mener Windy at man bare skal ankre opp på grunt vann - så de leverer 33 meter kjetting. Jeg skjøtet inn ca 20 meter. Brukte da et kjettingskjøtebeslag jeg kjøpte på Viking Yachting i Sverige

Takk for det! :smiley: Dette kjettingskjøtebeslaget hørtes igrunn ut til å være tingen jeg trenger. Hvordan er din erfaring - virker det som kjettingen har blitt vesentlig svakere? Vet du om man får kjøpt noe slikt på f.eks. tolema? Denne butikken har vi lokalt og hadde vært raskt å få tak i.

Jeg fikk aldri testet dette til bruddstyrke :wink: men jeg opplevde ikke kjettingen som noe svakere. Den gikk også helt fint i vinsjen. Merk at dette beslaget ikke klinkes sammen. Det skrus sammen. Bruddstyrken som var oppgitt på beslaget var godt over kjettingens bruddstyrke.Jeg vet ikke hvor man kan få tak i et slikt beslag andre steder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...