jrr1969
Ja da var pressa på verkstedet lånt og tannhjulet pressa ut av akslingen så jeg kom til låseringen-og fikk ut tetninger og lagre -
riktig nok var det nesten 2mm slakk (opp og ned i akslingen men lagrene var ikke de verste jeg har sett- derimot selve pumpehuset var to dype spor etter der yttersida på lagrene har øagt mot huset)
så tydligvis har lagrene gått tregt og vert såpass liten ytterdiameter at de har gått rundt inni huset og gravd to dype groper)
men heldigvis kjøpte jeg her for vel ei ukes tid siden et brukt pumpehus som var uten tannhjul og skovlhjul /sto kun et par dårlige lagre i det -
men dette huset er uten slitasje spor etter utsida av lagrene så dermed kommer det nye overhalingsettet med nye lagrene og aksling og inn i dette istedet.
jaggu er jeg glad jeg kjøpte det huset brukt på finn- for ei komplett ny sirkulasjons pumpe fra Danmark med huset og alt koster 11.250,-Dkr eller godt og vel 15.000,-norske den som ikke tror det sjekk hos Bukh eller KKE-Motorer .
nå er jo det riktig nok med tannhjul og det hele og dette alene koster 3.500,-Dkr -
og tenker en da på at overhalingsettet med skovl hjul og lagre /aksling -m.m
kostet 3.500,-kr så er jo det store 4-5 kg tunge pumpehuset i støpejern ca 5000,-kr og da er det kansje litt mer forståelig -men dyrt for ei pumpe.
men nå slapp jeg unna med noen 100 lapper(300,- +frakt) for det brukte huset og 3.500kr i overhalingsett - da bruker jeg kun opp igjen tannhjulet fra orginale pumpa mi.
så hele sirkulasjons pumpe gildet kom meg på totalt ca 4000,- kr for alt med kjølevæske og o-ringer.
og da er banke lydene i motoren borte (som jeg var nesten sikker på var starten på rådebank men siden kam drevet driver pumpe tannhjulet var bankinga gjenlyden av metall skovl hjulet som slo i kanten på pumpehuset)
og kjølinga er på stell igjen rekner jeg med
Så nå er det bare og vente på postbudet som kommer med overhalingsettet og nye o-ringer
og ned igjen og få presset på tannhjulet på den nye akslingen-
Pluss sette inn nye tetninger og i med akslingen i det brukte pumpehuset jeg har nå vasket og reingjort-
Og til slutt presse på /varmekrympe på skovlhjulet og så
endelig ut i båten og montere nyoverhalt /ny sirkulasonspumpe/
Legger ved to bilder av det gamle pumpehuset mitt med dype slitespor etter lagrene i selve huset.
de to første bildene
og til slutt to bilder av det brukte pumpehuset til sammenliknig.
lett synlig på bilde så hadde ikkke hjuøpet mye med nye lagre i det opprinnelige pumpehuset mitt.