Jump to content

Har jeg riktig propell ?

WhiteShark226

Recommended Posts

At propellen slipper kalles kavitering som kan skyldes at motoren er montert for høyt på akterspeilet. Er kavitasjonsplaten (den platen over propellen) i flukt med bunnen av båten?

En stålpropell kan monteres høyere enn en alu, så JA det kavtieringsproblemet kan bli løst ved bytte til stål. Toppfarten vil nok øke 2-3 knop hvis den er optimal.

Det var da voldsom forsjell. Den maxer med en margin på 1000 omd. Hmmm, merkeligt! :rolleyes: Pleier no og være helt konkret, og ikke noe ca turtall! :flag_bp:

Har spurt flere forhandlere om dette og de svarer at dette har med at noen båter er tyngre enn andre og at hvis man får 4700 omdreininger har man maks effekt, men kan hente ut 2-3 knop på et propellbytte.

Har man 4200 omdreininger per minutt bør man bytte propell. 4700 funker helt ok.

Hvor mye veier båten din?

Veier den under 200 kg ville jeg satset på 5400-5500. Turtallsperren din slår ikke inn før 5800-5900

Redigert av Flytebrygge (see edit history)

Har spurt flere forhandlere om dette og de svarer at dette har med at noen båter er tyngre enn andre og at hvis man får 4700 omdreininger har man maks effekt,

De forhandlere som hevder dette ville ikke jeg spurt til råds om påhengsmotorer. En motor yter max effekt ved ett bestemt turtall og fullt pådrag, helt uavhengig av båtvekten.

De forhandlere som hevder dette ville ikke jeg spurt til råds om påhengsmotorer. En motor yter max effekt ved ett bestemt turtall og fullt pådrag, helt uavhengig av båtvekten.

Det de mener med det er vel bare at motoren jobber på maks i det turtallsområde. Mener også det er merkelig, jeg har en 50 hk, en 90 hk og en 150 Mercury Verado og alle har propeller som gjør at de er helt oppe på maks turtall.

4500-5500 betyr vel at man bør komme godt innpå 5500

Det de mener med det er vel bare at motoren jobber på maks i det turtallsområde.

Effektkurven er vel ganske flat i området mellom 4500 og 5500 rpm, så det er godt mulig at du oppnår 95% av oppgitt effekt ved 4500. Men dersom du kjører med fullt pådrag på 4500 rpm, opererer motoren på max dreiemoment (eller ganske nært), og motoren arbeider tungt. Så det stemmer nok at du bare kan hente ut 2 - 3 knop på et propellerbytte, men motoren vil arbeide lettere.

Effektkurven er vel ganske flat i området mellom 4500 og 5500 rpm, så det er godt mulig at du oppnår 95% av oppgitt effekt ved 4500. Men dersom du kjører med fullt pådrag på 4500 rpm, opererer motoren på max dreiemoment (eller ganske nært), og motoren arbeider tungt. Så det stemmer nok at du bare kan hente ut 2 - 3 knop på et propellerbytte, men motoren vil arbeide lettere.

Stemmer, stemmer. Kunne ikke sagt det bedre selv! (selv om jeg prøvde det litt over her.)

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...