Lasse_N Startet 5.September.2004 Del på Facebook Startet 5.September.2004 Hei! En på jobben har ett solcellepanel, og 2 batterier tilkoblet. Det ene batteriet er på 60 Ah, mens det andre er på 125 Ah. Batteriene er PARALELLKOBLET. "Problemet" hans er att en eller annen påstår at han aldri vil kunne dra ut mer enn 60 Ah, fordi , sitat:"det minste batteriet bestemmer kapasiteten" . Jeg skal ikke banke i bordet, men dette må vel være ett feil utsagn, eller? Ladestrømmen inn på batteriene er vel kun avhengig av ladespenningen, og ikke antall batterier i paralell? (om solcellepanelet klarer å drive dette, er ett annet spørsmål, og ikke det relative i denne sammenhengen). Mvh. Lasse N. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 .... men dette må vel være ett feil utsagn, eller? Mvh. Lasse N. Ja - og hvorfor skulle han ellers ha to batterier? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Det ene batteriet er på 60 Ah, mens det andre er på 125 Ah. Batteriene er PARALELLKOBLET. "Problemet" hans er att en eller annen påstår at han aldri vil kunne dra ut mer enn 60 Ah, fordi , sitat:"det minste batteriet bestemmer kapasiteten" . Denne påstanden er feil, men ville vært riktig dersom batteriene ville vært SERIEKOBLET (til å gi 24V). Sikkert der feilen kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Dette med forskjellige batterier (forskjellig batterikapasitet) i en batteribank er i utgangspunktet uheldig. Når du har et batteri på 120Ah og et på 60Ah så har du 180Ah til rådighet, dette stemmer i teorien. Dette stemmer dersom du kobler i fra 60Ah batteriet når det er tomt. Når 60Ah batteriet er tomst så begynner det å tappe i fra 120Ah batteriet og du vil få mindre utnyttelse av det. Det beste er at du har like batterier (samme antall Ah) i en bank. Jeg vil være enig i at det minste batteriet bestemmer bankens kapasitet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
OT-flyktning Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 (redigert) Hvis du har 2 batterier koblet i parallel uten noe særlig motstand i selve parallelkobling så tapper du begge batterier samtidig. Og i praksis kan du vel også gå ut ifra tapper dem også proporsjonal kapasiten. Det er veldig ofte - men ikke allltid - mulig å samligne med vann i tanker og slanger: Tenk deg 2 runde vannkanner satt opp på en hylle. Begge er i bunnen koblet sammen med en slange. Du fyller begge og vannet står like høyt i begge - prinsippet til de 'kommuniserende rør' som det het da jeg gikk på skolen. I bunnen av kannene er det en viss trykk som er avhengig av hvor høyt vannet står i kannen. Det trykket tilsvarer spenningen. Dersom den ene kannen har en 1,4 ganger større diameter enne den andre så inneholder den dobbelt så mye vann som den andre, dvs har dobbelt så mye kapasitet - men fortsatt står vannet like høyt: 'spenningen' er lik Hvis du setter nå et Y-stykket i slangen som kobler kannene sammen og tapper fra Y-stykket (men du kan forsåvidt også tappe fra en ekstra bunnventil i en av kannene) over til en 'forbruker'.... synker da vannstanden saktere i en av kannene? Nei! Vannstanden synker jevnt i begge kanner samtidig (som betyr tilsvarende at spenningen forblir lik i sammenkoblete batterier) men det tas da ut dobbelt så mye vann fra den store kanna som fra den mindre. Og når den enne kanna er tom så er den andre det også! Og når du fyller på vann i den ene (du 'lader') og vannstanden stiger så stiger den også i den andre. Men - for å forgripe innvendinger - selvfølgelig er det noen forskjeller mellom et batteri og en vannkanne: for eksempel er batteriet tom før 'trykket' (=spenningen) er på null. Men også en vannkanne kan ha noe selvutladning - f eks kunne den har blitt porøs i løpet av årene. Og hvis denne slangen som forbinder begge kannene har for liten diameter (jfr tversnit på ledninger), men du tapper fra den ene kannen med en større slange, så kan det hende at vannstnden allikevel ikke er lik i begge kanner. Og det kan også hende med batterier: sammenkoblete batterier kan ha forskjellig spenning hvis det er høy motstand i sammenkoblingen SAMTIDIG som det tappes strøm/lades. Ja, og så dukker det opp av og til et uttrykk: indre motstand (resistans). Hva er nå det? Jo, hvis du ser på dine kanner med vann så kan du egenlig ta ut strømmen så rask som du bare ønsker dersom bare kranen og slangen og hullet i bunnen er stort nok. Men så enkelt er det ikke med dine elektrokanner som gjerne kalles batterier. De er nemlig ikke helt tom og så ligger det noen kilogram elektroner inni der. Nei, de er fyllt med syre og masse kjemi og bly og flere hemmeligheter og strømmen må gjennom alt dette. Dersom dine vannkanner også på denne måten skulle kunne sammenlignes med batterier må du tenke deg at de er fyllt med pukk eller stein eller grov-poret svamp eller skumgummi. Dvs i tillegg til at kranen, hullet i bunnen og slangen begrenser den strømmen som du kan ta ut så er det også noe inne i batteriene som begrenser hastigheten som strømmen kan 'renne ut' med. Og det er avhengig av batteriets konstruksjon (bly/syre, NiCd, alkaline osv). Så dersom du gjør alt til å få ut mest mulig 'vann' på kortest mulig tid av batteriet ditt - noe som kalles på elektrisk vis en kortslutning - (og på vannkannevis kanskje som 'tappehull så stort som bunnen av kannen') så er det fortsatt den indre resistansen som begrenser hvor mye det blir. Men nå må du lese videre!! Fordi nå blir det farlig og samtidig ikke lett å bibeholde den forhåpentligvis lett forståelige analogien med vannkannen. Ved en kortslutning blir den største delen av den elektiske effekten - den som du vanligvis bruker til å trekke opp ankeret og vel så det - omformet til VARME OG DET INNE I BATTERIET. Dvs syren begynner kanskje å koke og antagelig er den delen av batteriet som ikke er fyllt med syre eller annet 'utstyr' fyllt med en høy eksplosivt gassblanding - knallgass. Varmen og denne gassblandingen passer dårlig sammen og fører da gjerne til en eksplosjon av batteriet og svovelsyren sprytes i alle retninger. Håper denne digresjon hjelper litt til forståelsen for de med e-skrekk Redigert 28.Desember.2004 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Du e flinke Andreas. De som ikke tar den, bør selge båten. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.