jrr1969
Hei -
svar til deg Seilffred.
nå har jeg fått tak i orginal håndboka til Bukh DV 36/DV48 ME og der står det faktisk at :
-saltvannskjølt mellom 50-og 75c grader (men helst ikkke mer enn 60 -65 c grader-grunnet at ikke saltet skal krystaliseres)
Men for min ferskvannskjølte står det i hånd boka/ brugsvejledning:
-ferskvannskjølt m varmeveksler:max temp mellom 70-95c grader
(det nevnes og at faktisk bør den har minimum 80-85 grader-ved godt pådrag over tid)
Og dette er jo fabrikkens anbefalinger- så også det sto 87,5c grader på den nye termostaten jeg satte inn så da åpner den altså ikke før tett på 90 grader,
så takk for svar men ser nok ut som jeg har vert litt mer bekymret for temp enn hva som var nødvendig..
nå har jeg vasket igjennom kjølesystemet med systemrens to ganger også . og den går opp på ca 90 uansett ved marsj fart- 3000rpm og 10,5 knop- på fullt 3600rpm og 12,8knop ligger den på 95-98 grader hvis den blir kjørt på fullt i mer enn 15-20 min( men det er stort sett kun marsj som blir brukt)
og dn har ikke kokt ennå så de har nok som du og sier litt høyere temp enn andre båt motorer disse.
ser og at når jeg setter på varmapp (varmluftblåseren som henter varme fra kjølevannet-så får jeg ca 5 c grader lavere temp-og med da at den henter ut litt varme her da kan jeg ligge på 3000-3200rpm i timesvis og den ligger rett under 90c grader konstant )
så her er nok jeg som har vert unødig bekymret
men har til tider kjørt med delvis åpent motorrom (minuset er at det støyer fælt (motorstøy)
da siden setene man sitter på er montert rett på luka /lokket så kutte noen åpning-er ikke noe alternativ ,det blir for mye støy utav
men med luka/lokket litt/delvis åpent da synker den ytterligere 5-8 c grader-
så det er nok litt tett og godt isolert motorommet på båten min-
og dermed blir varmt i motorrom som og er med på høy temp(kjenner også dette når jeg åpner rett etter gange )
-så jeg kommer til og montere en motorroms vifte som blåser inn litt luft i motorrommet- og lage et par 2-3" luftehull med luftslanger så luften får sirkulert ut- for det både med tanke på luft til motoren og dens forbrenning og utlufting av varme,vil nok det sikkert kun være bra.