WhiteShark226 Startet 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2010 Hei, har hørt at man kan se om man har riktig propell ut ifra hvilket turtall du har, stemmer dette ? Har en 30 hk 3syl 2/t 2005 mod på en 14 fots muslig. Har 53/4(000)på bånn gass, båten har en toppfart på 30 kn. Har jeg riktig propell ? God sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 hva er 53/4(000) for slags turtall. var en ukjent måte å oppgi for meg Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 hva er 53/4(000) for slags turtall. Tja, med litt velvilje kan det jo tolkes som 5300 - 5400 rpm. Isåfall virker dette litt lavt. Trådstarter sier ikke hvilken motor det er tale om, men er det ikke slik at de fleste 2-takts utenbordsmotorer har max ytelse like oppunder 6000 rpm ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 ja kansje de er det det betyr. njaa 2 takten bruker makse ut på rundt 5500. HAdde nå vært fint å få greie på merket ja Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 merke er yamaha ! Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Kjøp en stålpropell med 2" midre stigning. Kontakt www.Winracepropellers.no Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Kjøp en stålpropell med 2" midre stigning. Kontakt www.Winracepropellers.no Kan dette ha sammenheng med at propellen slipper velldig fort ? Ved en litt krapp sving slipper propellen ! Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 At propellen slipper kalles kavitering som kan skyldes at motoren er montert for høyt på akterspeilet. Er kavitasjonsplaten (den platen over propellen) i flukt med bunnen av båten? En stålpropell kan monteres høyere enn en alu, så JA det kavtieringsproblemet kan bli løst ved bytte til stål. Toppfarten vil nok øke 2-3 knop hvis den er optimal. Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Men hva gjør jeg viss ikke proppelen hjelper noe ? Blir det dyr propell da ? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Å skifte til en optilmal propell vil gi en forskjell. Når du har fått forskjellen ksn du som kjøper vurdere om fornøyelsen har vært verd pengene eller ikke.. Ditt oppfatning... Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Men vet du hva maks turtall på motoren min er ? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 skjekk motoren din på www.boat.no Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 På boat.no sto det at max turtall var 4500-5500, er det noe vits da ? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Da bør du få 5400 -5500 med en optimal stålpropell hvis du har en lett båt. Send mail til www.winracepropellers.no Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 På boat.no sto det at max turtall var 4500-5500, er det noe vits da ? Det var da voldsom forsjell. Den maxer med en margin på 1000 omd. Hmmm, merkeligt! Pleier no og være helt konkret, og ikke noe ca turtall! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Chipsrederx85 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Det var da voldsom forsjell. Den maxer med en margin på 1000 omd. Hmmm, merkeligt! Pleier no og være helt konkret, og ikke noe ca turtall! Har spurt flere forhandlere om dette og de svarer at dette har med at noen båter er tyngre enn andre og at hvis man får 4700 omdreininger har man maks effekt, men kan hente ut 2-3 knop på et propellbytte. Har man 4200 omdreininger per minutt bør man bytte propell. 4700 funker helt ok. Hvor mye veier båten din? Veier den under 200 kg ville jeg satset på 5400-5500. Turtallsperren din slår ikke inn før 5800-5900 Redigert 7.Juli.2010 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Har spurt flere forhandlere om dette og de svarer at dette har med at noen båter er tyngre enn andre og at hvis man får 4700 omdreininger har man maks effekt, De forhandlere som hevder dette ville ikke jeg spurt til råds om påhengsmotorer. En motor yter max effekt ved ett bestemt turtall og fullt pådrag, helt uavhengig av båtvekten. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 De forhandlere som hevder dette ville ikke jeg spurt til råds om påhengsmotorer. En motor yter max effekt ved ett bestemt turtall og fullt pådrag, helt uavhengig av båtvekten. Det de mener med det er vel bare at motoren jobber på maks i det turtallsområde. Mener også det er merkelig, jeg har en 50 hk, en 90 hk og en 150 Mercury Verado og alle har propeller som gjør at de er helt oppe på maks turtall. 4500-5500 betyr vel at man bør komme godt innpå 5500 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Det de mener med det er vel bare at motoren jobber på maks i det turtallsområde. Effektkurven er vel ganske flat i området mellom 4500 og 5500 rpm, så det er godt mulig at du oppnår 95% av oppgitt effekt ved 4500. Men dersom du kjører med fullt pådrag på 4500 rpm, opererer motoren på max dreiemoment (eller ganske nært), og motoren arbeider tungt. Så det stemmer nok at du bare kan hente ut 2 - 3 knop på et propellerbytte, men motoren vil arbeide lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Effektkurven er vel ganske flat i området mellom 4500 og 5500 rpm, så det er godt mulig at du oppnår 95% av oppgitt effekt ved 4500. Men dersom du kjører med fullt pådrag på 4500 rpm, opererer motoren på max dreiemoment (eller ganske nært), og motoren arbeider tungt. Så det stemmer nok at du bare kan hente ut 2 - 3 knop på et propellerbytte, men motoren vil arbeide lettere. Stemmer, stemmer. Kunne ikke sagt det bedre selv! (selv om jeg prøvde det litt over her.) Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Hei, har sett litt på stålpropeller på winrace Er denne riktig ? Turbo Hot Shot 10 1/8 For Mercury og Mariner 18-25hk, OMC 20-35hk, Yamaha 20-30hk, Nissan 25-30hk, Tohatsu 25-30hk og Honda 25hk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.