Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Skrulokk skrev for 23 timer siden:

 

Tempføleren oppfører seg som sagt normalt på jevn marsj-hastighet, men «tar av» om jeg legger meg mellom 3200-3600rpm. 

 

 

Jeg tolkler det som et problem med gjennomstrømmingen av kjølevann.

Motoren skal jo bli kvitt mer varme på høyere turtall fordi propellen går fortere, båten går fortere og da fortrenger den mer vann. Hvis prpellen er dimensjonert slik at du overskrider skrogfarten ved f.eks. turtall 3200, blir det som å møte en bratt "motbakke" når båten skal gå enda fortere. 

 

Under skrogfarten kreves det mye mindre energi å holde jevn fart, og da har motoren mindre varme å bli kvitt også.  Det er litt som med bilkjøring i riktig gamle dager: T-Forden putret og gikk fint på flatmark. Så kom det en motbakke, man ga litt mer gass, og så kokte motoren....;-)

Mizar

Mizar

Skrulokk skrev for 23 timer siden:

 

Tempføleren oppfører seg som sagt normalt på jevn marsj-hastighet, men «tar av» om jeg legger meg mellom 3200-3600rpm. 

 

 

Jeg tolkler det som et problem med gjennomstrømmingen av kjølevann.

Motoren skal jo bli kvitt mer varme på høyere turtall fordi propellen går fortere, båten går fortere og da fortrenger den mer vann. Hvis prpellen er dimensjonert slik at du overskrider skrogfarten ved f.eks. turtall 3200, blir det som å møte en bratt "motbakke" når båten skal gå enda fortere. 

 

Under skrogfarten kreves det mye mindre energi å holde jevn fart, og da har motoren mindre varme å bli kvitt også.  Det er litt som med bilkjøring i riktig gamle dager: T-Forden putret og gikk fint på flatmark. Så kom det en motbakke, og etter en stund med det, kokte motoren....;-)

Mizar

Mizar

Skrulokk skrev for 23 timer siden:

 

Tempføleren oppfører seg som sagt normalt på jevn marsj-hastighet, men «tar av» om jeg legger meg mellom 3200-3600rpm. 

 

 

Jeg tolkler det også ssom et problem med gjennomstrømmingen av kjølevann.

Motoren skal jo bli kvitt mer varme på høyere turtall fordi propellen går fortere, båten fortere og da fortrenger den mer vann.

Hvis du overskrider skrogfarten, blir det som å møte en "motbakke". Under skrogfarten krever det mindre energi å holde jevn fart, og da har motoren mindre varme å bli kvitt også.  Det er litt som med bilkjøring i riktig gamle dager: T-orden putret og gikk fint på flatmark. Så kom det en motbakke, og etter en stund med det, kokte motoren....;-)



×
×
  • Create New...