Elmer Startet 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2010 Hei. Muligens et dumt spørsmål, men drister meg til det likevel. Jeg har en Il-ankervinsj, fritt fall med kjetting. Jeg vet ikke hvor mange meter jeg har, men det er i hvertfall ikke 50. Lurte på om jeg kan skjøte på med mer kjetting på en eller annen måte (f.eks. ved bruk av sjakkel) eller om det blir problemer ved opptrekk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Det finnes da ikke noen dumme spørsmål. Jeg har skjøtet ankerkjettingen på forrige båten vår. Av en eller annen grunn mener Windy at man bare skal ankre opp på grunt vann - så de leverer 33 meter kjetting. Jeg skjøtet inn ca 20 meter. Brukte da et kjettingskjøtebeslag jeg kjøpte på Viking Yachting i Sverige står en hel del om dette her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/23713-ankerkjetting-kan-den-skjoetes-og-andre-spoersmaal/page__p__273665__hl__%2Bkjetting+%2Bskj%F8te__fromsearch__1#entry273665 Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Det finnes da ikke noen dumme spørsmål. Jeg har skjøtet ankerkjettingen på forrige båten vår. Av en eller annen grunn mener Windy at man bare skal ankre opp på grunt vann - så de leverer 33 meter kjetting. Jeg skjøtet inn ca 20 meter. Brukte da et kjettingskjøtebeslag jeg kjøpte på Viking Yachting i Sverige Takk for det! Dette kjettingskjøtebeslaget hørtes igrunn ut til å være tingen jeg trenger. Hvordan er din erfaring - virker det som kjettingen har blitt vesentlig svakere? Vet du om man får kjøpt noe slikt på f.eks. tolema? Denne butikken har vi lokalt og hadde vært raskt å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Skal vel finnes i de fleste båtbutikker som selger ankringsutstyr. Werner i Sandefjord har i alle fall. Bruk en liten kulehammer når du klinker sammen koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Jeg fikk aldri testet dette til bruddstyrke men jeg opplevde ikke kjettingen som noe svakere. Den gikk også helt fint i vinsjen. Merk at dette beslaget ikke klinkes sammen. Det skrus sammen. Bruddstyrken som var oppgitt på beslaget var godt over kjettingens bruddstyrke.Jeg vet ikke hvor man kan få tak i et slikt beslag andre steder Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Jeg fikk aldri testet dette til bruddstyrke men jeg opplevde ikke kjettingen som noe svakere. Når en kan skjøte kjettinger på offshore rigger er det ikke noe i veien for å gjøre tilsvarende på fritidsbåter. Helt kurant. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Ja, klinket skjøteløkke til kjetting er å få "overalt" dvs i EU-området samt Tyrkia hvor vi er for tiden. Løkke med gjenger har jeg aldri sett, men er den godkjent er den vel ok. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Leita etter skjøtemuligheter i fjor. Var ikke så lett å få tak i. Men jeg vet at Aktiv Marin i Lillestrøm i alle fall hadde skjøteledd til 8 mm. Du kan jo høre der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.