Jump to content

Edit History

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

 

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

 

under er et screenshot bilde av pumpa fra workshop manualen til bukh dv36-48

Screenshot 2021-06-06 at 19-59-19 Microsoft Word - 009W1207-R05 docx - Spare part list - BUKH DV 48 ME pdf.png

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

 

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

 

under er et screenshot bilde av pumpa fra workshop manualen til bukh vd36-48

Screenshot 2021-06-06 at 19-59-19 Microsoft Word - 009W1207-R05 docx - Spare part list - BUKH DV 48 ME pdf.png

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

 

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

 

under er et screenshot bilde av pupa fra workshop manualen til bukh vd36-48

Screenshot 2021-06-06 at 19-59-19 Microsoft Word - 009W1207-R05 docx - Spare part list - BUKH DV 48 ME pdf.png

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

screenshot nilde av pumpa fra delelista til bukh vedlagt

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

Screenshot 2021-06-06 at 19-59-19 Microsoft Word - 009W1207-R05 docx - Spare part list - BUKH DV 48 ME pdf.png

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

Screenshot 2021-06-06 at 19-59-19 Microsoft Word - 009W1207-R05 docx - Spare part list - BUKH DV 48 ME pdf.png

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,var bare fryd og glede - ikke et eneste problem .

Men etter hjem komst endret ting seg-

alt første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-luftet og startet- men det gjentok seg 4-5 ganger utover dagen.

 

Så etter det ble det byttet slanger og tømt og vaska diesel tanken innvendig-

ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen-

så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk)-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,

men første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-

 

byttet slanger og tømt og vaska tanken innvendig- ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen- så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at slanger og alt var tett så tok jeg ut termostaten

 

-bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

 

 

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 48 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,

men første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-

 

byttet slanger og tømt og vaska tanken innvendig- ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen- så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at salnger og alt var tett så tok jeg ut termostaten -bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.

jrr1969

jrr1969

hei jeg er også av de med bukh ,har en eldre dv48-eller dvs en dv 36 blokk som alt dv 49 greiene ble satt over og motoren funket greit -

til og med første tur fra stavanger til bergen med den uten å kjenne den overhodet ,

men første tur etter jeg kom hjem ble det hikk up alt 300m fra kaia- da var dieselen gått tett det var kommet plast/gummi biter fra slangene som tettet inn på for filteret-fikk fikset dette-

 

byttet slanger og tømt og vaska tanken innvendig- ikke lenge etter skulle jeg bytte sink anoder på blokka og da jeg åpnet messing proppen/skrua som anoden skal skrues i var det ikke tegn til engang rester av sink igjen- så det var lenge siden her var byttet -

siden selve motoren er ferskvann kjølt

(med saltvannskjølt varmeveksler og saltvannskjølt eksos)-

tenkte jeg her er det ikke så stor fare for rust innvendig siden det er ferskvann som sirkulerer i topp og blokk-

men ikke lenge etter en ukes tid begynte den og krabbe opp på 90-95 grader ved kjøring på 3000rpm

-det er marsj fart på 10-10,5 knop på min sollux 24-den går faktisk 12,5-13 knop på fullt 3600rpm da målt med kartplotteren.

(har kontrollmålt med gps på mobil og håndholdt gps og det stemmer.)

men etter endel tenking og kikket over at salnger og alt var tett så tok jeg ut termostaten -bare det var litt av en opprasjon kople fra sjøvann og ut med varmeveksler-av med ferskvann tank.

fikk tatt den ut og sjekket den i kokende vann virket men bestilte ny fra Danmartk likevel-sammen med ny tempratur føler da jeg tenkte kansje denne viste feil.

Som midlertidig Løsning  borret jeg tre små hull i toppen på den gamle termostaten og tenkte det ville hjelpe og det gjorde det noen dager,

så var plutselig tempen igjen på 90-95 grader og hva verre var det var en kakke lyd fra maskinen som hørtes ut som hard ventil tikking-

jeg justerete ventilene og fikk byttet korkpakningen på ventildekselet siden den var så dårlig,

da ble det slutt på oljelekkasje fra dekselet men denne lyden tiltok til det verre jeg ble nå bekymret for at det var veiv/ rådelager kakking -

men hadde jo ikke vert så varm at det kunne være derfor-

og jeg hadde hver gang den nærmet seg 95 sakket av så tempen sank til normale 75-80 grader kjapt-den har ikke kokt over en eneste gang

så jeg brukte skrujern som steoskop og lyden kom bak fra høyre side på blokka- og der står jo ferskvann sirkulasjons pumpa-

Og etter jeg tok av denne var banke lyden borte.

( den hadde nesten 2 mm slakk i lagrene så mye at metall impelleren slo i pumpe huset og det var den lyden som forplantet seg og ga rytmisksom nesten var identisk med hard ventil bank/råde kakke lyd)-

men pumpa var ennnå ikke begynt å lekke vann inn i motor eller utvendig merkelig nok.

 

Jeg prøvestartet den kjapt i dag etter at pumpa var av montert, og takk og fryd da er det kun vanlig dieselmotor lyd ikke noe kakking eller banking.takk og lov.

Nå har jeg  tatt pumpa av og med hjem for og skifte lagre og tetninger og metall impeller

denne pumpa er jo tannhjuldrevet 

Den blir drevet av et tannhjul ,via kamaksel tannhjulet

 

(komplett overhalingsett for sirkulasjons pumpa -med skovlehjulet/metall impelleren -simmeringer-shims -to lagre og akslingen - sendt fra danmark kom på 3500,- men likevel var det en befrielse at det kun var dette som kakket og lagde lyd)

 

Og det har nok også hjulpet sitt til at tempen har gått opp da sirkulasjonen på vannet har vert så som så med så slarkete pumpeskovel hjul-pluss endel rust og dritt i kjølekanaler -så det samlet sett er nok svaret på at tempen blir for høy.

 

men har samtidig i dag sett over og åpnet de lokkene i hver ende av toppen med løfte ører på og tok først og spylte igjenom og der kom en god del rust og dritt-

så enten har denne vert tidligere sjøvann kjølt og dårlig ettersett og ikke fulgt opp med sink anode bytter.

Eller så har det lekket mellom sjøvann og ferskvann kretsen,

 

 Men lagde meg 1/2 m med tynn rust fri wire som jeg staket igjennom og stakk op og pirket ut det jeg maktet fra topp og eksosmanifold og fikk til slutt åpnet opp ganske mye ,

og fikk etter mye graving og fikling ut så wire biten kunne stikkes  igjennom hele toppens lengde og nå er det mye mer åpent i alle kjøle kanalene i toppen .

 

Og igår hadde også ute dysene og byttet både de små kopper skivene(flammeskivene) og o-ringene på alle tre dysene og fikk dem på plass og hadde en test tur og nå var det helt slutt på lekkasje rundt dysene.

 

og imorgen kommer pumpe overhaling settet fra danmark og kan hentes på posten-var fremme på sorteringa i bergen på fredag -

så da er det og få overhalt pumpa og montere den igjen 

men overhalinga betyr jo både varme krymping (tannhjulet) og presse for å presse på skovlehjulet så her er nok nødvendig  og få låne litt verksted tid

(får lov og gjøre det selv og låne utstyr ,heldigvis) av vårt lokale bil-mekaniske verksted så skal det bli orden på dette tror jeg.



×
×
  • Create New...