dennrick Startet 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2010 Hei, Plukket opp en med motorstopp utenfor Slagentangen på vei nordover. Det blåste 10m/s og var litt sjø, og jeg var dertil skeptisk ift hvor hardt jeg kunne kjøre med min nye følgesvenn på slep - det var en Scand ca. 36 fot, mens jeg har en B28 med en D4260. Pga at Jolla var i veien, så fikk jeg bare brukt ett kryssholdt, brukte et laaaaangt tau som vi kortet inn rett før vi skulle inn i havn (Asgardstand), la meg på ca. 1000 o/m når vi kom i siget, og da gikk det ikke fortere enn 3-4 knop. Antar at den største risikoen er at kryssholdt ryker og at det ikke er noe problem for motoren ? Fint med noen tips - vet jo aldri når dette kan skje igjen, eller om man plutselig henger i andre enden selv en dag... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
jensemann2 Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Tror nok det går helt fint så lenge du ikke kjører for hardt. Og ikke spar på tauet. Jo lengre tau desto bedre er det! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 .....Antar at den største risikoen er at kryssholdt ryker og at det ikke er noe problem for motoren ?.... Fornuftig tenkt og godt gjennomført Her er du ved kjernen av noe som er en svakhet ved alt for mange nyere båter: man har ikke pullerter og kryssholt som tåler ordentlig belastning Jeg driver selv og sleper en del og det er rett og slett skremmende hva enkelte fabrikker kan få seg til å levere! Da tenker jeg både det man sleper med og det man slepes etter. Gode fester kan i verste fall være "både båten og livet om å gjøre" og da er det skremmende hvordan det noen ganger viser seg at pullertene er festet med karosserieskruer og i verste fall "dobbelsidig tape og fire popnagler" som jeg av og til sier, halvt i spøk Skal man være sikker, så er det kun gjennomgående bolter med ordentlig doblingsplate under som holder mål. Laaaaangt slepetau vil alltid være en fordel, iallefall over åpne og utsatte strekninger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
knut1955 Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Hei I ditt tilfelle ville jeg lagt jolla skutelangs moderskipet slik at jeg kunne bruke begge festene bak til slep. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 (redigert) er to tråder om dette emnet nå. Jolla kan også henges bak den båten som slepes. Eller i et eget slep ved siden av. som RS Sundt gjorde her http://www.nssr.no/Sjøredningskorps/RSRK+Østfold/Artikkel?key=86130 Her er mine tanker fra den andre tråden Bruk alltid hanefot - dvs to kryssholt. Bruk lang sleper - gjerne 50 meter. Bugser båten inn til kai - dvs legg den på siden av deg. Maks fart ved tunge slept er 6-7 knop etter min mening. Ved dårlig kryssholt/feste og en del sjø er det mindre. Jeg synes 3-4 knop høres fornuftig ut. Beste er å ringe de som driver med dette - dvs redningsskøyta. Jeg hadde vært skeptisk til å ta noen på slep med mindre det er nød. Hvem dekker hva om noe blir skadet? Redningsskøyta opererer under "slepebåt regler" - dvs at de ikke tar noe ansvar for noen skade under slep. Og er man ikke medlem av Kystpatruljen får man nok tilbud om å bli medlem når redningsskøyta dukker opp. Har hørt om flere som har blitt vervet slik. Apropos kryssholt: En del eldre båter - som feks Fjord 21 - har et litet kryssholt i baugen. Har sett flere slike med krakkeleringer rundt festene. Jeg har også sett en SeaRay omtrent 45 fot som har kryssholdt som maks er 1 cm tykke. Ser ut som om de er festet med karrosseriskruer. Håper jeg slipper å slepe den - har lurt på om sleperen da må legges rundt hele båten for å få feste Redigert 4.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Kan fortelle om mitt gamle kryssholt foran, som var orginalmontert i bakelitt. 2 snekker sammen+silverpilen på Koster. Pang, så fløy det avgårde. Røk i gjengene i bakelitten. Historen endte med at vi måtte søke nødhavn på svai, samme sted på natten, hvor jeg ble sittende hele natta og lure på om det andre holdt pga sterk vind. Noe det heldigvis gjorde. Har nå montert store syrefaste med rustfrie/syrefaste "flatjern" under både foran og bak. God ide og ta en kikk hvordan de er festet/hva de holder, så når du engang trenger de, så holder de. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Takk for mange tips - ser ut til at jeg på en eller annen måte har klart å poste denne tråden to ganger ?? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Vestkystseiler Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Jeg driver selv og sleper en del og det er rett og slett skremmende hva enkelte fabrikker kan få seg til å levere! Da tenker jeg både det man sleper med og det man slepes etter. Jeg går ut fra at det er CE merkede båter du snakker om her. I min naivitet trodde jeg at man kunne forvente en sjødyktig båt dersom man kjøper en ny, CE merket båt. Dersom man kan risikere at kryssholtene kommer flyvende som prosjektiler under slep, eventuelt at man våkner opp med at båten treffer fjæresteinene ettter at man har lagt seg til på svai for natten, da anser jeg ikke båten for å være sjødyktig. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 HeiI ditt tilfelle ville jeg lagt jolla skutelangs moderskipet slik at jeg kunne bruke begge festene bak til slep. Ofte kan det være en minst like god løsning å la jollen bli slept i et kortere tau enn selv hovedslepet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.