Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Skrulokk skrev 1 time siden:


Jeg har en elektrosk sirkulasjonspumpe på fersktvannsiden. Kan jo selvfølgelig være slitasje/defekt ved denne pumpen så den ikke leverer hva den en gang gjorde.
Men hadde du mekanisk pumpe på både sjø- og ferskvannside?

 

På den Bukh DV36 som er levert med ferskvannskjøling originalt, er det mekanisk pumpe for begge kjølekretsene, ja. De sitter i hver sin ende av en tannhjulsdrevet aksling. Du har antageelig bare en av disse pumpene, slik som meg. Jeg har også elektrisk pumpe på motorens kjølekrets. Så kjølekapasiteten på den kretsen (motorens kjøling) er konstant (maks) med den elektriske motoren og vannmengden reguleres av termostaten når motoren først er varm.

 

Så når du øker turtallet samtidig som varmeutviklingen øker, kan kjølingen bli utilstrekkelig (det er det jeg tror du opplever).  Hvis gjennomstrømmingen inni motoren er for lav til å kjøle godt nok da, hjelper det neppe med en pumpe som følger turtallet.

 

Du tar ut flere hestkrefter av motoren når turtallet økes, og da går også motorens varmeutvikling (og kjølebehov) opp.

DV 36 har en kraftkurve som jeg ikke husker i detalj nå, men jeg tror du ligger på ca 30 hstekrevfter rundt turtall 3000.

Maks effekt = toppturtallet = 3600 =  toppfart med riktig propell. Hvis instrumentene viser riktig og termostaten er i orden,

er det neste du må du sjekke/utbedre selve gjennomstrømmingen av kjølevann, som er særlig viktig rundt sylindrene.

Det går an å kjenne på motoren utenpå også, om det er spesielt varmt rundt bare en av sylinderne.

 

For å være sikker, er det nok best å gi motoren en grundig overhaling. Det er den verdt, disse motorene er nærmest evigvarende hvis de gis jevnlig vedlikehold.  Den "store" motorservice er å ta av topplokket, trykksjekke det og slipe ventiler/ventilsetene, trykksjekke/overhale dysene. Stikke opp alle hull for kjølevann i topp og manifoil, planslipe toppen/topplokket og montere alt tilbake med ny toppakning.

 

Det er en del arbeid og man skal helst vite hva man gjør (jeg klarte det uten å vite noe på forhånd og "lærte mye" av det). Hvis du har god plass i motorrommet kan jobben gjøres uten å ta motoren ut av båten.  Men pass på å tette alle hull i toppen med litt sammenkrøllet papir el.l. straks toppen er av. Du vil ikke miste noe ned i motoren indre, for da må den ut likevel...

 

Men hvis du er heldig, holder det å ta ut kaffegrut og spyle gjennom. Kanskje kjøre systemrens i tillegg? Hjelper ikke det, er det nok vanskelig å komme utenom en grundig overhaliing av kjølingen tror jeg.

Mizar

Mizar

Skrulokk skrev 34 minutter siden:


Jeg har en elektrosk sirkulasjonspumpe på fersktvannsiden. Kan jo selvfølgelig være slitasje/defekt ved denne pumpen så den ikke leverer hva den en gang gjorde.
Men hadde du mekanisk pumpe på både sjø- og ferskvannside?

 

På den Bukh DV36 som er levert med ferskvannskjøling originalt, er det mekanisk pumpe for begge kjølekretsene, ja. De sitter i hver sin ende av en tannhjulsdrevet aksling. Du har antageelig bare en av disse pumpene, slik som meg. Jeg har også elektrisk pumpe på motorens kjølekrets. Så kjølekapasiteten på den kretsen (motorens kjøling) er konstant og reguleres av termostaten når motoren først er varm. Så øker du turtallet samtidig som varmeutviklingen øker, og kjølingen blir utilstrekkelig (det er det jeg tror du opplever).

 

Du tar ut flere hestkrefter av motoren når turtallet økes, og da går også motorens varmeutvikling (og kjølebehov) opp.

DV 36 har en kraftkurve som jeg ikke husker i detalj nå, men jeg tror du ligger på ca 30 hstekrevfter rundt turtall 3000.

Maks effekt = toppturtallet = 3600 =  toppfart med riktig propell. Hvis instrumentene viser riktig og termostaten er i orden,

er det neste du må du sjekke/utbedre selve gjennomstrømmingen av kjølevann, som er særlig viktig rundt sylindrene.

Det går an å kjenne på motoren utenpå også, om det er spesielt varmt rundt bare en av sylinderne.

 

For å være sikker, er det nok best å gi motoren en grundig overhaling. Det er den verdt, disse motorene er nærmest evigvarende hvis de gis jevnlig vedlikehold.  Den "store" motorservice er å ta av topplokket, trykksjekke det og slipe ventiler/ventilsetene, trykksjekke/overhale dysene. Stikke opp alle hull for kjølevann i topp og manifoil, planslipe toppen/topplokket og montere alt tilbake med ny toppakning.

 

Det er en del arbeid og man skal helst vite hva man gjør (jeg klarte det uten å vite noe på forhånd og "lærte mye" av det). Hvis du har god plass i motorrommet kan jobben gjøres uten å ta motoren ut av båten.  Men pass på å tette alle hull i toppen med litt sammenkrøllet papir el.l. straks toppen er av. Du vil ikke miste noe ned i motoren indre, for da må den ut likevel...

 

Men hvis du er heldig, holder det å ta ut kaffegrut og spyle gjennom. Kanskje kjøre systemrens i tillegg? Hjelper ikke det, er det nok vanskelig å komme utenom en grundig overhaliing av kjølingen tror jeg.



×
×
  • Create New...