Jump to content

Tohatus 25/30 to-takts lager rar lyd på tomgang

ocvmelbye

Recommended Posts

Hei!

Det siste året har min 25/30HK to-takts Tohatsu begynt å lage en klikke / dirrelyd når den står på tomgang. Vetikke helt hvor den kommer fra, men kanskje fra giret. Som om den ikke er ordentlig i fri?

Noen som vet hva dette kan være og hvordan jeg fikser det? Har netopp byttet gear olje også.

En annen ting er at den ikke går helt rent på tomgang og fram til halv gass.

Om det kun er i frigear, Kan det høres ut som den slurer på koblingkonen i gearet, sannsynligvis en justeringssak. Kobler den normalt i forover og akterover? Om du bruker motoren under denne feilen, vil jeg anbefale å stoppe motoren straks den settes i fri, kanskje før, for å unngå unødig slitasje på dreven (tannhjul) i gearet. Noen med mer konkret erfaring til din motor, kan sikkert forklare hvordan det justeres, sannsynligvis en trekkstang med stillemutter som er fastlåst med muttre over og under, kanskje dette har løsnet og begynt å justere seg ut?

Om det kun er i frigear, Kan det høres ut som den slurer på koblingkonen i gearet, sannsynligvis en justeringssak. Kobler den normalt i forover og akterover? Om du bruker motoren under denne feilen, vil jeg anbefale å stoppe motoren straks den settes i fri, kanskje før, for å unngå unødig slitasje på dreven (tannhjul) i gearet. Noen med mer konkret erfaring til din motor, kan sikkert forklare hvordan det justeres, sannsynligvis en trekkstang med stillemutter som er fastlåst med muttre over og under, kanskje dette har løsnet og begynt å justere seg ut?

Lyden er der kun i fri ja. Eneste er at når jeg setter den i revers så dunker det veldig med en gang den går i gir. Ja, regner med det var noe slikt, men vet ikke hva jeg skal juster på. Skal se om jeg kan få tatt et bilde eller finner et så kan noen forklare om det finnes noen her med kjennskap til denne motoren!

Takk

At den "raper" mye når du skal ha den i revers tyder vel enda på at den er utav stilling på justeringen, at den er litt for nærme forover gear når den står i fri, da for du lengre vandring en det som skal til for å få den skikkelig i akterover, og mye raping (tannhjulfiling) når du skal sette den i revers nettopp fordi den ikke rekker momentant i inngrep.

Vet verken årsmodell eller annet på din motor, men hadde en 12 hk tohatsu 81 modell, her var gearstaget utenpå stammen i forkant, midt på var det en lang stillemutter, med 2 settmuttre, en på hver side av stillmutteren, ved å løsne disse settmuttrene kunne en justere på stillmutteren slik at en enten kortet inn lengden eller økte lengden på gearstaget, dette for å finstille friposisjonen, nettopp slik at den ikke slurte/rapte på koblingsdrevet.

Det er ingen justeringsmuligheter på tohatsu 25/30 hk. Overhalte selv en 30 hk for e liten stund siden, og merket det ikke gikk an å justere noe... Bruker du fjernstyring på din motor? Hender seg folk skruver endestykkene på wirene for langt inn på wiren slik at den ikke går helt i fri, men står å slurer, da kan det komme noen lyder fra girhus...

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...