ocvmelbye Startet 4.Juli.2010 Del på Facebook Startet 4.Juli.2010 Hei! Det siste året har min 25/30HK to-takts Tohatsu begynt å lage en klikke / dirrelyd når den står på tomgang. Vetikke helt hvor den kommer fra, men kanskje fra giret. Som om den ikke er ordentlig i fri? Noen som vet hva dette kan være og hvordan jeg fikser det? Har netopp byttet gear olje også. En annen ting er at den ikke går helt rent på tomgang og fram til halv gass. Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Dobbel post! Admin vennligst slett en Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Om det kun er i frigear, Kan det høres ut som den slurer på koblingkonen i gearet, sannsynligvis en justeringssak. Kobler den normalt i forover og akterover? Om du bruker motoren under denne feilen, vil jeg anbefale å stoppe motoren straks den settes i fri, kanskje før, for å unngå unødig slitasje på dreven (tannhjul) i gearet. Noen med mer konkret erfaring til din motor, kan sikkert forklare hvordan det justeres, sannsynligvis en trekkstang med stillemutter som er fastlåst med muttre over og under, kanskje dette har løsnet og begynt å justere seg ut? Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Om det kun er i frigear, Kan det høres ut som den slurer på koblingkonen i gearet, sannsynligvis en justeringssak. Kobler den normalt i forover og akterover? Om du bruker motoren under denne feilen, vil jeg anbefale å stoppe motoren straks den settes i fri, kanskje før, for å unngå unødig slitasje på dreven (tannhjul) i gearet. Noen med mer konkret erfaring til din motor, kan sikkert forklare hvordan det justeres, sannsynligvis en trekkstang med stillemutter som er fastlåst med muttre over og under, kanskje dette har løsnet og begynt å justere seg ut? Lyden er der kun i fri ja. Eneste er at når jeg setter den i revers så dunker det veldig med en gang den går i gir. Ja, regner med det var noe slikt, men vet ikke hva jeg skal juster på. Skal se om jeg kan få tatt et bilde eller finner et så kan noen forklare om det finnes noen her med kjennskap til denne motoren! Takk Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Noen tohatsu folk her? Haster litt nemmelig :) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 At den "raper" mye når du skal ha den i revers tyder vel enda på at den er utav stilling på justeringen, at den er litt for nærme forover gear når den står i fri, da for du lengre vandring en det som skal til for å få den skikkelig i akterover, og mye raping (tannhjulfiling) når du skal sette den i revers nettopp fordi den ikke rekker momentant i inngrep. Vet verken årsmodell eller annet på din motor, men hadde en 12 hk tohatsu 81 modell, her var gearstaget utenpå stammen i forkant, midt på var det en lang stillemutter, med 2 settmuttre, en på hver side av stillmutteren, ved å løsne disse settmuttrene kunne en justere på stillmutteren slik at en enten kortet inn lengden eller økte lengden på gearstaget, dette for å finstille friposisjonen, nettopp slik at den ikke slurte/rapte på koblingsdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Mener å huske at gearoverføringen på 25 tohatsu ikke har justeringsmulighet.Kun en splint som går gjennom skjøtestykket i overføringen. Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Får ta den med til en forhandler en dag. Kan vel ikke koste allverdens for en slik justering? Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Eller er dette noe jeg bør klare selv? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Siden vi fremdeles ikke vet hvilken årsmodell det er snakk om, er det kanskje like greit å ringe ett tohatsu merkeverksted for utredning om potensielle feilkilder, noen her hevder jo å mene det ikke er justeringsmulighet på tohatsu 25 Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Det er ingen justeringsmuligheter på tohatsu 25/30 hk. Overhalte selv en 30 hk for e liten stund siden, og merket det ikke gikk an å justere noe... Bruker du fjernstyring på din motor? Hender seg folk skruver endestykkene på wirene for langt inn på wiren slik at den ikke går helt i fri, men står å slurer, da kan det komme noen lyder fra girhus... Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Har prøvd med og uten fjernstyring.. Siden det ikke er noen justeringsmuligheter på den, hva skal jeg gjøre da/hvordan kan et verksted fikse dette, om den må inn på rep.? Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Få noen som har peiling på påhengsmotorer til å se på den,ellers blir det bare tipping og synsing.En svakhet på disse er opplagringen for kryssbolt i stempelet.Er det slitasje her må stempel og kryssbolt skiftes. Har overhalt flere slike. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.