altmuligbåt Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 Hei. Har tenkt og lage meg en gjeste bøye på hytta og lurte kansje på en slik moring. Det er leire/ myk bund der den skal ligge, noe med erfaring? / synspunkter? http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=7060&MainPrC=7000&ProdNo=22592 Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
pete Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 (redigert) Jeg har en slik som feste for min båt. I tilleg til ringen har jeg laget en dødmann på ca. 40 kg. Fra ringen går det en grov kjetting ca 4 meter til dødmannen fra dødmannen er det dobbelt kjeting opp til bøya. På stedet er det mudder/leire. Sitter som f.... båten har ligget på svai på denne riggen i sterk storm. Båten er 9,5 meter og ca. 5 tonn Redigert 5.Juli.2010 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Hva er vitsen med dobbel kjetting fra daumann og opp til bøya ? Hvorfor ikke og fra daumann til denne "moringen" ? Hva hjelper det med dobbel styrke der - hvis du lager et svakt ledd ned mot "moringen" ? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Fordi at som han skriver, det er en daumann mellom moring og båt. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Dobbel kjetting for å kunne bytte/inspiser. Det som ligger fast i leira anser jeg for "vedlikeholdsfritt" dvs jeg bekymrer meg ikke stort for det, men kjettingen som går fra daumannen og opp er utsatt for korrosjon i langt større grad enn hva som ligger i leira. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Dobbel kjetting for å kunne bytte/inspiser. Det som ligger fast i leira anser jeg for "vedlikeholdsfritt" dvs jeg bekymrer meg ikke stort for det, men kjettingen som går fra daumannen og opp er utsatt for korrosjon i langt større grad enn hva som ligger i leira. jeg tror du kommer til å få deg en overaskelse, for erfaringsmessig er det kjetting som vekselsvis ligger litt i leire(oksygenfattig) og i vann som ruster korroderer mest. hver gang jeg har byttet kjetting før er det alltid den som ligger i søla som det er minst igjen av. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
pete Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Helt riktig, derfor er det dobbelt slik at jeg kan inspisere det / bytte det. Ringen og daumannen liger dypt begravet i søla Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Er ikke meningen med daumannen at den skal ta av for belastningen på hovedmoringa, og dermed bli løftet opp og ned i gjørma når det er litt bølger? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.